• Anonym (???)

    Vilka skador har ni fått av psykisk misshandel?!

    Misshandeln som inte ger synliga blåmärken utan psykiska misshandel. Vad har ni fått för skador efter ett destruktivt förhållande?

  • Svar på tråden Vilka skador har ni fått av psykisk misshandel?!
  • Anonym (Survivor)

    Skev självbild

    Drar alla över en kam - paranoia

    Överkänslig för höjda röster eller dominanta ljud

    Brist på tillit till livet och kärlek

    Det normala är onormalt

  • bastardized

    Jag har inte fått smärta i ett parförhållande men min uppväxt var präglad av fysisk och psykisk misshandel av för de allra flesta ofattbar karaktär.


    Vilka skador eller symtom som direkt kan associeras med detta vet jag inte egentligen men långt upp i åldern tog jag mycket lätt till nävarna när jag kände mig förnedrad eller "retad" i någon form (aldrig våld mot någon kvinna), och känner mig inte nu ens i mogen ålder oäven att ge någon som förtjänar det riktigt på käften. Jag var länge svår att komma in på livet vilket flera har vittnat om och det har tagit lång tid och mycket möda att förändra just det beteendet.


    Det jag har kvar, eller som skulle kunna härledas som en rest av all den smärta jag har upplevt är att jag alltid ser till att ha en flyktväg, mycket pengar på banken och få djupa band till det jag äger av materiell karaktär. 

  • Anonym (mitt i)

    -Ångest
    -Blir lätt stressad
    -Deprimerad
    -Paranoid

  • Anonym (Survivor)

    På senare tid aggression. När jag verkligen mött en fin kille. Skjuter bort han.

  • Anonym (Dotter)

    För mycket integritet. Kort stubin, överkänslig för kritik men kan vara okänslig själv. Särskilt i perioder med stress och sömnproblem.

    Har växt upp med ett ibland narcissistiskt förhållningssätt och överraskar mig själv med att ibland Ii af delvis falla i fällan själv då och då vid stark stress då det blir överslag.

  • Anonym (???)

    Paranoia verkar återkommande. På vilket sätt har ni blivit paranoida?

  • Anonym (Dotter)

    Jag har nog blivit lite paranoid-ish eftersom jag även som medberoende dras med makens sociopatiska ex, som kör med psykisk terror och gaslighting. Hon är hotfull och har varit våldsam och njuter av att göra andra rädda. Min vakenhet gör att jag ofta ser igenom det hon planerar, men till slut ser man spöken överallt. Och ibland kommer det ologisk rädsla om det knackar på dörren sent t ex.

Svar på tråden Vilka skador har ni fått av psykisk misshandel?!