• Äldre 18 Nov 12:24
    12226 visningar
    9 svar
    9
    12226

    En månaders bebis ammar konstant

    Hej! Börjar bli tokig nu. Jag helammar min en månadersbebis och hon har en jättefin kurva, går upp ca 300 gram i veckan men hon vill amma jätteofta. Hon kan hålla på att byta bröst fram och tillbaka Hur länge som helst. Och vill bara sova i famnen. Hon är vaken ofta på dagen och ammar henne några gånger i timmen känns det som, typ varje kvart. Varför vill hon amma så ofta och kan jag göra något för att hon inte vill amma så ofta.. kan hon ha ont i magen? Hon pruttar väldigt mycket. Detta börjar tära på mig psykiskt

  • Svar på tråden En månaders bebis ammar konstant
  • Äldre 18 Nov 12:27
    #1

    Varför? För att hon är en månad. Ett pyttelitet barn som vill vara nära dig hela tiden och äta. Det är så med spädbarn. Dom vill ofta äta hela tiden i början. Känns som man inte gör annat än ammar. Dock blir det "bättre" när barnet växer. Bara att stå ut och amma på.

  • Äldre 18 Nov 12:36
    #2

    Men min mamma säger jag ska ge ersättning för att hon ska bli ordentligt mätt. Stämmer det?

  • Äldre 18 Nov 12:36
    #3

    Jag vet att det känns som en evighet. Men försök tänk på att den här lilla, lilla människan har bara levt några få veckor. Första tiden, upp till 6-8 månader, behöver du tänka bort mycket av det som är vanligt och normalt (iaf om du fortsätter amma). Natt är inte natt och dag är inte dag osv. Ni två behöver hitta en rytm där du anpassar dig helt och fullt. Första tiden funkar det sällan att anpassa barnet till dig och ditt liv, det måste få komma senare.

  • Äldre 18 Nov 12:40
    #4

    En så liten ammar av flera anledingar, närhet, trygghet, mat etc.

    Sen är det också möjligt att hon ?lägger in en beställning? just nu, dvs. att hon snuttar så mycket för att signalera till sin kropp att det är dags att öka på mjölkproduktionen. De brukar göra det med jämna mellanrum.

    Tycker du att amningen är viktig så bara fortsätt ja henne vid bröstet när hon vill vara där. Trösten är att håller du ut så kommer hon med tiden att hitta ett amningsmönster där hon ammar nästan bara för mat och då ca. var tredje timme.

    Försök slappna av och hitta nån tv serie bok eller veckotidning att gosaned dig i soffan med ????

    Och drick mycket vatten/vätska!

  • Äldre 18 Nov 12:41
    #5
    Amningosv skrev 2017-11-18 12:36:18 följande:

    Men min mamma säger jag ska ge ersättning för att hon ska bli ordentligt mätt. Stämmer det?


    Du behöver absolut inte ge henne ersättning om hon följer sin kurva och du inte vill
  • Äldre 18 Nov 12:55
    #6
    Amningosv skrev 2017-11-18 12:36:18 följande:

    Men min mamma säger jag ska ge ersättning för att hon ska bli ordentligt mätt. Stämmer det?


    Nej det stämmer inte. Vill du amma ska du inte ge ersättning. Då finns risk att du sabbar amningen istället.
  • Caramb­olan
    Äldre 18 Nov 15:51
    #7

    Alla mina tre har ammat nästan konstant de första veckorna. Det har lugnat sig runt 6-8 veckor då de trappat ner för att sedan länge äta en gång var tredje timme ganska många månader.

  • Äldre 18 Nov 17:28
    #8

    Du kan prova att ta bort henne från bröstet när hon slutat att äta/smaska/glupska i sig och övergått till att sutta/suga. Då kan hon få suga på ett finger eller liknande (helst ej napp i början), för att lära henne skillnad på att äta och gosa och om du vill slippa att hon kräver att somna vid bröstet och vaknar när det tas bort.

  • Fru Ve
    Äldre 18 Nov 21:45
    #9

    Det är helt normalt beteende för en så liten. Ge ingen ersättning om du vill helamma. Däremot kanske det kan vara idé att introducera napp? Då kanske pappan kan ta henne lite så du får en paus. Att låta pappan bära i sjal och samtidigt ge napp har varit bra för oss.

Svar på tråden En månaders bebis ammar konstant