• Anonym (U)

    Ska vem som helst få lov att skaffa barn?

    En video om en kortväxt mamma och hennes barn dök upp i mina rekommendationer på Youtube. Var tvungen att se om hennes dotter var biologisk eller adopterad och klickade in på hennes Youtube-kanal och såg att hon, utöver dottern, även har en son. Båda barnen var bio-barn.

    Mamman verkade frisk rent mentalt, och borde således själv kunna inse vilket liv hennes barn kommer få. Vet inte om båda barnen har samma funktionshinder som modern, men det var tydligt att det äldsta barnet hade det.

    Varför?! Varför skaffa barn när man vet hur stor risken är att barnet kommer bli funktionshindrat?

    I kommentarerna var det nästan bara positiv respons, och även de som själva fattat samma beslut (skaffat barn trots kortväxthet).

    Jag ber om ursäkt om det är så att extrem kortväxt inte räknas som ett funktionshinder.

    Minns även en historia om en kvinna här i Sverige som skulle barn trots att hon var svårt funktionshindrad och hade assistans dygnet runt, till råga på allt var det 50% risk att hennes barn skulle få samma funktionshinder.

    Har ett par som är bekanta till en vän. Både mannen och kvinnan har flera diagnoser (mentalt) och har flera barn. Min vän bor granne med dem och hjälper dem ibland för barnens skull. Soc har varit där flera ggr för föräldrarna brister i sitt föräldraskap. De har haft husdjur som dött pga fel de gjort.

    Jag är inte för tvångssterilisering, men någon myndighet borde väl rycka in och tala vett med dessa människor. Eller?

    Obs! Jag menar absolut inte att man ska abortera foster som visar sig ha ett handikapp, utan jag talar om det medvetna valet att skaffa barn som kommer, med största sannolikhet, få ett handikapp. Att man vet det redan i planeringsstadiet.

  • Svar på tråden Ska vem som helst få lov att skaffa barn?
  • Anonym (Poppkorn.)

    Poppar poppkorn och lutar mig tillbaka. 1.....2.....3......KÖR!!!

  • Anonym (Jag med)
    Anonym (Poppkorn.) skrev 2017-11-19 12:49:24 följande:

    Poppar poppkorn och lutar mig tillbaka. 1.....2.....3......KÖR!!!


  • Anonym (Klara)

    Det är alltså OK att det finns funktionsnedsatta barn om det var en slump, men inte annars? 

    Och varför tror du att kortväxta inte kan leva ett bra liv?

    Är detta verkligen ett problem? Hur många svårt funktionsnedsatta skaffar barn? 

  • Anonym (Blind?)

    Du tänker alltså att exempelvis kortväxta inte ska skaffa barn för att barnen kanske riskerar att bli kortväxta?

    Och att barnen då borde besparas från... Livet?

    Min mamma som är blind borde inte skaffat mig för att jag då riskera att bli blind, och som blind kan man inte ha ett lyckligt liv?

    Vad är det du tänker att du vill rädda barnen från? Livet?

  • Lena

    Om sjukdomen ger lidande eller förkortad livslängd och risken är stor att barnen ärver den bör de få genetisk screening bekostad av samhället.

  • Anonym (T)

    Eftersom kvinnan själv var kortväxt så vet hon väl bättre än du att livet är värt att leva trots det?

    Alla ska få lov att skaffa barn ja. Det är inget du, myndigheter eller någon annan har någon dom helst rätt att lägga er i. Det är först när det kommer till att ett existerande barn blir misshandlat eller på annat sätt far riktigt illa i familjen de lever i som lägga sig i kan rättfärdigas.

  • Meriall

    Det är ju jättebra med pgd i fall där det finns känd svår funktionsnedsättning så att barnen slipper få samma. Men självklart borde man få skaffa barn.

  • Gubblerier

    Vem vill leva i ett samhälle där det finns riktlinjer angående vem som får skaffa barn? Det finns en massa människor som jag personligen inte tycker borde skaffa några. Men det är en grundläggande mänsklig rättighet som jag aldrig skulle drömma om att tumma på. Min åsikt är och ska vara irrelevant.

  • Anonym (A)
    Gubblerier skrev 2017-11-19 14:44:34 följande:
    Vem vill leva i ett samhälle där det finns riktlinjer angående vem som får skaffa barn? Det finns en massa människor som jag personligen inte tycker borde skaffa några. Men det är en grundläggande mänsklig rättighet som jag aldrig skulle drömma om att tumma på. Min åsikt är och ska vara irrelevant.
    Just så
  • Anonym (Alla)

    Ja. Alternativet är tvångssteriliseringar och tvångsaborter. Och vem vill ha det utom Peter Singer möjligen?

  • Anonym (anonym)

    Föräldrar som kan tillgodose barns utveckling är lämpliga föräldrar oavsett om de är fysiskt funktionshindrade eftersom de kan ta hjälp av assistenter där kroppen inte fungerar, fungerar huvudet så går det inte att vara förälder eftersom assistenter inte sa stå för föräldraskapet.

  • Anonym (Svårt)

    Jag jobbar med barn varav många har föräldrar med olika funktionsnedsättningar, dvs mentala sådana. Jag kan säga så här, att min åsikt är att barns rätt till ett bra och värdigt liv är viktigare än vuxnas rätt att få skaffa barn.

    Å andra sidan har jag också träffat många som t ex blivit tvångssteriliserade på den tiden det var vanligt, och det är naturligtvis inget jag stödjer. Det är ett oerhört övergrepp.

    Men, som sagt, barn vars föräldrar har förmågan att reproducera sig men sen inte ta hand om barnen på ett bra sätt är inte heller så roligt, det är fruktansvärt synd om barnen.

  • helträtt123

    Håller med dig helt! Förstår inte varför människor skaffar barn med så dåliga gener! Det fallet med kvinnan här i Sverige har jag också läst om, helt jävla sjukt. Har en bekant som är utvecklingsstörd + andra diagnoser. Hon skaffade barn med en kompis som även han är utvecklingsstörd. Stackars barn säger jag bara, men som tur är blev barnet omhändsdtaget direkt på BB. Vet inte om hon är sjuk eller frisk dock...Varför gör man inte PGD, äggdonation eller adopterar om man nu så gärna vill ha barn? Kvinnan i Sverige tycker jag dock inte borde få skaffa barn...

  • Aniiee

    Vem som helst? Nja, vetefan. Personer med fusiska funktionshinder som är relativt lätta att kompensera för, till exempel kortväxthet, syn- och hörselnedsättningar (hela vägen ner till 0) avsaknad av ett ben eller en arm? Ja, varför skulle de inte få det? Förklara gärna för mig, för jag ser inte att det skulle vara något stort problem.....


    Jag älskar kanske mindre än vad jag gjorde förr, men mer än du nånsin får veta
Svar på tråden Ska vem som helst få lov att skaffa barn?