• KarinAndersson75

    Ny sambo i mitt hus.

    Min fundering är om min man har rätt att ta in en ny sambo i huset som vi äger tillsammans.

    Jag flyttade ut och 3 månader senare flyttade den ?nya? in.

    Vi har inte gjort en ordentlig bodelning utan jag fick ta det jag fick med mej sen får jag inte ta mer. Jag flyttade från ett stort hus till en liten lgh så jag fick inte med så mycket. Sen vet jag att när hon flyttade in så rensade han ut och eldade saker.

    Våran skilsmässa har inte gått igenom än.

    Jag fick halva huset i gåva. Och nu kräver han att jag ska skriva över huset på honom.

    Jag vill ta en mäklare och värdera huset. Men han vägrar ta in en mäklare. Jag kan inte visa huset för en mäklare då jag inte har någon nyckel.

    Både min man och jag sitter med stora skulder och jag tror att säljs huset så kan vi bli skuldfria. Jag håller på o samla pengar för att kunna ta hjälp av en advokat men det tar lite tid då min ekonomi är totalt i botten.

    Han vill bo kvar i huset.

  • Svar på tråden Ny sambo i mitt hus.
  • Persona

    Du ska ansöka om bodelningsman via tingsrätten. Kostar 900kr att göra ansökan. Förmodligen får du ekonomisk hjälp med bodelningsman via rättshjälpen om du har dålig ekonomi. Om du googlar på det "familje juridik" så finns det många advokat och jurist byråer som ger gratis rådgivning på telefon - du kan behöva ringa några olika de är lite olika hjälpsamma men till slut hittar du någon som kan ge dig råd på vägen.
    Självklart ska du ha pengar för din halva av huset och förmodligen hälften av era saker.

  • Griseknoen35

    Ta kontakt med en advokat redan nu direkt. Du kan betala hen när huset är sålt. Att han har bränt upp dina saker är olagligt och det bör du anmäla. Skriv absolut inte över huset på honom. Han får köpa ut dig och kan han inte det så är at det sälja huset som gäller.

  • Egon den stora

    Hur stora är skulderna? Det är ju inte säkert att det blir en förlust för dig on han tar över huset med alla lån. Men du skall ju givetvis inte vänta med att hämta dina saker.

  • KarinAndersson75

    För att få hjälp via försäkringsbolaget så var jag tvungen att vara skild 1 år först.

    Jag har räknat lite löst på skulderna. Och kommer fram till att vi kan bli skuldfria helt om det säljs. Han har också räknat och kommit fram till att jag ska betala honom 200.000 kr om vi gör en bodelning. Därför tycker han att jag bara ska skriva över huset.

    Det känns som han lurar mej.

    Jag ska ringa tingsrätten på måndag. Tack för tipset.

  • viseversa

    Men han måste ju köpa ut dig. Du går ju inte ge dig. Kräv bodelning. Har han eldat saker ska det säkert också räknas in. Kan bli dyrt för honom.

  • Seven Costanza
    KarinAndersson75 skrev 2017-11-18 22:25:03 följande:

    För att få hjälp via försäkringsbolaget så var jag tvungen att vara skild 1 år först.

    Jag har räknat lite löst på skulderna. Och kommer fram till att vi kan bli skuldfria helt om det säljs. Han har också räknat och kommit fram till att jag ska betala honom 200.000 kr om vi gör en bodelning. Därför tycker han att jag bara ska skriva över huset.

    Det känns som han lurar mej.

    Jag ska ringa tingsrätten på måndag. Tack för tipset.


    Hur har han kommit fram till att DU ska betala honom 200 000? Menar han alltså även om det är han som bor kvar? Det låter ju helgalet.
  • Egon den stora
    Seven Costanza skrev 2017-11-19 09:23:44 följande:

    Hur har han kommit fram till att DU ska betala honom 200 000? Menar han alltså även om det är han som bor kvar? Det låter ju helgalet.


    Han kanske räknar med att dom får ut mindre för huset än vad skulderna är, alltså är det en rest skuld kvar. Hon räknar tvär om att det blir en vinst. Vi vet ju inte vilket som stämmer. En utomstående värdering ger svar på frågan, eller en försäljning där han får bjuda som alls andra.
  • Seven Costanza
    Egon den stora skrev 2017-11-19 09:47:50 följande:

    Han kanske räknar med att dom får ut mindre för huset än vad skulderna är, alltså är det en rest skuld kvar. Hon räknar tvär om att det blir en vinst. Vi vet ju inte vilket som stämmer. En utomstående värdering ger svar på frågan, eller en försäljning där han får bjuda som alls andra.


    Ok ja så kan det ju vara, men det lät som att han försöker lura TS att bara skriva över huset på honom hur som helst utan ersättning.
  • Egon den stora
    Seven Costanza skrev 2017-11-19 09:51:34 följande:

    Ok ja så kan det ju vara, men det lät som att han försöker lura TS att bara skriva över huset på honom hur som helst utan ersättning.


    Ja om nu ts version är 100% korrekt så låter det ju så, men när det gäller pengar så är det lätt att tolka allt till sin egen fördel. Bostadsmarknaden är ju faktiskt trögare nu på många håll så det kan lika gärna slå åt andra hållet. Då skulle ju ts tjäna på att skriva över huset rakt av. Banken kan hjälpa till med en värdering så det är vad som behöver göras, han kan inte hindra det. Vill hon absolut sälja så får han bjuda som vem som helst.
  • Moderno
    KarinAndersson75 skrev 2017-11-18 21:37:22 följande:

    Min fundering är om min man har rätt att ta in en ny sambo i huset som vi äger tillsammans.

    Jag flyttade ut och 3 månader senare flyttade den ?nya? in.

    Vi har inte gjort en ordentlig bodelning utan jag fick ta det jag fick med mej sen får jag inte ta mer. Jag flyttade från ett stort hus till en liten lgh så jag fick inte med så mycket. Sen vet jag att när hon flyttade in så rensade han ut och eldade saker.

    Våran skilsmässa har inte gått igenom än.

    Jag fick halva huset i gåva. Och nu kräver han att jag ska skriva över huset på honom.

    Jag vill ta en mäklare och värdera huset. Men han vägrar ta in en mäklare. Jag kan inte visa huset för en mäklare då jag inte har någon nyckel.

    Både min man och jag sitter med stora skulder och jag tror att säljs huset så kan vi bli skuldfria. Jag håller på o samla pengar för att kunna ta hjälp av en advokat men det tar lite tid då min ekonomi är totalt i botten.

    Han vill bo kvar i huset.


    Berätta mer om gåvan.
Svar på tråden Ny sambo i mitt hus.