• Anzil

    Kolla på gamla filmer ur Astrid Lindgrens romaner?

    Jag har hittat fåtal stuckna som tillåter en att kolla på gamla filmer, ur Astrid Lindgrens romaner. Exempelvis, så tror jag att Madicken visade/visar på SVT Play, alldeles gratis.


     


    Hur kommer det sig att vissa filmer är fritt att kolla på medan, andra knappt existerar någonstans?


    Jag skulle vilja kolla på Ronja Rövardotter, konstigt nog så har jag aldrig någonsin sett hela filmen bara några delar av den.


    Men tyvärr så hittar jag inte den någonstans, och tänkte för mig själv varför vissa filmer visas gratis och alldeles fritt att kolla på, medan andra kostar/knappt existerar någonstans på nätet.


    Jag är inte intresserad av att streama, utan vill gärna se där de visar Ronja Rövardottern gratis/fritt någonstans.


     


    Tack på förhand!

  • Svar på tråden Kolla på gamla filmer ur Astrid Lindgrens romaner?
  • Carambolan

    Det är en rättighetsfråga. SVT visar de filmer de äger visningsrättigheterna till.

  • Aniiee
    Anzil skrev 2017-11-18 15:51:41 följande:

    Jag har hittat fåtal stuckna som tillåter en att kolla på gamla filmer, ur Astrid Lindgrens romaner. Exempelvis, så tror jag att Madicken visade/visar på SVT Play, alldeles gratis.


     


    Hur kommer det sig att vissa filmer är fritt att kolla på medan, andra knappt existerar någonstans?


    Jag skulle vilja kolla på Ronja Rövardotter, konstigt nog så har jag aldrig någonsin sett hela filmen bara några delar av den.


    Men tyvärr så hittar jag inte den någonstans, och tänkte för mig själv varför vissa filmer visas gratis och alldeles fritt att kolla på, medan andra kostar/knappt existerar någonstans på nätet.


    Jag är inte intresserad av att streama, utan vill gärna se där de visar Ronja Rövardottern gratis/fritt någonstans.


     


    Tack på förhand!


    Tyvärr så är det ju så, som Carambolan skriver, en fråga om rättigheter. SVT äger rättigheten att visa Madicken, Saltkråkan, Pippi Långstrump och Barnen i Bullerbyn, som alla finns i serie-format och filmades för SVT i serieformat. Jag tror Emil är med där också egentligen. Ronja, Bröderna Lejonhjärta, Rasmus på Luffen med flera filmades för SF för bioduken och har klippts till serie för tillfällig visning av SVT

    Ronja rövardotter finns tyvärr inte att se om man inte vill betala för den (om man inte.... du vet... sticker till Karibien......). Kan man tänka sig attbetala och kanske se typ alla andra Astrid.filmer också, inklusive novellfilmerna så kostar ett 3-månaders presentkort på sfkids 150 kr, och kan köpas i närmaste butik som säljer presentkort, exempelvis pressbyrån och coop.
    Jag älskar kanske mindre än vad jag gjorde förr, men mer än du nånsin får veta
  • Palestrina

    Ronja Rövardotter går ju att köpa på skiva, kostar bara 59 kr som blu-ray eller dvd. Kan säkert finnas att låna som film på det lokala biblioteket också.

  • Malinnkpg

    På cmore finns även de flesta astrid lindgren filmer, fast det kostar ju iochförsig, men kanske finns att få gratis månad ?

Svar på tråden Kolla på gamla filmer ur Astrid Lindgrens romaner?