• Anonym (Orolig släkting)

    Amfetamin och alkohol

    Hej, jag her en släkting som nu har fastnat i ett missbruk och han berättade detta för mig nyligen.

    Igår så började han dricka öl vid 17:00 ungefär och de blev ca15 öl och så tog ganska mycket amfetamin och slutade dricka runt kl 3-4 och sen när han kom hem så kunde han inte somna pga amfetaminet och efter ca 3 timmar bestämde han sig för att ta en 3 ksalol för att kunna somna, vad jag har läst kan detta vara en farlig kombination så är lite orolig för att det ska bli en vana, hur pass farligt är det om de ändå har gått 3-4 timmar efter att han slutade dricka?

  • Svar på tråden Amfetamin och alkohol
  • Anonym (Piia)

    Amfetaminet är väl den stora faran? Men just alkohol och tjack går ju kombinera, är väl inget att rekommendera. Ksalol vet jag inte vad det är, men kan tänka mig att det kanske är någon form av lugnande? (Gissar bara) Det kanske behövs för att kunna varva ner lite om det var stora mängder amfetamin? Nu är det ju inte angivet hur många mg det handlar om, beror ju lite på vanan och så med. Jag skulle nog slänga ut denna frågan på Flash istället. Hur mår han idag?

  • Anonym (Orolig släkting)
    Anonym (Piia) skrev 2017-11-18 17:38:11 följande:

    Amfetaminet är väl den stora faran? Men just alkohol och tjack går ju kombinera, är väl inget att rekommendera. Ksalol vet jag inte vad det är, men kan tänka mig att det kanske är någon form av lugnande? (Gissar bara) Det kanske behövs för att kunna varva ner lite om det var stora mängder amfetamin? Nu är det ju inte angivet hur många mg det handlar om, beror ju lite på vanan och så med. Jag skulle nog slänga ut denna frågan på Flash istället. Hur mår han idag?


    Jag menade just dödligheten, av amfetamin kan man inte få en överdos av som är kopplat till e n direkt död. Ksalol är en benzo och har 1mg per tablett vad jag förstått. Ja han använde det för att kunna somna efter amfetaminet men vad jag har hört så kam de vara farligt att ta dessa benzo om man druckit alkohol och därför undrar jag hur stor risk det är att man dör av andningsdepp vid dessa doser? Enligt honom så va detta 3de gången som han fått hjälp av benzo för att sova och första gången va för en månadsen

    Jodå han mår bra det gör han och han sköter sitt liv väldigt bra i alla andra aspekter.

    Det jag vill ha svar på är hur pass farligt är det att somna på benzo när man har druckit 15 öl på 10 timmar men är fortfarande för pigg på amfetamin så att man inte kan sova och då väljer att ta 3 ksalol 1mg benzo?
  • Anonym (Är inte bra att blanda)

    Ksalol är typ som utländska xanor, men min erfarenhet av dem är att de är väldigt olika i styrka trots att de egentligen inte ska vara det. Amfetaminet är det förmodligen ingen fara med, men att blanda benso och alkohol är ju aldrig bra, man kan få andningsdepression och dö i sömnen. Det är ju alltid en risk när man blandar, men det hade nog varit större risk om han tagit fler tabletter. Nu har natten gått och har det inte hänt något så är det ju lugnt. Vet inte riktigt mer vad jag ska säga. Tänkte säga att han ska försöka att inte blanda mer framöver, men det är svårt att säga till någon som missbrukar, han tänker ju inte logiskt när han gör det liksom.

    Men är du säker på att han mår så bra? Är detta något han har gjort då och då ett par år eller är det något han börjat med på senare tid? Har själv haft folk i min närhet som skött jobb och liknande men ändå tagit då och då, men sen eskalerar det och allt har rasat, trots att det kanske till och med funkat att göra så en längre tid. Menar inte att det är så i detta fallet, men det kan vara en varningssignal.

Svar på tråden Amfetamin och alkohol