• Anonym (Syrran)

    Sjuksköterska ta arbete som usk?

    Undrar om här finns några ssk som har valt att sluta som ssk och istället arbetar som undersköterska? Går själv i dem tankarna, då jag tycker att ansvaret är för stort för mig. Hur blir man lönesatt då? Utfrån ens ålder och arbetslivserfarenhet?

    Dela gärna med er undersköterskor om hur det är att jobba på ex mottagning, VC, hemsjukvården osv..

  • Svar på tråden Sjuksköterska ta arbete som usk?
  • Anonym (......)

    Det går inte så du fortfarande var sjuksköterskeansvaret som följer med din legitimationen. I praktiken kan du dock jobba på golvet som usk, Men du har fortfarande samma sjuksköterskeansvar.

  • Porslinsblomman

    Jag vet att det förekommer. Det är dock möjligt att du måste avsäga dig din sjuksköterskelegitimation först, det finns kanske info att hitta hos Socialstyrelsen.

  • Anonym (......)
    Porslinsblomman skrev 2017-11-19 21:24:12 följande:

    Jag vet att det förekommer. Det är dock möjligt att du måste avsäga dig din sjuksköterskelegitimation först, det finns kanske info att hitta hos Socialstyrelsen.


    Man kan inte avsäga sig sin ssk legitimation.
  • Anonym (SSK såklart!)
    Anonym (......) skrev 2017-11-19 22:56:20 följande:
    Ja, det gick då men är ändrat nu och går inte längre.
    Referens på det?
  • Anonym (Syrran)

    Pratat med Hsan på Socialstyrelsen idag och man har rätt att säga ifrån sig sin legitimation och senare återta den om man senare skulle vilja jobba som ssk igen. Tydligen inte helt ovanligt att ssk frånsäger sin legitimation för att slippa ansvaret vid andra anstllningar.

  • Anonym (......)
    Anonym (Syrran) skrev 2017-11-20 23:21:32 följande:

    Pratat med Hsan på Socialstyrelsen idag och man har rätt att säga ifrån sig sin legitimation och senare återta den om man senare skulle vilja jobba som ssk igen. Tydligen inte helt ovanligt att ssk frånsäger sin legitimation för att slippa ansvaret vid andra anstllningar.


    Då gav HSAN Socialstyrlsen dig fel info. Sjuksköterkselegitimationen kan man enbart bli av med efter att man fått den fråntagen till följd av brott.
  • Anonym (Syrran)

    Jag tror nog att dem har koll och ger ut rätt information, eller jobbar du kanske på Socialstyrelsen? Man gör en ansökan om att få frånsäga sig leget.

  • Anonym (......)
    Anonym (Syrran) skrev 2017-11-20 23:42:32 följande:

    Jag tror nog att dem har koll och ger ut rätt information, eller jobbar du kanske på Socialstyrelsen? Man gör en ansökan om att få frånsäga sig leget.


    Om de gett dig det svaret så nej, då har de inte koll och ger då tyvärr ut fel info. Ansökan kan man alltid göra men så länge du inte har gjort något i jobbet du blivit anmäld för och ev dömd så blir inge ansökan godkänd.
Svar på tråden Sjuksköterska ta arbete som usk?