• Anonym (Plockahelalivet)

    Hur städar ni era småbsrns rum+bästa inredning för att hålla kaoset minimalt?!

    Vår dotter på två och ett halvt är väl så som man ska va i den ålder, ser flitigt till att hennes rum är i konstant kaos. Speciellt om man precis har städat och/eller håller på att städa.

    Vi har väl inte heller den bästa inredning pga brist på ekonomi för tillfället, så där är mest gamla möbler man har fuffat ihop så länge.

    Men där är mysigt osv och rensar ändå frekvent av all små skit som snabbt samlas...

    Hur har ni det, när vänder det?! =))

    Ibland låter man ju bara kaoset va, känns som man knäcker ryggen i onödan.

  • Svar på tråden Hur städar ni era småbsrns rum+bästa inredning för att hålla kaoset minimalt?!
  • Anonym (pappa)

    Att städa är att leka. När lillan var 2.5 så hjälpte hon till att städa, på sin nivå, så klart, varje kväll innan läggdags. Det har gjort henne till en väldigt ordenlig 8-åring. Hon stökar ner rejält fortfarande, tro inget annat, men hon städar efter sig utan tillsägelser eller hot om indragna privilegier. 

  • Anonym (Plockahelalivet)
    Anonym (pappa) skrev 2017-11-19 18:27:11 följande:

    Att städa är att leka. När lillan var 2.5 så hjälpte hon till att städa, på sin nivå, så klart, varje kväll innan läggdags. Det har gjort henne till en väldigt ordenlig 8-åring. Hon stökar ner rejält fortfarande, tro inget annat, men hon städar efter sig utan tillsägelser eller hot om indragna privilegier. 


    Den grejen funkar i max tio minuter en kvart tills hon istället ska börja riva fram alla leksaker som finns och tömma lådor som vi precis plockat ihop.

    Lockar med lek och det funkar som sagt en stund men på det viset kommer vi ju ingenstans.

    I övrigt är hon en noggrann person med hur hon vill ha sina saker och ting så det finns ju potential.

    Grattis till ordningsamt barn=)

    Jag tänker att det kommer komma av sig själv men just nu och med nr två på väg gaaah
  • Anonym (Hanna)

    Vi plockar vid behov, våra barn har inte överdrivet med prylar så att plocka undan bådas rum tar typ 15 min totalt. Sen kör vi på ?trofast? förvaring från Ikea. Kan man välja storlek på lådor och bygga i princip hur mycket förvaring som helst. Vi sorterar allt, bilar i en låda, tågbana i en låda och lego i en annan.

  • Carambolan

    I den åldern körde vi också lek och bus-städning på olika sätt. Tycker det är värre när de blir lite äldre, typ fyra år kanske, och börjar vilja spara grejer framme mer aktivt. Min son kan ha hela tågbanan, femtioelva hus han byggt av lego, alla bilar och massa småbös ute på sitt golv i en enda lång pågående lek. Jag ser ju att han faktiskt tycker att alla saker hör ihop i leken och att han har lagt väldigt mycket energi på att bygga så jag vill inte gärna tvinga honom att förstöra bara för att det är läggdags, men det kan verkligen pågå i veckor...

  • Anonym (Plockahelalivet)
    Carambolan skrev 2017-11-19 20:31:22 följande:

    I den åldern körde vi också lek och bus-städning på olika sätt. Tycker det är värre när de blir lite äldre, typ fyra år kanske, och börjar vilja spara grejer framme mer aktivt. Min son kan ha hela tågbanan, femtioelva hus han byggt av lego, alla bilar och massa småbös ute på sitt golv i en enda lång pågående lek. Jag ser ju att han faktiskt tycker att alla saker hör ihop i leken och att han har lagt väldigt mycket energi på att bygga så jag vill inte gärna tvinga honom att förstöra bara för att det är läggdags, men det kan verkligen pågå i veckor...


    Så himla fint. Hoppas man kommer ha tillräckligt med nerver för att uppmuntra så mycket som möjligt.. även om någon måtta får de la va.

    Ska börja meditera.
  • Anonym (Plockahelalivet)
    Anonym (Hanna) skrev 2017-11-19 19:57:46 följande:

    Vi plockar vid behov, våra barn har inte överdrivet med prylar så att plocka undan bådas rum tar typ 15 min totalt. Sen kör vi på ?trofast? förvaring från Ikea. Kan man välja storlek på lådor och bygga i princip hur mycket förvaring som helst. Vi sorterar allt, bilar i en låda, tågbana i en låda och lego i en annan.


    Ja, barn behöver ju verkligen inte än massa prylar i överflöd.. försöker hålla leksaker, inköp och förfrågningar om presenter till det som verkligen ger något.

    Förvaring är nog nyckeln. Men vill ha en egen stil även om det är najs att blanda nytt med second hand.
  • Anonym (Lia)

    Lösningen är nog att inte ha/ha fram så mycket leksaker. Mina barns rum var tidigare bokstavligen överbelamrade med leksaker och det var alltid ett kaos i deras rum. De ville inte leka i kaoset heller..

    Köpte varsin modell större trofast förvaring från ikea och la dockor i en låda, lego i en osv. Allt som inte fick plats i den åkte ut och efter det har det varit ordning och barnen trivs och leker i sina rum igen.

  • Monkii

    Måste allt ligga i ordning? Jag plockar undan alla prylar med pojkens hjälp när det ska städas golv och dammas. Resten av tiden räcker det för mig att man kan ta sig fram i rummet och att inte alla andra rum är belamrade med leksaker. Nån leksak här och där i andra rum stör mig inte.

  • elyse

    Kalla-hyllor och lådor/korgar i olika färger. Dockor i korgen i guld och hästar i den i silver. Utklädningsperuker i rosa... Visst blir det rörigt ändå, men hon vet i alla fall var allt ska vara och det vet vi vuxna också.

  • Anonym (Förvara)

    Tänker också korgar, lätt att slänga ner i, om man är ordningsam kan det vara bestämt vad som är i varje korg - kanske med en bild på typ en bil i den med bilar i (klipp ut från tidning) Sedan vet jag föräldrar som packar undan typ hälften av sakerna och byter ut var tredje månad eller så. många barn har så mycket grejor. Och när man tar fram det som plockats undan upplever barnet att det får nya saker att leka med..

Svar på tråden Hur städar ni era småbsrns rum+bästa inredning för att hålla kaoset minimalt?!