• Anonym (Gigamamman)

    Hur ska man klä sig för att se nättare ut?

    Hej! Jag hoppas att någon av er stilkunniga kan hjälpa mig. Jag har så himla svårt att hitta passande kläder för min kroppstyp. Är rätt lång (över 180 cm) och dessutom väldigt bystig (80 F i bh-storlek) vilket har resulterat i dålig hållning för att jag inte vill framhäva bysten (så dumt, jag vet!). Jag vill varken se ut som ett 6-mannatält eller som en vulgär porrdrottning utan hitta kläder som jag ser nättare ut i utan att vara obekväma.

    Har ni några tips att komma med? Länka gärna till bilder som exempel :)

  • Svar på tråden Hur ska man klä sig för att se nättare ut?
  • Anonym (Zilla)

    Jag är inte expert på långa personer men jag kom att tänka på en lång lärare som min dotter har i skolan som klär sig väldigt personligt och snyggt. Hon har ofta snygga tajts/leggings eller strumpbyxor och kjol ovanför knät,lite asymmetriska och bra sköna mjuka material,ofta linne. Sedan lager på lager toppar i tunnare mjuka material. Innersta toppen lite längre än toppen ovanpå,gärna ton i ton och något diskret mönster i en av topparna. Tror att hon köper sina kläder på Rabalder. En bra bh är ett måste med stor byst. Inga polotröjor eller tröjor som är höga i halsen. Är de högre i halsen så välj en löst sittande krage som ligger mjukt över halsen,tänk även en längre tröja,inte midjelinjen. Lager på lager är bra,en topp/linne med urringning som går till höften och en kofta/kavaj som går till halva låret ger ett lättare intryck. Bryt gärna av byxorna med en avvikande färg/mönster så blir intrycket ännu bättre och din längd "kapas av" lite. Snygga stövlar upp till knäna är snyggt till både tajts och smala byxor och kapar ytterligare av längden om man är ute efter det.

  • Anonym (Killarnas kille)
    Anonym (Gigamamman) skrev 2017-11-18 11:29:45 följande:

    Hej! Jag hoppas att någon av er stilkunniga kan hjälpa mig. Jag har så himla svårt att hitta passande kläder för min kroppstyp. Är rätt lång (över 180 cm) och dessutom väldigt bystig (80 F i bh-storlek) vilket har resulterat i dålig hållning för att jag inte vill framhäva bysten (så dumt, jag vet!). Jag vill varken se ut som ett 6-mannatält eller som en vulgär porrdrottning utan hitta kläder som jag ser nättare ut i utan att vara obekväma.

    Har ni några tips att komma med? Länka gärna till bilder som exempel :)


    Vem vill du impa på?


    Om du vill impa på killarna så behöver du inte oroa dig för sånt Skrattande Annars fråga bara de i klädaffärerna du handlar på, det ser ju dig mer visuellt.

  • Anonym (Stila)

    Tunikor, trekvartsbyxor, boots, cardiganer i stora storlekar, lager på lager, tights och tunika, leggings och enkla blusar och toppar... Byxor med fickor, detaljer(för att balansera överkroppen), om tight tröja ej tajt byxa och tvärtom, medelkort kjol och tröjor/cardigan funkar, osv

  • Anonym (B)
    Anonym (Stila) skrev 2017-11-19 21:15:43 följande:

    Tunikor, trekvartsbyxor, boots, cardiganer i stora storlekar, lager på lager, tights och tunika, leggings och enkla blusar och toppar... Byxor med fickor, detaljer(för att balansera överkroppen), om tight tröja ej tajt byxa och tvärtom, medelkort kjol och tröjor/cardigan funkar, osv


    Hah dina tips gör ju tvärtom om vad Ts ville :)
  • Allis1000

    Jag är inte någon stilexpert, men jag är lång. Genom åren har jag provat att bära olika kläder, och lärt mig, genom kommentarer och blickar, vad som får mig att se längre eller större ut.

    Lång (fotsid) kappa - jag fick kommentarer om min längd

    Svart förminskar, vitt förstorar.

    För mig som är kurvig, är toppar med markerad midja, eller åtminstone insytt i ryggen ett MÅSTE. Raka modeller får mig att se ut som ett jättelikt kylskåp.

    Byxor som sitter åt nere vid anklarna ger nättere siluett, tex tights, eller skinny jeans. Jag undvuker bootcut jeans.

    Så är det för mig

  • Anonym (38)
    Anonym (Stila) skrev 2017-11-19 21:15:43 följande:

    Tunikor, trekvartsbyxor, boots, cardiganer i stora storlekar, lager på lager, tights och tunika, leggings och enkla blusar och toppar... Byxor med fickor, detaljer(för att balansera överkroppen), om tight tröja ej tajt byxa och tvärtom, medelkort kjol och tröjor/cardigan funkar, osv


    Ja, inte blir man "nätt" av ditt förslag. Man blir stor som en björn!
  • Anonym (38)

    Välsittande BH eller body till en början. Inget sitter snyggt om inte BH:n sitter bra. Ta hjälp av kunnig försäljare och räkna med att en bra BH inte har Lindex- eller HM-pris direkt...

    V-ringat är smickrande för stor byst vare sig det gäller topp, tröja eller klänning.
    Rundringad kofta som tröja med knappar som är oknäppta nästan ner till BH:n är supersexigt och snyggt.

    Omlott-toppar och klänningar är också snyggt när bysten är stor.
    Välsittande jeans och långbyxor med raka ben - inte skinny.

    Kjolar som är av pennmodell, alltså inte vida, inte klockade och som slutar på eller ett par tre cm ovanför knäet. Kortare betonar snarare din längd.
     
    Du kan till skillnad från korta kvinnor ha byxor och kjol som står i färgkontrast till överdelarna. T ex svarta smala raka långbyxor och en gul eller skarpt blå jumper, blus eller topp. Mönstrad eller omönstrad en smaksak. Färgkontrasten delar av och förkortar.

    Allt som är tygrikt och bylsigt går bort. Likaså tajt och åtsmitande. Välsytt och välsittande ska det vara.

    Chelsea boots (ingen klack) till jeans och långbyxor. Platta läderstövlar.
    Snygga nätta ballerinaskor passar till nästan allt. Vill du ha klack gå på 3-4  cm och strunta i de skyhöga klackarna som ger dålig hållning om man inte tränar på att röra sig dem. Det kan våra kungliga damer, men inte så många andra. De hukar och knixar när de går.

    Sträck på dig! Dålig hållning är inte särskilt attraktivt och med bra passform under kan du verkligen sträcka på dig.

  • Anonym (Liten)

    Nu är jag liten från början men för att ge illusion av att vara ännu mindre brukar jag ha lite förstora kläder. Köper ofta en stl förstor topp eller klänning. Sen bara svart. Matcha med snygga smycken.

Svar på tråden Hur ska man klä sig för att se nättare ut?