• Ella123

    Blödningar - vul visade att fostret var 2v för litet

    Hej!

    Jag är gravid i vecka 7+1 (enligt barnmorska, räknat på senaste mensen)). För 2 dagar sedan fick jag blödningar som går upp och ner. Blödningarna kan bli så mycket så att det rinner när jag går på toan. Annars väldigt likt en mens. Jag skulle ha min mens nu egentligen.

    Jag blev orolig och fick göra ett vul. På vul visade det sig att fostret är utvecklat som i V5+5. Alltså nästan 2 veckor mindre. Hjärtat slog och annars såg det bra ut. Men blödningarna fortsätter.

    Bör jag vara orolig för missfall? Är det någon som har varit med om liknande? Jag blir så orolig.

    PS, första barnet.

  • Svar på tråden Blödningar - vul visade att fostret var 2v för litet
  • Anonym (A)

    Det är verkligen jättesvårt att svara på, det du måste göra är ju att göra ett nytt VUL efter ca 1-2 veckor och se om fostret har växt så mycket som det borde. 

    Själv har jag tyvärr en liknande upplevelse med ett foster som var för litet men med hjärtslag. Det slutade tyvärr dåligt, så jag kan inte ge dig någon solskenshistoria men jag vet många andra som haft blödningar och/eller små embryon men som det gått bra för.

    Jag håller båda tummarna!!

  • Ella123

    Tack för svar. Ne jag är ju såklart superrolig,. Man förväntar sig ju det värsta, med tanke på mina blödningar också. Men man hoppas ju fortfarande att det ska gå bra.

    Ledsen att det slutade illa för dig. Massa styrkekramar!

  • Anonym (A)

    Tack! Ja, det var tufft, men det positiva var att kroppen skötte allt själv och efter bara en mens blev jag gravid igen och är nu i vecka 37 :) Så det kan ju gå bra ändå, även om man får ta sig över några hinder på vägen :)

    Vad sa barnmorskan som gjorde ultraljudet då? Förstår att de inte vill spekulera men de är ju ändå experter och borde kunna ha en aning om åt vilket håll det lutar.

  • Ella123

    Hon sa inte så mycket. Hon sa typ bara att det kan vara tecken på att ett missfall kan komma men det kan också vara ett tecken på att jag blev befruktad senare än vad jag trodde.

    Okej vad härligt att höra. Grattis till graviditeten och skönt att höra att allt gått bra hittills. Kram!

  • EpicNurse

    Men när fick du positivt gravtest? För dom det var ca 4 veckor efter din senaste mens så är det helt omöjligt att du blev befruktad senare.

    Tyvärr brukar det ju vara ett tecken på att något inte stämmer, om man vet när man hade ägglossning/har regelbunden cykel. Det brukar vara som så att fostret sakta men säkert växer mindre och mindre och till sist dör. Men man måste göra ett nytt ul om 1-2 veckor för att se hur det utvecklas. Ibland är allt normalt vid uppföljningen och fostret har vuxit ifatt de veckorna som det var för litet förra gången.


    ~ Sjuksköterska inom gynekologi och kvinnosjukvård ~
  • Ella123

    jag Plussade för 3 veckor och 1 dag sen. 2 dagar efter bim.

    Tog ut min hormonspiral ca 1v innan jag blev gravid (då jag tror att jag blev gravid).

    Kram

  • Ella123

    Kan lägga till att jag gjorde ett tidigt test (som går att köpa) 1 vecka innan jag plussade och då var det negativt. Tog det testet 5 dagar innan bim.

    Kram

  • EpicNurse
    Ella123 skrev 2017-11-19 00:10:35 följande:

    jag Plussade för 3 veckor och 1 dag sen. 2 dagar efter bim.

    Tog ut min hormonspiral ca 1v innan jag blev gravid (då jag tror att jag blev gravid).

    Kram


    Ja men då är du snarare v 5+. Man kan inte utgår ifrån någon mens med preventivmedel när man beräknar graviditetslängd utifrån sista mens eftersom man oftast inte har riktig mens med preventivmedel. Man har heller ingen ?bim? eftersom man inte vet när man kommer ha ägglossning.

    Så det låter som att allt är i sin ordning.
    ~ Sjuksköterska inom gynekologi och kvinnosjukvård ~
  • Ella123

    Åååh vad jag blir glad. Känns väldigt lugnande att höra. Man blir ju orolig så lätt.

    Hade jag inte haft mina blödningar så hade jag inte varit orolig. Det är verkligen precis som en mens. Nu har jag blödigt som en mens i 3 dagar. På vul kunde dom inte se varför jag blöder. Så det oroar ju såklart.

    Men tack så mycket för din hjälp!! Jag uppskattar det verkligen.

    Kram

Svar på tråden Blödningar - vul visade att fostret var 2v för litet