• snedtak

    Tips på flygfria semestrar?

    Jag älskar att resa, men vill helst inte flyga pga miljöskäl. Letar därför efter era bästa tips på resor/resmål som funkar utan flyg! Vore extra kul med lite udda och oväntade tips. Gärna tex.  Europeiska städer dit det är lätt att ta sig med tåg.

    Sambon är ingen naturmänniska så fjällvandring och liknande går bort.

  • Svar på tråden Tips på flygfria semestrar?
  • frökenelisabeth

    Vi var i Hamburg ganska nyligen, en trevlig stad. Norra Tyskland är ju enkelt att komma till med tåg och det finns många julmarknader att besöka om man gillar sånt

  • zdudmwml

    Men åka bil, buss eller tåg är ok?

    Sätt dig ner och räkna på vad som är mest miljöovänligt innan du bestämmer dig för att rata ett kommunikationsmedel. Att flyg är så illa är mainstream. Sanningen är att om du ska vara så miljövänlig som möjligt ska du stanna hemma eller möjligen vandra eller cykla...

  • snedtak
    zdudmwml skrev 2017-11-18 13:05:39 följande:
    Men åka bil, buss eller tåg är ok?

    Sätt dig ner och räkna på vad som är mest miljöovänligt innan du bestämmer dig för att rata ett kommunikationsmedel. Att flyg är så illa är mainstream. Sanningen är att om du ska vara så miljövänlig som möjligt ska du stanna hemma eller möjligen vandra eller cykla...
    Jag arbetar dagligen med transporters miljöpåverkan, så jag kan gärna hjälpa dig att räkna. Vad vill du veta?
    Att flyg=dåligt är mainstream är ju inte helt omotiverat, såhär ser det till ut med klimatpåverkan/personkilometer (svenskt snitt): www.trafikverket.se/for-dig-i-branschen/miljo---for-dig-i-branschen/energi-och-klimat/Jamfor-trafikslag/
    I Stockholm använder bussarna i princip bara förnybara drivmedel, så där är klimatpåverkan/personkilometer lägre än svenska snittet. Som ett exempel.

    Vi har ingen egen bil, utan kommer hyra en (miljöbilsklassad) bil ifall det blir aktuellt. Helst tar vi dock tåget. När vi funderar själva blir det lätt att man fastnar i att ta tåget till Stockholm för en weekend, men det är ju lite tråkigt i längden. Därför letar vi tips.
  • zdudmwml
    snedtak skrev 2017-11-18 13:16:46 följande:
    Jag arbetar dagligen med transporters miljöpåverkan, så jag kan gärna hjälpa dig att räkna. Vad vill du veta?
    Att flyg=dåligt är mainstream är ju inte helt omotiverat, såhär ser det till ut med klimatpåverkan/personkilometer (svenskt snitt): www.trafikverket.se/for-dig-i-bran schen/miljo---for-dig-i-branschen/energi-och-klima t/Jamfor-trafikslag/
    I Stockholm använder bussarna i princip bara förnybara drivmedel, så där är klimatpåverkan/personkilometer lägre än svenska snittet. Som ett exempel.

    Vi har ingen egen bil, utan kommer hyra en (miljöbilsklassad) bil ifall det blir aktuellt. Helst tar vi dock tåget. När vi funderar själva blir det lätt att man fastnar i att ta tåget till Stockholm för en weekend, men det är ju lite tråkigt i längden. Därför letar vi tips.
    Den största myten är att förnybar energi inte påverkar  vilket är vad många tror. Påstår inte att DU tror det men många gör det.

    Om du jobbar med det så är frågan retorisk? Då vet du svaret att du ska stanna hemma...
  • Lord Hans

    Googla efter bilder på stället du vill besöka så kan du sitta hemma i soffan och titta på bilderna. Miljövänligt.

  • snedtak
    frökenelisabeth skrev 2017-11-18 13:03:09 följande:
    Vi var i Hamburg ganska nyligen, en trevlig stad. Norra Tyskland är ju enkelt att komma till med tåg och det finns många julmarknader att besöka om man gillar sånt smile1.gif
    Kul, har inte kollat på Hamburg även om vi bytt tåg där en gång. Hur tog ni er dit? Vi har kikat lite på Lübeck då det verkar mysigt. Jag har överlag ganska dålig koll på Tyskland så alla tips är bra.
Svar på tråden Tips på flygfria semestrar?