• Anonym (ts)

    Vilket flicknamn är vackrast?

    Vilket av följande flicknamn är vackrast och varför? Och vad får ni för associationer av namnen? Vill ha ett namn som är fint, vackert, classy. Får inte vara wt. Men det är så svårt :/

    Alicia

    Lilly

    Amelie

    Leonie

    Ariel/ Arielle

    Leah

    Adele

    Saga

  • Svar på tråden Vilket flicknamn är vackrast?
  • Anonym (Wt)

    Endast Amelie och Saga är bra om du vill undvika WT

  • Anonym (ts)
    Anonym (Wt) skrev 2017-11-18 23:47:53 följande:

    Endast Amelie och Saga är bra om du vill undvika WT


    Är det så illa? Arielle anade jag, men resten kändes inte så wt... Lilly då?
  • Aniiee

    Alicia är klassiskt och vacker. Saga fungerar bra, också äldre än de flesta tror, och rätt fint, även om inte jag riktigt tänker "flicka" utan snarare "berättelse".

    Lilly och Leah känns lite som att man måste ha koppling till UK/US/Israel för att det ska funka. Även Ariel i den stavningen.

    Amelie, Leonie, Arielle, Adele kräver fransk koppling för att inte bli lite skumt på svenska.

    Jag hade en vän när jag var liten som hetter Adele, hon kallades för Ada. Det fungerade helt utmärkt, enligt mig.


    Jag älskar kanske mindre än vad jag gjorde förr, men mer än du nånsin får veta
  • Anonym (.)

    Lilly hette en gammal släkting till mig så det namnet klappar mitt hjärta lite extra för. Leah och Ariel uppfattar jag som judiska namn så om ni, av någon anledning, inte vill att folk gör den kopplingen kanske ni ska undvika dem. Saga har jag personligen lite svårt för, men det duger. Resten är fina och trevliga namn.

  • Anonym (.)
    Anonym (ts) skrev 2017-11-18 23:54:11 följande:
    Är det så illa? Arielle anade jag, men resten kändes inte så wt... Lilly då?

    Bara undvik personen som skrev inlägget så är det lugnt! :) Kallar man ett så mainstream-namn som Alicia för wt är man ingen auktoritet på ämnet.
  • Anonym (Tt)

    Alicia är fint.

    Lilly är kräk.

    Saga känns för vanligt idag.

  • Anonym (Tre)

    Om du vill ha ett klassiskt namn som ingen associerar till wt så behöver du välja ett namn som använts i Sverige i minst 100 år. På din lista funkar Saga och möjligen Adele.

    Övriga namn du listar kommer från engelskan och franskan. De som väljer namn från tex amerikanska tv-serier har oftast en fattigare bakgrund än de som väljer "klassiska" svenska namn, därav kopplingen till wt.

  • Anonym (Sara)
    Anonym (Tre) skrev 2017-11-19 07:39:43 följande:

    Om du vill ha ett klassiskt namn som ingen associerar till wt så behöver du välja ett namn som använts i Sverige i minst 100 år. På din lista funkar Saga och möjligen Adele.

    Så du tror att Adele är ett svenskt namn?

    Övriga namn du listar kommer från engelskan och franskan. De som väljer namn från tex amerikanska tv-serier har oftast en fattigare bakgrund än de som väljer "klassiska" svenska namn, därav kopplingen till wt.


  • Anonym (Tre)
    Anonym (Sara) skrev 2017-11-19 07:55:21 följande:

    Så du tror att Adele är ett svenskt namn?


    Inte från början. Men precis som att Elisabet och Charlotte inte heller är svenska namn från början så var alla tre namnen populära runt föra sekelskiftet, och därför räknas de inte som wt.
  • Anonym (Tre)
    Anonym (.) skrev 2017-11-19 04:57:04 följande:

    Bara undvik personen som skrev inlägget så är det lugnt! :) Kallar man ett så mainstream-namn som Alicia för wt är man ingen auktoritet på ämnet.
    Namnet Alicia kom till Sverige när det dök upp en karaktär med det namnet i tv-såpan Glamour. Precis som att namnet Tommy kom till Sverige när Tommy Steele blev populär. I början räknas namnen som wt eftersom det är människor från lägre samhällsklasser som tar namn från tv/film/popstjärnor, men efter typ 100 år så har namnet "försvenskats" och anses som svenskt.
  • Anonym (Alicia)
    Anonym (Tre) skrev 2017-11-19 08:42:06 följande:
    Namnet Alicia kom till Sverige när det dök upp en karaktär med det namnet i tv-såpan Glamour. Precis som att namnet Tommy kom till Sverige när Tommy Steele blev populär. I början räknas namnen som wt eftersom det är människor från lägre samhällsklasser som tar namn från tv/film/popstjärnor, men efter typ 100 år så har namnet "försvenskats" och anses som svenskt.
    Nej, Alicia kom inte till Sverige pga en karaktär i Glamour, vad jag minns så finns det inte ens en karaktär som heter Alicia i Glamour och har det någon gång svischat förbi en Alicia där så kan det inte ha varit en stor roll som har påverkat folk nämnvärt i namnval. 

    Finns för övrigt en hel del i Sverige som är födda före 1990(då Glamour började visas i Sverige) som heter Alicia. Min mamma är en av dem och så har vi ju kända Alicia Lundberg som dog i år 83 år gammal + hundratals andra.
  • elin1989
    Aniiee skrev 2017-11-19 00:02:58 följande:

    Alicia är klassiskt och vacker. Saga fungerar bra, också äldre än de flesta tror, och rätt fint, även om inte jag riktigt tänker "flicka" utan snarare "berättelse".

    Lilly och Leah känns lite som att man måste ha koppling till UK/US/Israel för att det ska funka. Även Ariel i den stavningen.

    Amelie, Leonie, Arielle, Adele kräver fransk koppling för att inte bli lite skumt på svenska.

    Jag hade en vän när jag var liten som hetter Adele, hon kallades för Ada. Det fungerade helt utmärkt, enligt mig.


    Lilly har ju funnits i Sverige som namn sen 1800-talet (enligt Wikipedia), det behöver man väl inte ha anknytning till något annat land för att heta! Min mormor heter det, född på 20-talet. Jag håller med om de andra namnen dock, jag skulle bara välja dem om jag hade anknytning till ett annat land. Min son har ett gammalt irländskt namn som jag tycker är jättefint men skulle inte ha valt det om hans pappa inte var därifrån.
Svar på tråden Vilket flicknamn är vackrast?