• Anonym (Syste­r anna)
    Äldre 18 Nov 09:12
    3005 visningar
    24 svar
    24
    3005

    Säga upp fast bra jobb och frilandsa med perioder av ledighet . Ta med skolbarn utomlands en månad eller två per läsår

    En tanke som slagit rot är att vi slutar jobba på traditionellt vis och börja frilandsa. Spendera en månad eller två varje vinter utomlands med barnen. Tänker främst på resmål där skolmöjlighet kan finnas. Är sjuksköterska i botten så jobb lär finnas när jag vill i sverige. Och liknande för mannen.

    Har i dag ett mycket bra jobb med bättre arbetstider än en sjuksköterska dock och tjänar bra. Men tanken gror. Någon som provat?

  • Svar på tråden Säga upp fast bra jobb och frilandsa med perioder av ledighet . Ta med skolbarn utomlands en månad eller två per läsår
  • Anonym (OH my!)
    Äldre 18 Nov 09:27
    #1

    OM du/ni gör det, är du fan beundransvärd! Att bara få en sådan tanke, är värd all avundsjuka! Ja tänk att slippa leva det jävla robot livet, med fast jobb, villa, hund, bil och barn. Det blir ju inrutat, och tar all energi! Jag ville bara önska dig/ er all lycka till! Möjligheterna finns när man letar efter dem!vad vill du freelanca med?

  • Anonym (L)
    Äldre 18 Nov 09:46
    #2

    Har en kompis till en kompis som är ssk som jobbat m telefonrådgivning för 1177, de har ett centra i Thailand, Phuket var det nog. Finns även svensk skola där.

    Verkar sjukt nice att testa!

  • Anonym (OH my!)
    Äldre 18 Nov 09:51
    #3

    Go for it!

  • Anonym (Syste­r anna) Trådstartaren
    Äldre 18 Nov 09:51
    #4
    Anonym (L) skrev 2017-11-18 09:46:47 följande:

    Har en kompis till en kompis som är ssk som jobbat m telefonrådgivning för 1177, de har ett centra i Thailand, Phuket var det nog. Finns även svensk skola där.

    Verkar sjukt nice att testa!


    Jo har en kompis som jobbat där. Det jag är mest sugen på är att hålla oss i Europa just nu. En månad i november i Malaga en månad i mars på Mallorca kanske. Eller samma .

    Sen hem emellan och skola och huset som vanligt. Somrarna spenderar vi redan nu en mpnad utomlands men det är det där under vintern jag vill få till mer ledighet för både oss och barnen.
    Anonym (OH my!) skrev 2017-11-18 09:27:15 följande:

    OM du/ni gör det, är du fan beundransvärd! Att bara få en sådan tanke, är värd all avundsjuka! Ja tänk att slippa leva det jävla robot livet, med fast jobb, villa, hund, bil och barn. Det blir ju inrutat, och tar all energi! Jag ville bara önska dig/ er all lycka till! Möjligheterna finns när man letar efter dem!vad vill du freelanca med?


    Ja om vi hade en större summa sparande redan nu skulle jag tveka mindre.
  • Anonym (OH my!)
    Äldre 18 Nov 10:02
    #5

    Men när vill du göra det då? Hur mycket pengar behöver ni för att verkställa denna underbara tanke? Du/ ni kanske kan hitta jobb på den platsen ni vill åka till? Som sjuksköterska, är det väl lätt att få jobb lite överallt i Europa? Vad kan ni för språk?

  • Anonym (Syste­r anna) Trådstartaren
    Äldre 18 Nov 10:09
    #6
    Anonym (OH my!) skrev 2017-11-18 10:02:09 följande:

    Men när vill du göra det då? Hur mycket pengar behöver ni för att verkställa denna underbara tanke? Du/ ni kanske kan hitta jobb på den platsen ni vill åka till? Som sjuksköterska, är det väl lätt att få jobb lite överallt i Europa? Vad kan ni för språk?


    Vi har ju huset hemma o vill ha kvar det tills barnen flyttar hemifrån. Så vi behöver till det damt hyra utomlands och skolavgifter. Tänker att det också kan diffa på inkomster i sverige och man behöver en buffert till det. Så kanske några hundra tusen är rimligt. Jobba på plats där är inget jag tänkt på direkt då det i nuläget handlar om en månads vistelse bara.
  • Anonym (OH my!)
    Äldre 18 Nov 10:18
    #7

    Okay, kanske jag har missuppfattat lite då. Jag har en bekant som faktisk lever så! De bägge har en utbildning, där det är lätt att få tillfälliga jobb, och "freelanca", eller närmare jobba som konsulter, som man visst kallar det här. De jobbar in sig och tjänar ihop till allt, men sen rentav sticker de i väg ett par månader, och se till att barnen får hemundervisning, där de befinner sig. Det går tydligen att fixa...

  • Anonym (Syste­r anna) Trådstartaren
    Äldre 18 Nov 10:25
    #8
    Anonym (OH my!) skrev 2017-11-18 10:18:24 följande:

    Okay, kanske jag har missuppfattat lite då. Jag har en bekant som faktisk lever så! De bägge har en utbildning, där det är lätt att få tillfälliga jobb, och "freelanca", eller närmare jobba som konsulter, som man visst kallar det här. De jobbar in sig och tjänar ihop till allt, men sen rentav sticker de i väg ett par månader, och se till att barnen får hemundervisning, där de befinner sig. Det går tydligen att fixa...


    Klart det går. Vi har dock rätt vanliga löner och inga stora buffertar så för att göra detta behöver vi ha en sudd pengar för att kunna betala skola utomlands dubbla boenden och även en reserv hemma OM vi får glapp mellan frelanslöner.
  • Anonym (?)
    Äldre 18 Nov 20:32
    #9

    Hur gamla är barnen? Vad tycker de?

  • Anonym (Syste­r anna) Trådstartaren
    Äldre 18 Nov 20:37
    #10
    Anonym (?) skrev 2017-11-18 20:32:48 följande:

    Hur gamla är barnen? Vad tycker de?


    10 års ålder. Vi har inte sagt något till dem men känner jag dem rätt kommer de gilla det.
Svar på tråden Säga upp fast bra jobb och frilandsa med perioder av ledighet . Ta med skolbarn utomlands en månad eller två per läsår