• Anonym (Lussebulle)

    Ni som är föräldralediga till 100%, hur mycket gör era män där hemma?

    Jag undrar hur mycket era män gör hemma när ni är föräldralediga. Hur mycket är han med barnet och tar hand om det när han kommit hem? Hur mycket gör han av hushållsarbetet?

    Undrar för att min man hävdar att han har gjort sitt när han kommer hem från jobbet och då anser han att det är jag som ska fixa hela hushållet och ta hand om barnet till 100%. Han tror att detta är normalt när mannen arbetar, men jag tycker det låter underligt.

  • Svar på tråden Ni som är föräldralediga till 100%, hur mycket gör era män där hemma?
  • GrönaDruvan

    Han lagar alltid middagen och plockar bort efter också. Han har bebis+andra barn lika mycket som mig och vi hjälps åt med det mesta. Endast tvätt sköter jag pga att jag vill.

    Alltid han som gör iordning större barn för natten.

  • tvillingmammaVastmanland
    Anonym (Lussebulle) skrev 2017-11-18 21:13:23 följande:

    Jag undrar hur mycket era män gör hemma när ni är föräldralediga. Hur mycket är han med barnet och tar hand om det när han kommit hem? Hur mycket gör han av hushållsarbetet?

    Undrar för att min man hävdar att han har gjort sitt när han kommer hem från jobbet och då anser han att det är jag som ska fixa hela hushållet och ta hand om barnet till 100%. Han tror att detta är normalt när mannen arbetar, men jag tycker det låter underligt.


    Självklart hjälps man åt på kvällar och eftermiddagar. Hur var det innan ni fick barn, ni delade väl på allt då? Börjar man skämma bort en man får man fortsätta hela livet eller åtminstone hela relationen i alla fall.
  • Anonym (Pepparkaka)

    Nu är det visserligen min man som är föräldraledig just nu men samma regler gäller nu som när det var jag som var ledig: den som är hemma tar hand om barnet under arbetstid. Om man hinner/orkar är det en bonus om man kör en tvätt, tar hand om disken, handlar mat eller dammsuger. Annars delar vi lika på de uppgifterna, precis som om vi båda skulle ha jobbat. Laga mat gör vi tillsammans eller turas om.

    MEN om du är hemma längre än vad dina föräldradagar räcker till och förväntar dig att din man ska försörja dig helt när du är föräldraledig kan jag tycka att du ska dra ett lite större lass hemma. Vi har båda under våra ledigheter bidragit lika till hushållets utgifter.

  • Darimna

    ALLT.

    När jag varit själv med barnen en hel dag är jag ju helt slut och orkar inte ta ett steg till. Dessutom har huset blivit stökigt, jag har inte kunnat diska efter lunchen och allt är kaos.

    Så när han äntligen kommer får jag äntligen vila medan han tar hand om allt och städar efter oss. Det är han som insisterar på att det är mest rättvist och att jag måste då vilotid utan barnen varje dag så jag orkar med nästa dag också.

    Eftersom att mitt jobb är så mycket hårdare än hans

  • Anonym (Pepparkaka)
    Anonym (Pepparkaka) skrev 2017-11-18 21:21:56 följande:

    Nu är det visserligen min man som är föräldraledig just nu men samma regler gäller nu som när det var jag som var ledig: den som är hemma tar hand om barnet under arbetstid. Om man hinner/orkar är det en bonus om man kör en tvätt, tar hand om disken, handlar mat eller dammsuger. Annars delar vi lika på de uppgifterna, precis som om vi båda skulle ha jobbat. Laga mat gör vi tillsammans eller turas om.

    MEN om du är hemma längre än vad dina föräldradagar räcker till och förväntar dig att din man ska försörja dig helt när du är föräldraledig kan jag tycka att du ska dra ett lite större lass hemma. Vi har båda under våra ledigheter bidragit lika till hushållets utgifter.


    Och självklart hjälps vi åt med bebisen på kvällar och helger, men den som är ledig får gå upp vardagsnätter när bebisen inte vill sova.
  • Anonym (Mamman)

    Men hur gör ni som har sambos/män som jobbar till kl 19??

    Min jobbar till 16 måndagar och onsdagar. 19, tisdagar,torsdagar och fredagar. Även vissa lördagar.

    Så själva hushållssysslorna och det mesta med barnen gör jag.

  • Hammalink

    Du får väl förklara att även dina antalet betalade timmar är begränsade likt det jobb han utför. Så när hans pass på jobbet är slut, så är även dina föräldralediga timmar över. Då har ni båda " kommit hem" efter utförd är. Övertiden hemma får ingen betalt för så den får ni alltså dela på.

    Så sjukt..

  • fjanten

    När jag var hemma så tog vi 50/50 barn och hushåll när han kom hem. Nu när jag jobbar så gör vi på samma vis... varför ska den som är föräldraledig jobba 24 timmar om dygnet..?

  • Anonym (Me)

    Min man jobbar 7-16 måndag till fredag. Han är hemma ca 16.30 och då tar han över allt när det kommer till vår son. Det är deras tid tillsammans och sonen är 6 månader.

    Han matar, leker med och nattar. Jag passar då på att fixa med hemmet och laga mat men även vila. Kanske åker iväg 2-3 timmar och handlar och uträttar lite ärenden.

    På helgerna tar min make hand om sonen mer eller mindre hela helgen. Men jag gör majoriteten av hushållsarbetet alla dagar i veckan.

    Jag tar självklart hand om sonen nattetid så maken får sova. Vi har kunnat dela ansvaret med sonen väldigt bra pga att jag inte ammat. Min amning kom tyvärr inte igång så vi var tvugna att ge ersättning istället.

    Nästa barn hoppas jag att amningen funkar och då blir det nog så att jag får ta större ansvar för bebisen.

Svar på tråden Ni som är föräldralediga till 100%, hur mycket gör era män där hemma?