• poppe72

    Ensamstående med dålig ekonomi.

    Hej!
    Jag är ensamstående med barn och har tröttnat på att inte ha någon att prata ekonomi med. Därför söker jag andra som har svårt att få det att gå runt varje månad av oika anledningar. Man kanske kan starta en FB grupp eller så. Jag tror att med stöttning av varandra så kan  man få det mycket bättre.

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2017-11-19 11:09
    Det betyder inte att man har massa skulder utan bara har det tajt och vill prata ekonomi.

  • Svar på tråden Ensamstående med dålig ekonomi.
  • poppe72

    Jag  har precis börjat med budget och maten har jag satt till 1000/v för mig och 3 pojkar på 7.10.13. Vad har ni andra?

  • ostpaj

    Jag lägger undan sparande som en räkning, direkt vid bb/lön. Sen blir det ju inte så mycket nöjen. Pengarna går ju mest åt barnen eller mat. Köper sällan något till mig själv, för man klarar ju sig ändå. Inte alltid så kul, men men. :)

  • poppe72

    Ja det är bra att vara hård med sparande även om man inte kan spara så mycket så är det bättre än inget. 

  • Meebo

    Jag har mellan 2200-3200:- per månad för 2 vuxna kvinnor och 2 katter.

    Det går bara upp över 2700:- de månader när jag bunkrar upp kött i frysen.

  • poppe72

    Man kan göra väldigt mycket pengar om man handlar rätt. Gäller bara att ha energi att lägga ner tiden att kolla priser och handla på olika affärer jag har turen att ha gång avstånd till ICA Willys och Lidl. har hänt att vi kunna äta middagar mån-fre för ca 300 och då har det räckt till matlåda med.

  • Fiiee
    poppe72 skrev 2017-11-23 09:33:23 följande:

    Man kan göra väldigt mycket pengar om man handlar rätt. Gäller bara att ha energi att lägga ner tiden att kolla priser och handla på olika affärer jag har turen att ha gång avstånd till ICA Willys och Lidl. har hänt att vi kunna äta middagar mån-fre för ca 300 och då har det räckt till matlåda med.


    Intressant! Vad äter ni då för något??

    Jag vill gärna få ner min matkostnad. Men är skitdålig på att storhandla.
  • Amidina

    Nu är jag varken ensamstående eller har så stora utgifter (men väl låga inkomster), men jag vill gärna tipsa om att handla mat på nätet!

    Mathem.se kör ut gratis vissa tider, och har ofta rabatter.

    Matsmart.se har i princip bara rabatter och kan vara rena himmelriket för någon som försöker hålla nere på kostnaderna utan att behöva äta grus. ;)

  • Fiiee
    Amidina skrev 2017-11-23 09:50:20 följande:

    Nu är jag varken ensamstående eller har så stora utgifter (men väl låga inkomster), men jag vill gärna tipsa om att handla mat på nätet!

    Mathem.se kör ut gratis vissa tider, och har ofta rabatter.

    Matsmart.se har i princip bara rabatter och kan vara rena himmelriket för någon som försöker hålla nere på kostnaderna utan att behöva äta grus. ;)


    Bor tyvärr på landet så Mathem funkar inte här
  • Amidina
    Fiiee skrev 2017-11-23 11:28:03 följande:
    Bor tyvärr på landet så Mathem funkar inte här
    Samma här idag, men när jag bodde i stan var det guld värt. Tycker det är lite sniket att inte köra ut till oss på landet. Flört
  • poppe72

    Jag har lite tur för affären där jag bor brukar sälja ut saker till halva priset så man kan få 400gr köttfärs för under 20 lägg till vitabönor och ris så kan man få 5 porttioner chiliconcarne för runt 30 kr. Falukorv och stuvade makaroner runt 30 kr där med. fiskpinnar kan man få 30st för 25 ibland så även där kan man äta för under 40 kr. så det går att snåla.

  • misil

    Det låter tråkigt att lägga upp en budget för vad man ska spendera i förväg och försöka hålla sig inom denna ram,men är ett bra sätt att få lite koll.
    Som någon skriver i tråden så kan det vara bra att storhandla,eftersom dagligt besök i affären ofta leder till spontanköp vilket kan dra iväg ens kostnader.

  • Sanjos

    Kan säga att jag i princip aldrig köper kyckling, köttfärs, fisk, kött till fullpris utan passar på när det är billigare. När det gäller kött så äter vi inte det hemma här så ofta men när det väl händer så är det fläskfilé eller fläskkotlett utan ben och liknande. Eftersom vi heller inte äter det så ofta så blir set heller inte storpack då man inte vet när man äter det nästa gång.

    Har gång avstånd till affären och handlar 1-2 ggr/vecka.

    Tror heller inte alls att om man går flera gånger i veckan betyder att att det blir mer spontanköp. Beror nog på hur man är som person.

  • misil
    Sanjos skrev 2017-11-26 13:52:45 följande:

    Kan säga att jag i princip aldrig köper kyckling, köttfärs, fisk, kött till fullpris utan passar på när det är billigare. När det gäller kött så äter vi inte det hemma här så ofta men när det väl händer så är det fläskfilé eller fläskkotlett utan ben och liknande. Eftersom vi heller inte äter det så ofta så blir set heller inte storpack då man inte vet när man äter det nästa gång.

    Har gång avstånd till affären och handlar 1-2 ggr/vecka.

    Tror heller inte alls att om man går flera gånger i veckan betyder att att det blir mer spontanköp. Beror nog på hur man är som person.


    Självklart beror det hur man är som person,men om man ofta vistas i en miljö vars syfte är att man ska köpa så ökar risken för att man köper mer än man tänkt.
    Dom flesta har koll på sina stora utgifter,men väldigt dålig koll på alla små utgifter som inte alltför sällan brukar vara i paritet med dom stora,vilket skapar sämre ekonomi.
    Det är inte lätt att vara ensamstående med dålig ekonomi och det finns inte så många valmöjligheter man har för att förbättra den,men just in handlandet i matvarubutiker med mat,godis,snacks,fikabröd osv kan vara skillnaden att ha några hundra över i månadsslutet istället för att gå minus varje månad.
    Det finns hur många som helst ekonomiskt ensamstående föräldrar som klarar av detta och dom är värda allt beröm man kan få,men sedan finns det ensamstående föräldrar som inte förstår plus och minus och det är precis som du säger,det beror på hur man är som person.
  • optimist63
    Amidina skrev 2017-11-23 09:50:20 följande:

    Nu är jag varken ensamstående eller har så stora utgifter (men väl låga inkomster), men jag vill gärna tipsa om att handla mat på nätet!

    Mathem.se kör ut gratis vissa tider, och har ofta rabatter.

    Matsmart.se har i princip bara rabatter och kan vara rena himmelriket för någon som försöker hålla nere på kostnaderna utan att behöva äta grus. ;)


    Det är ett ganska dyrt att att handla mat på bara....
  • Noname00
    Amidina skrev 2017-11-23 09:50:20 följande:

    Nu är jag varken ensamstående eller har så stora utgifter (men väl låga inkomster), men jag vill gärna tipsa om att handla mat på nätet!

    Mathem.se kör ut gratis vissa tider, och har ofta rabatter.

    Matsmart.se har i princip bara rabatter och kan vara rena himmelriket för någon som försöker hålla nere på kostnaderna utan att behöva äta grus. ;)


    Mathem är inget bra tips om man vill handla billig mat, även om hemkörningen är gratis så är maten dyrare än i lokala butiker.
  • Fiiee
    poppe72 skrev 2017-11-26 13:09:40 följande:

    Jag har lite tur för affären där jag bor brukar sälja ut saker till halva priset så man kan få 400gr köttfärs för under 20 lägg till vitabönor och ris så kan man få 5 porttioner chiliconcarne för runt 30 kr. Falukorv och stuvade makaroner runt 30 kr där med. fiskpinnar kan man få 30st för 25 ibland så även där kan man äta för under 40 kr. så det går att snåla.


    Oj! 20spänn låter billigt!

    Jag är nog lite kräsen där. Köper endast svenskt kött!

    Det är så sjukt mycket skit insprutat i utländskt.

    Helst köper jag direkt ifrån en gård. Kostar ju lite på en gång, men blir billigare om man slår ut det
  • optimist63
    Fiiee skrev 2017-11-29 11:21:32 följande:
    Oj! 20spänn låter billigt!

    Jag är nog lite kräsen där. Köper endast svenskt kött!

    Det är så sjukt mycket skit insprutat i utländskt.

    Helst köper jag direkt ifrån en gård. Kostar ju lite på en gång, men blir billigare om man slår ut det
    Det kan man ju helt klart unna sej så länge man har råd med det.
Svar på tråden Ensamstående med dålig ekonomi.