• Anonym (Jag)

    Förväntar du dig flytthjälp av vänner?

    Som rubriken lyder.

    Min bästa vän ska snart flytta och hon utan att egentligen fråga har bara utgått ifrån att jag ska hjälpa till.

    Jag vill verkligen inte detta.

  • Svar på tråden Förväntar du dig flytthjälp av vänner?
  • fjanten

    Jag brukar försöka att inte förvänta mig saker i största allmänhet. Inte när det gäller andra människor alltså, jag förväntar mig att månen kommer ha sin normala cykel liksom... Jag brukar hjälpa släkt och vänner vid flytt, inte förberedelser och städning - men att bära lådor och sådant på själva dagen. Ungefär så har det varit när vi också har flyttat. Inget jag förväntat mig, men jag brukar alltid erbjuda mig om jag är i stan den dagen, och har märkt att släkt och vänner hjälper till också.

    Om du nu inte vill hjälpa, säg det då? "Jag märker att när du pratar om din flytt så nämner du att du tänker att jag ska hjälpa till, men jag har faktiskt inte möjlighet/lust - bara så du vet det".

  • Anonym (Jag)
    fjanten skrev 2017-11-18 21:32:54 följande:

    Jag brukar försöka att inte förvänta mig saker i största allmänhet. Inte när det gäller andra människor alltså, jag förväntar mig att månen kommer ha sin normala cykel liksom... Jag brukar hjälpa släkt och vänner vid flytt, inte förberedelser och städning - men att bära lådor och sådant på själva dagen. Ungefär så har det varit när vi också har flyttat. Inget jag förväntat mig, men jag brukar alltid erbjuda mig om jag är i stan den dagen, och har märkt att släkt och vänner hjälper till också.

    Om du nu inte vill hjälpa, säg det då? "Jag märker att när du pratar om din flytt så nämner du att du tänker att jag ska hjälpa till, men jag har faktiskt inte möjlighet/lust - bara så du vet det".


    Ja jag sa det, hon blev både paff och irriterad.
  • Anonym (nej)

    Nej sånt kan man inte räkna med. Man kan fråga och folk säger då ja eller nej, men om hon bara pratat om det utan att ställa dig frågan utan bara "när du hjälper mig med flytten så kan vi fika sen" eller liknande, så tycker jag det är riktig fräckt faktiskt. 

  • fjanten
    Anonym (Jag) skrev 2017-11-18 21:55:40 följande:

    Ja jag sa det, hon blev både paff och irriterad.


    Låt det rinna av dig. Hon borde ha hört sig för med detsamma om hon hoppades på hjälp från dig.
  • Carambolan

    Jag förväntar mig att vänner som har bett om och fått min hjälp kommer att ställa upp tillbaka om de har möjlighet.

  • Anonym (C)

    Ja, jag förväntar mig att någon av mina vänner ställer upp och hjälper mig om jag frågar. Faktum är att flera av mina vänner erbjuder sig att hjälpa till utan att jag frågar.

    Själv så ställer jag självklart upp om mina vänner behöver hjälp och erbjuder mig alltid att hjälpa till om jag har möjlighet.

  • Anonym (Ja)

    Man är knappast en bästa vän om man inte hjälper till att flytta, med undantag för om vännen flyttar flera ggr varje år.

    Så ja, såna saker förväntar jag mig av bästa vänner/närmsta familjen. Man ska inte behöva fråga utan bästa vänner/ närmsta familjen erbjuder sig automatiskt. Så funkar liksom bra vänskap.

  • huskur

    Jag skulle förvänta mig att du skulle erbjuda din hjälp, speciellt om jag hjälpt dig med din flytt. Annars skulle jag fråga dig om du möjligen hade möjlighet att ge några handtag. 

    Om du inte vill hjälpa till med själva flyttningen, så kanske du kan hjälpa på annat sätt? Kanske laga mat (din väns mat!) till flyttgänget under tiden de jobbar med flytten? Sen av slutar ni med gemensam middag på det nya stället!

  • Annita

    Min bästa vän ska flytta nästa år och jag kommer att hjälpa till. Det kan hon räkna med, utan att fråga. Jag kommer kolla i god tid vilken helg det är och planera in det i kalendern. Hon har hjälpt mig vid flytt och jag vet att hon skulle hjälpa mig igen.

Svar på tråden Förväntar du dig flytthjälp av vänner?