• Wolfclaw

    Vem ärver barnlös släkting?

    Fick just höra att min morbror gått bort. Han var ensamstående och så vitt vi vet har han inga barn. Kvar i livet är hans systrar (min mamma och moster) samt fyra syskonbarn (jag själv och tre vuxna kusiner). Vi antar att det inte kommer fram några okända barn så hur går arvskiftet till? Det mest logiska vore att hans syskon ärver det, eller?

  • Svar på tråden Vem ärver barnlös släkting?
  • Stinaärbäst

    Hej

    Om en barnlös avlider och det inte finns några barn eller testamente ärver föräldrarna. Nu är inte de i livet. Då går arvet vidare till syskonen.

    Tänk på att om det finns syskon som inte längre är i livet går arvsrätten vidare till hennes/hans barn.

    Tex om det bara är din mor och hennes syster och inget annat syskon tidigare förutom den avlidne brodern ärver de 50% var.

    Var de tex 4 syskon från början och ett syskon tidigare avlidit som tex hade 2 barn får din mamma 1/3-del, hennes syster 1/3-del och den sista 1/3-delen får den tidigare avlidne syskonets barn dela på.

    Tänk även på att man inte kan ärva skulder. Går dödsboet med minus behöver de inte betala underskottet.

  • nattuw
    Wolfclaw skrev 2017-11-18 20:08:34 följande:

    Fick just höra att min morbror gått bort. Han var ensamstående och så vitt vi vet har han inga barn. Kvar i livet är hans systrar (min mamma och moster) samt fyra syskonbarn (jag själv och tre vuxna kusiner). Vi antar att det inte kommer fram några okända barn så hur går arvskiftet till? Det mest logiska vore att hans syskon ärver det, eller?


    Denna genomgång är rätt bra: ( lagen.nu/begrepp/Arvsklass ). Det bör dock tilläggas att om det saknas testamente och det inte går hitta någon släkting som ryms inom arvsklasserna så tillfaller arvet allmänna arvsfonden.
  • Kjell2
    Wolfclaw skrev 2017-11-18 20:08:34 följande:

    Fick just höra att min morbror gått bort. Han var ensamstående och så vitt vi vet har han inga barn. Kvar i livet är hans systrar (min mamma och moster) samt fyra syskonbarn (jag själv och tre vuxna kusiner). Vi antar att det inte kommer fram några okända barn så hur går arvskiftet till? Det mest logiska vore att hans syskon ärver det, eller?


    Först hand enl testamentet. Finns inget se ovan
Svar på tråden Vem ärver barnlös släkting?