• moaguu­un
    Äldre 19 Nov 22:31
    2645 visningar
    6 svar
    6
    2645

    Hundar i fårhage?

    Någon som vet om man får släppa hundar i fårhagar, nu när inga får är där? Det är alltså i ett skogsområde, vore ju roligt för hundarna att få springa lösa där tänker jag. Men det kanske inte är okej? Jag tänker att det ju inte kan störa någon?

  • Svar på tråden Hundar i fårhage?
  • Äldre 19 Nov 22:38
    #1

    Hör av dig till ägaren för säkerhets skull så borde det säkert gå bra. Finns ju en chans att ägaren inte kommer gilla det ifall du inte hört av dig först så var proactive och kontakta ägaren först, låt trevlig i telefonen, så kommer det säkert gå bra.

  • moaguu­un
    Äldre 19 Nov 22:41
    #2
    Men hur ska jag veta vem som är ägaren? Den ligger i ett naturreservat och inte på en gård.
  • Äldre 19 Nov 22:43
    #3

    Prova att fråga kommunen, de borde veta.

  • Äldre 19 Nov 23:42
    #4
    moaguuun skrev 2017-11-19 22:41:17 följande:

    Men hur ska jag veta vem som är ägaren? Den ligger i ett naturreservat och inte på en gård.


    Intressant naturreservat gäller oftast kopplingstvång hela året. Kolla med din länsstyrelse vad som gäller i det aktuella naturreservatet.
  • Äldre 19 Nov 23:43
    #5
    Afterlife skrev 2017-11-19 23:42:31 följande:

    Intressant naturreservat gäller oftast kopplingstvång hela året. Kolla med din länsstyrelse vad som gäller i det aktuella naturreservatet.


    I naturreservat...
  • Äldre 20 Nov 00:31
    #6

    I naturreservat är det generellt inte okej.

    Överlag skulle jag säga ok, iaf om det inte är gårdsnära. Men det händer ju att djuren är ute så var säker. Dessutom gäller ju såklart samma regler som för att släppa hunden lös, att ha en fungerande inkallning och att den inte drar på vilt etc. En hage är ofta tillhåll för många djur, och inte hundsäkrad.

Svar på tråden Hundar i fårhage?