• Alexi

    Har barnen ett privatliv på nätet/i mobilen /på datorn gentemot er föräldrar?

    Rubriken täcker i princip hela frågan. Barn under 18 år, i skolåldern. Har de rätt till ett privatliv i vad de gör på mobilen, i datorn, på nätet? Ja, nej, beror på, lite grann? Hur resonerar ni? Vad har ni rätt att ha inblick i och hur håller ni koll?

  • Svar på tråden Har barnen ett privatliv på nätet/i mobilen /på datorn gentemot er föräldrar?
  • zdudmwml

    Frågan är alltför generaliserad för att kunna svara på. Trots allt är det oerhörd stor skillnad mellan en 6-åring och en 18-åring.
    Kan du specificera?

  • Nalliwer

    Handlar ju såklart om hur barnet i fråga är.
    Mina "barn" är medvetna om att de riskerar att jag håller ett öga på vad de gör på internet, sociala medier och på mobilerna till den dag de är myndiga. Klart de har rätt till ett privatliv men tycker inte det är synonymt med ingen tillsyn.
    Nu har inget av barnen gett min någon anledning till att hålla någon större koll så i princip handlar det om att jag nån gång om året snabbt går igenom trafikinfon på vårt nätverk, slänger ett öga på kontaklistan i mobilen och kolla av senast meddelandet om det är någon jag inte känner till.
    Hittills är det "värsta" jag hittat ena sonen som googlade några oskylda könsord när han var typ 10.
    Är däremot inte beredd att släppa dem helt utan koll. Jobbar med ungdomar och är mycket väl medveten om hur det kan vara.

  • Meebo

    Från jag var runt 12-13 år har jag haft fri tillgång att göra och googla på vad jag vill på internet utan att min mamma genast var på vår då gemensamma dator efteråt och tittade på vad jag hade gjort så mitt svar är ja, även barn har rätt till ett privatliv på internet.

    Men det handlar dock också om hur mogna barnen är, om de verkligen kan hantera det ansvar det innebär att ha fri tillgång på det sättet jag fick.

    De enda gångerna mamma ville titta vad jag gjorde var när jag frågade om att ladda ner spel, musik, bilder eller vad det var för något när reklam pop-ups kom upp.

  • Alexi
    zdudmwml skrev 2017-11-18 00:08:11 följande:
    Frågan är alltför generaliserad för att kunna svara på. Trots allt är det oerhörd stor skillnad mellan en 6-åring och en 18-åring.
    Kan du specificera?
    Ja jag undrar hur andra föräldrar ser till att ha koll på att inte barnet utsätts för nätmobbing eller utsätter andra för det. Att inte barnet råkar få 20 år äldre män som "vänner" på sociala medier av olika slag osv osv.
  • zdudmwml
    Alexi skrev 2017-11-18 11:47:52 följande:
    Ja jag undrar hur andra föräldrar ser till att ha koll på att inte barnet utsätts för nätmobbing eller utsätter andra för det. Att inte barnet råkar få 20 år äldre män som "vänner" på sociala medier av olika slag osv osv.
    Jag tolkar det som att frågan egentligen handlar det om hur man ska kolla eller skydda barnen från den skit som finns på nätet.

    Det allra främsta redskap man har är samtal, samtal och mera samtal. Och det fungerar oavsett ålder.

    Visst man kan kolla historik, ha olika filter osv osv men mest troligt är att ditt barn någon gång kommer att överlista dem. Framförallt har du inte koll på vad som sker hos kompisar, i skola etc. Och det är mycket värre om barnet vet och känner sig övervakat hemma och passar på när du inte har någon koll alls.

    Så mitt svar är samtal och tillit. Att du måste lita på att du har ett ganska klokt barn men att du måste ge barnet kunskap genom dialog.
  • zdudmwml
    Alexi skrev 2017-11-18 11:47:52 följande:
    Ja jag undrar hur andra föräldrar ser till att ha koll på att inte barnet utsätts för nätmobbing eller utsätter andra för det. Att inte barnet råkar få 20 år äldre män som "vänner" på sociala medier av olika slag osv osv.
    Tillägg

    Att mitt barn inte ska mobba andra handlar, enligt mig, om allmän uppfostran och inte nätet i sig. Så vill man inte ha ett nätmobbande barn måste man ge barnet rätt värdegrund från början: man mobbas inte vare sig på skolgården eller bakom tangenterna.
Svar på tråden Har barnen ett privatliv på nätet/i mobilen /på datorn gentemot er föräldrar?