• lullis94

    Menscykel

    Jag tog ut min spiral i januari 2017 för att bli gravid igen. Jag har sedan dess haft mens några gånger, dvs väldigt oregelbundet. Nu har jag väntat 12 veckor sedan mens men ingen mens har kommit. När jag tog ut spiralen förra gången för att bli gravid hade jag mens var 4-16 vecka. Extremt oregelbundet. Det gjorde att det tog drygt ett år att bli gravid. Hittills har mensen inte varit så utspridd förrän nu, och jag kan ju inte ta ÄL test varje dag i 16 veckor för att eventuellt hitta rätt dag. Har ni något tips hur man kan göra för att hjälpa mensen bli regelbunden eller för att veta när man har ÄL? Någon mer som varit med om det här eller vet vad det beror på?

  • Svar på tråden Menscykel
  • Tino
    lullis94 skrev 2017-11-18 14:10:08 följande:

    Jag tog ut min spiral i januari 2017 för att bli gravid igen. Jag har sedan dess haft mens några gånger, dvs väldigt oregelbundet. Nu har jag väntat 12 veckor sedan mens men ingen mens har kommit. När jag tog ut spiralen förra gången för att bli gravid hade jag mens var 4-16 vecka. Extremt oregelbundet. Det gjorde att det tog drygt ett år att bli gravid. Hittills har mensen inte varit så utspridd förrän nu, och jag kan ju inte ta ÄL test varje dag i 16 veckor för att eventuellt hitta rätt dag. Har ni något tips hur man kan göra för att hjälpa mensen bli regelbunden eller för att veta när man har ÄL? Någon mer som varit med om det här eller vet vad det beror på?


    Skulle kunna vara PCOS. Det innebär att äggstockarna producerar för många små äggblåsor som sedan inte släpper. Alltså att man sällan får ägglossning. Ni har försökt få barn snart i ett år så tycker du ska ringa om en fertilitetsutredning. Är det PCOS finns det medicin man kan ta för att få igång ägglossning. Om du har högt BMI kan PCOS bli bättre om du går ner i vikt. Utredning gör man hos en gynekolog och de brukar göra ultraljud och ta blodprov för att diagnostisera. Problemet är ganska vanligt och ett ur fertilitetssynpunkt "lättare" problem. Ofta när man har PCOS har man många ägg, och många ägg är mycket bra att ha. Jag har inte PCOS men däremot annat fertilitetsproblem som krävde IVF. PCOS kan man ofta behandla med enklare metoder än IVF. Lycka tilll!
  • lullis94

    Okej, ska läsa på lite om det och kanske kolla upp det då. Konstigt att ingen barnmorska sagt något om det varken på inskrivningen när jag var gravid och jag sa att jag hade mens var 4-16 vecka och hon sa att hon aldrig skrivit så lång menscykel. Eller barnmorskan som denna gång tog ut staven när jag berättade om hur det var sist ????

  • Tino
    lullis94 skrev 2017-11-19 09:47:24 följande:

    Okej, ska läsa på lite om det och kanske kolla upp det då. Konstigt att ingen barnmorska sagt något om det varken på inskrivningen när jag var gravid och jag sa att jag hade mens var 4-16 vecka och hon sa att hon aldrig skrivit så lång menscykel. Eller barnmorskan som denna gång tog ut staven när jag berättade om hur det var sist ????


    Generellt brukar de på barnmorskemottagningen nog inte ha så mycket kunskap om fertilitetsproblem. Eftersom att ni snart har försökt ett år tycker jag du kan börja kolla upp nummer till fertilitetskliniken där du bor. Och ringa och rådfråga dem. Så kanske ni får tid efter jul eller i vår. Du kan ju bli gravid så det är ju superbra. Personer med PCOS kan bli gravida bara det att man inte får ägglossning så ofta vilket gör att det kan ta längre tid. Håller tummarna att ni snart är gravida!
  • lullis94

    Ja det måste ju vara så. Tack för tipset i alla fall! ???? hoppas att jag lyckas träffa in rätt så jag slipper vänta på att mensen eventuellt kommer idag eller om 4 veckor :( bebis är mer välkommet än mens ????

  • Tino
    lullis94 skrev 2017-11-19 11:02:35 följande:

    Ja det måste ju vara så. Tack för tipset i alla fall! ???? hoppas att jag lyckas träffa in rätt så jag slipper vänta på att mensen eventuellt kommer idag eller om 4 veckor :( bebis är mer välkommet än mens ????


    Jag förstår precis den olidliga väntan. Vi har väntat tre år. Hoppas snart att bebis kommer (bf i början av januari). :)
Svar på tråden Menscykel