• Anonym (Fråga)

    Kan man flyga till Italien utan pass eller ID?

    Hej!!

    Diskuterat detta med min kille som menar att man inom Schengen inte behöver visa varken pass eller ID. Han säger också att han har en kompis som flugit till Italien utan. Har försökt fatta om det stämmer. Har googlar och det verkar som att krav på pass och id hävts. Men att flygbolagen kan begära det ändå? Nu är frågan alltså INTE om man bör resa utan, utan om det är MÖJLIGT att komma på ett plan utan nån form av id-handling.

    Tacksam för svar!

    Tacksam för svar

  • Svar på tråden Kan man flyga till Italien utan pass eller ID?
  • Anonym (Nej)

    Nej, det går inte (längre). Du visar pass eller ID på avreseflygplatsen.

    Jag har rest till Las Palmas utan pass (men med ID) en gång och då kollades det aldrig (ID alltså). Jag åkte dock som "vilande" personal och då går man lite "gräddfil" in med speciella boardingkort osv. Det kollades heller inte på vägen hem men åkte på samma sätt då. För vanliga dödliga är detta dock inte möjligt.

  • Anonym (Maria)

    Känns som en ickefråga. Vem har inte ett pass eller ett ID? 

  • Anonym (Ja)

    Ja det är möjligt. Om man har tur vill säga, några garantier finns ju inte.

    Jag flög nyligen till Schweiz och behövde inte visa nånting nångång. Bekanta flög till Italien för 2 år sedan och de behövde visa en gång.

    Som jag förstått det så kan man inte komma hem utan pass/idhandling, dvs om de vill se men du inte kan visa.

  • Hjejiallkdj

    Det går fint.

    Däremot kan flygbolagen ha id-krav som du inte kommer undan.

    Jag flyger varje vecka med SAS, Lufthansa, Air France etc och visar aldrig id-handling varken vid utresa el ankomst till de flesta destinationer inom Schengen. Förra månaden flög jag Kastrup-Milano med SAS, inga problem.

  • Anonym (Nej)
    Hjejiallkdj skrev 2017-11-18 19:03:09 följande:

    Det går fint.

    Däremot kan flygbolagen ha id-krav som du inte kommer undan.

    Jag flyger varje vecka med SAS, Lufthansa, Air France etc och visar aldrig id-handling varken vid utresa el ankomst till de flesta destinationer inom Schengen. Förra månaden flög jag Kastrup-Milano med SAS, inga problem.


    Hur går du genom security på Kastrup utan att visa pass eller ID?
  • Anonym (Maria)
    Anonym (Nej) skrev 2017-11-18 19:14:31 följande:
    Hur går du genom security på Kastrup utan att visa pass eller ID?
    Åkte till Barcelona för ett  tag sedan från Kastrup. Behövde inte visa passet någon gång.
  • Anonym (A)

    Åkte till Italien i september, från Kastrup, ingen efterfrågade pass. Men jag tänkte mest att de var lite lata eller nåt. Hem däremot fick vi visa pass ett antal gånger.

  • Anonym (Nej)
    Anonym (Maria) skrev 2017-11-18 19:16:52 följande:
    Åkte till Barcelona för ett  tag sedan från Kastrup. Behövde inte visa passet någon gång.
    Jahaja, det var som tusan. Jag reser väldigt mycket men får alltid visa pass eller ID någonstans på vägen! Reser till 99% från Arlanda.
  • Anonym (Maria)
    Anonym (Nej) skrev 2017-11-18 19:47:18 följande:
    Jahaja, det var som tusan. Jag reser väldigt mycket men får alltid visa pass eller ID någonstans på vägen! Reser till 99% från Arlanda.
    Däremot har jag ju ett giltigt pass och har det alltid med mig. Skulle aldrig chansa, som TS är inne på.
Svar på tråden Kan man flyga till Italien utan pass eller ID?