• Smulan274

    MVC i solna/sundbyberg??

    Hello! Jag plussade i förgårr och vill nu hitta en mvc me bra barnmoskor!!


    Är det någon som har gått till någon mvc i solna/sundbyberg som kan dela med er av era erfarenheter? Bra som dåliga! 


    Har letat runt förut efter kommentarer osv men dem flesta inläggen är så gamla och det kan ju ändrat sig sen dess.

  • Svar på tråden MVC i solna/sundbyberg??
  • viseversa

    Gick på mvc i Solna centrum. Visst klickade jag inte så bra med min bm men jag stod ut. Var ändå barn nr 5 för mig. Annars nöjd. Men som sagt inte så kräsen heller.

  • Smulan274

    Av vilken anledning menar du att du fick stå ut?
    Vad jag fått fram av dem gamla inläggen, betyg osv, så verkar det som om Mama mia är värdelösa, solna c är rätt dåliga men helt okej, och sundbyberg har jag inte hittat mycket om, alltså varken eller. Vet inte vilka jag ska kontakta på måndag ?

    Jag är och brukar inte vara så kräsen överlag. Jag vill bara inte bli behandlad som att jag är dum, jag vet såklart de mest självklara saker om en graviditet(som att man inte får röka och dricka) och tycker det är jobbigt när dom förklarar saker för en som om man vore 10 år.
    Jag vill att dem ska vara professionella, öppna och inte stressa sig igenom besöket. Och trevliga såklart.. när det gäller tandläkare eller sjuksköterskor är det skillnad , men när det här gäller den hittills lyckligaste tiden i mitt liv vill jag känna mig bekväm med besöken på mvc. Jag förväntar mig inte att vi ska bli bästa vänner men Skrattande

  • Carambolan

    Mitt tips är att du tar den som ligger närmast jobbet. Mäta, väga och lyssna på hjärtat kan alla men väldigt få kan skaka fram bra mottagningstider Det är mycket spring där på dagtid i slutet av graviditeten. Jag bor i Solna men gick på Mama Mia söder och sen BB Sthlm i city.

  • viseversa
    Smulan274 skrev 2017-11-19 08:39:37 följande:

    Av vilken anledning menar du att du fick stå ut?
    Vad jag fått fram av dem gamla inläggen, betyg osv, så verkar det som om Mama mia är värdelösa, solna c är rätt dåliga men helt okej, och sundbyberg har jag inte hittat mycket om, alltså varken eller. Vet inte vilka jag ska kontakta på måndag ?

    Jag är och brukar inte vara så kräsen överlag. Jag vill bara inte bli behandlad som att jag är dum, jag vet såklart de mest självklara saker om en graviditet(som att man inte får röka och dricka) och tycker det är jobbigt när dom förklarar saker för en som om man vore 10 år.
    Jag vill att dem ska vara professionella, öppna och inte stressa sig igenom besöket. Och trevliga såklart.. när det gäller tandläkare eller sjuksköterskor är det skillnad , men när det här gäller den hittills lyckligaste tiden i mitt liv vill jag känna mig bekväm med besöken på mvc. Jag förväntar mig inte att vi ska bli bästa vänner men Skrattande


    Jag menar att jag stod ut med min opersonliga bm. Var där på besök rätt sällan då jag inte var orolig så kändes inte nödvändigt att byta bm. Hon gjorde ju sitt jobb. Visst hon var trevlig och så men vi "fann" aldrig varann liksom. Ingen man kunde sitta och prata och skratta med som jag kunnat göra med mina andra bm jag hade med dom andra 4 barnen.
  • Vickan I

    Jag går på Sundbybergs barnmorskemottagning nu. Har iofs bara träffat min bm en gång men hon verkar bra. Gick på samma ställe förra gången och hade en fantastisk bm då, men hon har tyvärr slutat. Var även på MamaMia i Solna Businesspark precis i början av denna graviditet och träffade en trevlig bm där med. Bytte till Sundbyberg av logistikskäl bara. 

    Tycker inte du ska läsa och lyssna så mycket. Det finns garanterat bra och mindre bra bm på alla mottagningar. Bara för att någon säger att de träffat en "dålig" på ett ställe betyder inte det att alla andra kanske fem som jobbar där är dåliga med eller ens att du hade tyckt samma sak om den omnämnda bm. Välj ett ställe som ligger bra utifrån vart du bor eller jobbar och prova. Känns det inte bra så byter du. Det gjorde jag min första graviditet. Då gick jag i Solna C, men kändes inte bra så bytte till Sundbyberg.

    Såg även din andra tråd och ville bara säga att jag förstår precis hur du känner angående oro att något ska hända. Jag är likadan och har haft ren terror med blödningar och ett falskt positivt nipt som gjorde att vi trodde att vi skulle avbryta graviditeten denna gång, så svårt våga glädjas, men med det vill jag säga. Gör det, glädjs, försök verkligen för OM det skulle sluta tråkigt, så kommer du inte bli mer ledsen den dagen för att du fantiserat framåt lite och kanske googlat lite bebisgrejer och barnvagnar. Jag lovar. Sorgen kommer vara där lika stor ändå, även om du varit lite glad innan och går allt bra (vilket det oftast gör) så behöver du inte heller ångra dig att du inte tog vara på den här tiden. Inte lätt jag vet, men försök. Se även till att boka in ett vul i vecka 8 så du kan se att allt ser fint ut. Det hjälper mycket för oron tycker jag. Stort grattis till graviditeten!

  • MaTik

    Jag går på Mama mia Solna. Har bara träffat barnmorskan vid två tillfällen (inskrivning + snabbt blodprov) men gillar henne! Vi lär ju inte bli bästisar och sitta och skratta ihop som nån skrev (hon är runt 50-60), men hon känns trygg och bra. De måste ju berätta det där om kost och alkohol, det är deras jobb, men hon sa det på ett bra sätt, skojade om att jag inte behövde börja knarka nu kanske. 

  • Anonym (Mama mia)

    Jag har varit på mama mia i solna både hos mvc och bvc och är nöjd. Bra personal och ett väldigt lugnt och trevligt väntrum (till skillnad från mvc i solna centrum- där blev jag bara stressad). Superbra med vårdcentral i samma byggnad (tocare). Fick komma in direkt när hjärtat slog konstigt.

    Som någon skrev tidigare i tråden- välj den barnmorskemottagning som är närmast jobbet. Logistiken är a och o, särskilt när man är större och inte orkar gå så långt. Besöken tar sällan mer än 10 min.

  • Anonym (Puff)

    Hej,

    Jag puffar denna tråd och ser om det är ngn som har mer uppdaterad info om rekommendation om mvc i solna/sundbyberg?

    Tack på förhand!

Svar på tråden MVC i solna/sundbyberg??