• Pizda Matii

    Psykologi

    Tjena :)

    Jag har en fråga..Jag är utbildad till psykologi men jag är utländsk(Rumänien) och jag har fått legitimationen från Social Styrelse.
    Min fråga är , tycker ni att man kan jobba som psykolog om man har utländsk examem?
    Grejen är att det inte är brist på psykologer och det finns ganska lite arbetsplatser (bara sjukhus) och en svensk utbildning väger mer än en utländsk utbildning.
    En annan sak är att man bör behärska svenska fett flyttande för att hypnotisera patienten och att förstå ens trauma och hjälpa en att komma över sina problem.

    Vad tycker ni ? Jag hörde också att svenska psykologer har det svårt att hitta jobb.

  • Svar på tråden Psykologi
  • LejonSa

    Hypnotisera?

    Förekommer inte inom svensk sjukvård, där allt bedrivs efter beprövad forskning och erfarenhet. Alltså blir det väldigt svårt att hitta ett jobb som psykolog där hypnos är en accepterad form av insats.

    Som egen kan du nog hitta en marknad och det finns nog också.

    Att hitta jobb som psykolog här är inte svårt om man är flexibel. Dvs kan tänka sig att flytta för att få jobb.

    Har du fått legitimation från socialstyrelsen så har också en bedömning gjorts att din utbildning anses likvärdig den svenska utbildningen. Även om den i praktiken inte är det. Men den är iaf godkänd. Har du dessutom gjort PTP här så anses du kvalificerad till yrket här i Sverige.

  • LejonSa

    Kanske inte ska vara så "säker" i min start. En del försöker få in hypnos mer men det är än så länge inget vedertaget. Svårt område att få till inom sjukvården.

    För övrigt kan man jobba som psykolog pp fler ställen än bara sjukhusen; kommunen (skola), landstingen (vårdcentraler, sjukhus, bup, BHV osv), HR, osv.

Svar på tråden Psykologi