• Äldre 19 Nov 16:01
    1319 visningar
    3 svar
    3
    1319

    Falun

    För att göra en lååång historia kort, så för ca 5 år sen så fick jag PCO konstaterat, nu har jag flyttat från min hemstad och bor numera i Dalarna. Jag kontaktade gynmottagningen i Falun för att få reda på hur långa kö tider dom har för att få träffa en läkare då jag redan har PCO konstaterat sedan tidigare, då menade sjuksköterskan jag pratade med att vi ändå måste försöka i ett år innan vi kan komma dit för utredning. Och eftersom jag har försökt i över ett år med mitt X så vet jag att det inte kommer att ta sig nu heller när jag dessutom har fått denna diagnos, så det känns lite surt att min tidigare utredning som jag har journaler på, det måste göras om.

    min gamla klinik jag gick på sa att jag bara behövde ringa och dom skulle hjälpa mig/oss direkt.
    men nu börjar jag fundera på om detta samtal jag hade med falun om det skrevs upp på mitt personnr ? någon som går på gynmottagningen i Falun och vet ?

  • Svar på tråden Falun
  • Anonym (Pcoig­)
    Äldre 19 Nov 16:29
    #1
    +1

    Angav du ditt personnummer i kontaken med dem? Om du inte gjort det så kan de inte veta. Så kallad ?allmän rådgiving? (som du verkar ha fått) journalförs inte och då behövs inget personnummer. Hade jag varit dig hade jag ringt dit och ljugit och sagt att du redan försökt ett år med din nuvarande sambo. Och har de ditt personnummer redan och journalförde förra samtalet, hade jag ändå hävdat att jag försökt ett år med nuvarande sambo och sagt att den förra personen du pratat med måste ha missuppfattat. De kan aldrig bevisa det. Det låter ju helt galet att du ska behöva vänta ett extraår pga deras rutiner. Högst sannolikt ligger ju anledningen till utebliven graviditet i din pco!! Hjälper gyn dig inte kan du vända dig till Faluns privata IVF-klinik. De gör en utredning utan kö, och det kostar 4000kr. De kommer antagligen inte rekommendera er IVF, men säkert skriva ut ägglossningsstimulerande. Eller gå till någon annan privat gyn! Slösa inte onödig tid hos landstinget med deras rutiner..

    Lycka till!

  • Äldre 19 Nov 16:48
    #2

    Hej!

    jo dumt nog så tröck jag in mitt person nr när jag ringde dit, men hon jag fick prata med kanske inte var det mest trevliga eller medgörliga personen att ha ett samtal med, jag hade inte en tanke på att jag skulle få ett sådant samtal "vi har andra regler i Dalarna än vad du är van vid" men att behöva göra om hela utredningen när jag vet att det som behövs är ägglossningstimulerande känns sjukt slöseri med tid och resurser
    . Min gamla läkare var väldigt positiv till mina prover och resonerade att det här löser vi snabbt, så det blev lite av en chock att behöva vänta i ett år trots diagnos!

    men super tack för rådet/ hjälpen Skrattande

  • Anonym (Ettti­ps)
    Äldre 21 Nov 01:57
    #3

    Kolla 1177 på nätet-> journal om det finns någon anteckning där.

Svar på tråden Falun