• Anonym (Mamma Lovisa)

    Barnet har hög frånvaro på pappas vecka

    Vi har barnet VV.Barnet går i skolan och är sällan sjuk.På mina veckor har barnet inget frånvaro på nästan ett år.Men på pappas vecka är det nästan varje vecka,då oftast en dag.Har pratat om detta med pappan ,men han vill inte diskutera om detta.Han har sagt att barnet vill inte gå till skolan.Barnet säger till mig att :jag hade huvudvärk eller ont i magen.Jag blir orolig,ska jag prata med läraren?

  • Svar på tråden Barnet har hög frånvaro på pappas vecka
  • Anonym (Kalla)

    Ja, det kan du göra. Ta ett möte båda två, dvs du och pappan. Läraren kan kalla er. Prata även med barnet, att ha ont i magen eller huvudvärk bara varann vecka kan bero på något annat.

  • Bibbidi

    Vad exakt menar du att läraren ska kunna göra? Det är ert problem som ni ska jobba med, läraren kan inte göra någonting.

  • Bibbidi
    Anonym (Kalla) skrev 2017-11-18 12:44:33 följande:

    Ja, det kan du göra. Ta ett möte båda två, dvs du och pappan. Läraren kan kalla er. Prata även med barnet, att ha ont i magen eller huvudvärk bara varann vecka kan bero på något annat.


    Men varför blanda in läraren?? Mamman och pappan kan sitta ensamma med barnet. Förstår inte vad läraren ska göra som inte föräldrarna redan kan göra.
  • Anonym (Kalla)
    Bibbidi skrev 2017-11-18 12:46:01 följande:
    Men varför blanda in läraren?? Mamman och pappan kan sitta ensamma med barnet. Förstår inte vad läraren ska göra som inte föräldrarna redan kan göra.
    Kan vara något som sker i skolan t ex. Frånvaro fast barnet inte är sjukt (enligt pappan vill inte barnet gå i skolan) är i allra högsta grad en fråga för skolan, hur kan du inte anse det?

    TS har redan pratat med pappan och han verkar inte ta det på allvar. 
  • Bibbidi
    Anonym (Kalla) skrev 2017-11-18 12:50:05 följande:
    Kan vara något som sker i skolan t ex. Frånvaro fast barnet inte är sjukt (enligt pappan vill inte barnet gå i skolan) är i allra högsta grad en fråga för skolan, hur kan du inte anse det?

    TS har redan pratat med pappan och han verkar inte ta det på allvar. 
    I sådana fall hade väl barnet haft lika hög frånvaro även på mammans veckor? Men nej, där har barnet nästan ingen frånvaro alls på nästan ett år.
  • Anonym (Kalla)
    Bibbidi skrev 2017-11-18 13:00:52 följande:
    I sådana fall hade väl barnet haft lika hög frånvaro även på mammans veckor? Men nej, där har barnet nästan ingen frånvaro alls på nästan ett år.
    Och det är konstigt, tycker jag. Att barnet bara är "sjukt" på pappans veckor.
  • Bibbidi
    Anonym (Kalla) skrev 2017-11-18 13:12:57 följande:
    Och det är konstigt, tycker jag. Att barnet bara är "sjukt" på pappans veckor.
    Då är det väl inte så troligt att det är just någonting i skolan? För i sådana fall hade ju barnet varit oerhört ovillig att gå till skolan även under mammans veckor?
  • Anonym (Kalla)
    Bibbidi skrev 2017-11-18 13:16:25 följande:
    Då är det väl inte så troligt att det är just någonting i skolan? För i sådana fall hade ju barnet varit oerhört ovillig att gå till skolan även under mammans veckor?
    Är väl inte lika lätt att lura mamman. Oavsett om det är något i skolan eller hemma, så är hög frånvaro något som angår skolan. Och eftersom pappan inte vill prata om det, så är det kanske lättare att ta det i skolan.
Svar på tråden Barnet har hög frånvaro på pappas vecka