• kissenkatten

    Hund haltar

    Hej det är så att jag har en hund här hemma som haltar med vänster bak ben, men även om han haltar så stödjer han sig på det benet. Har klämt och kollat och haft mig inga tecken på en skada. Har någon här varit med om det? Enda trådarna som jag hittar är att hunden ek stödjer på det skadade benet.

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2017-11-18 22:09
    Glömde tillägga han är glad, lekfull äter och visar inte någon täcken på att han skulle må dåligt. Vilket han har gjort när han tidigare har haft någon skada

  • Svar på tråden Hund haltar
  • Anonym (3 dagar)

    Generellt säger dom flesta veterinärer att man ska ge det tre dagar vid hälta, är det tex en stukning så ska det ha blivit bättre på tre dagar. Så om han fortfarande haltar på mån hade jag sökt veterinärvård kan vara allt från stukning, inflammation till ett avslitet korsband.

    Nu menar jag ?normal? hälta inte om hunden är påverkad och visar att den har jätteont men på din beskrivning låter det ju inte så.

  • Jemp

    Håller med ovanstående. Korta koppelpromenader under tiden.

    Att han inte är allmänpåverkad är ju jättebra. Däremot så är det en skada (behöver dock inte vara allvarligt) och smärta inblandat. Annars hade han inte haltat.

  • Alessia

    Du skriver inte vare sig ras eller ålder på din hund. Bådadera har viss betydelse när det gäller hälta som man inte vet kommer sig av skada under lek, motion etc
    Är din hund höftledsröntgad? Resultat? Artros är en vanlig orsak till hälta på "höftledshundar". Kloskada: har du kollat? Ryggskada? 

    Håll hunden i stillhet några dagar. Blir inte hunden bra eller om hältan återkommer efter vila gäller veterinärbesök.

Svar på tråden Hund haltar