• Äldre 20 Nov 09:48
    9301 visningar
    47 svar
    47
    9301

    Hur länge kan han kräva bodelning?

    Bakgrund: Sambon och jag separerade i mitten av juli. Vi har bott tillsammans i ungefär 6 år, i två olika länder. I Sverige hyrde vi i andrahand i ett år ungefär, sedan fick jag ett förstahandskontrakt som vi flyttade in i tillsammans. Jag står ensam på kontraktet och det är min kötid. Han är inte svensk medborgare, flyttade till Sverige för att vara tillsammans med mig (för ca 2,5 år sedan då). 

    Separation: Separationen skedde på mitt initiativ, var inte ömsesidigt. Jag flyttade hem till min mamma och sade till honom att han självklart fick bo kvar i lägenheten tills han hittade ett alternativ, men han valde självmant att flytta ut redan samma vecka. Vad jag vet har han bott hos vänner och hyr nu ett rum i andrahand. Han har blivit erbjuden flera andrahandskontrakt av bekanta till mig som velat hjälpa till, men tackat nej.

    Dagsläget: I augusti lade han fram ett (informellt) krav på att jag ska byta min lägenhet mot två mindre hyresrätter, så att han kan få en. Han hävdar att han måste ha permanent boende. Första månaden velade jag lite och tänkte att jag kanske kunde vara öppen för det, vi diskuterade fram och tillbaka, men från och med september har jag stenhårt sagt nej. Han anlitade då en jurist som har kontaktat mig och lagt fram samma krav. Även till juristen har jag svarat nekande.

    Nu går det runt i cirklar där 1) Jag blir kontaktad av exet eller hans jurist, och samma krav läggs fram (vi vill att du byter lägenheten så att exet får ett förstahanskontrakt), annars kommer vi ta det vidare och kräva bodelning. 2) Jag svarar nekande och säger att de får ta det vidare. 3) Ingenting händer på ungefär en månad. Sedan steg 1 igen. 

    De har alltså än så länge inte krävt någon bodelning, trots att jag nekat och sagt att vill han göra anspråk på lägenheten får han ta det vidare, sedan september. Däremot har de flera gånger upprepat kravet i form av brev hem, mejl, telefonsamtal, whatsapp-meddelanden och sms. Detta trots att jag gjort det klart att de som som sagt får kräva bodelning om de vill göra anspråk. Ingenting annat kommer jag att gå med på.

    Min fråga är nu: HUR länge kan de fortsätta så här? Utan att ta det vidare? Hade min ekonomi tillåtit det hade jag nog tagit det vidare själv, bara för att få ett slut på cirkusen. Jag sitter på ett jättebra bytesobjekt nu, och längtar efter att kunna byta den mot någonting mindre och billigare åt mig själv. Vill också ha en nystart, inte bo i vår gemensamma lägenhet. Men jag sitter ju lite fast i situationen nu, eftersom jag inte kan riskera att byta lägenheten om det sedan skulle gå till bodelning. Men det måste väl finnas någon gräns för hur länge de kan vela?

    Har läst någonstans att det faktum att han flyttade ut frivilligt innebär att hans tidsfrist är kortare, men hittar inte den infon igen... Någon som vet?
  • Svar på tråden Hur länge kan han kräva bodelning?
  • Äldre 20 Nov 09:56
    #1

    Om du står ensam på kontraktet så kan väl inte han göra nånting?

  • Caramb­olan
    Äldre 20 Nov 09:59
    #2
    Deceree1 skrev 2017-11-20 09:56:32 följande:

    Om du står ensam på kontraktet så kan väl inte han göra nånting?


    Jo, eftersom de flyttade in tillsammans så kan han hävda att lägenheten anskaffats för gemensamt bruk och begära att den ingår i bodelningen. Även hyresrättsavtal kan överlåtas i bodelning oberoende av vem som står på kontraktet.

    Vet tyvärr inte svaret på TS fråga.
  • Anonym (Hanna­)
    Äldre 20 Nov 10:05
    #3

    googlar runt lite och tydligen så finns det ingen tidsgräns för bodelning. Finns ett fall där en maka väntade i 24 år med att kräva bodelning och tingsrätten avslog. Ett annat fall väntade en annan maka i 9 år efter separation och ansökte om bodelning och tingsrätten godkände.

  • Äldre 20 Nov 10:12
    #4
    "Sambos behöver enbart bodela om en eller båda parter så önskar. Dock måste bodelning ske inom ett år från separationen."

    Källa: 
    zeijersborger.se/vara-arbetsomraden/skilsmassa-separation-och-bodelning/
  • Caramb­olan
    Äldre 20 Nov 10:23
    #5
    Anonym (Hanna) skrev 2017-11-20 10:05:55 följande:

    googlar runt lite och tydligen så finns det ingen tidsgräns för bodelning. Finns ett fall där en maka väntade i 24 år med att kräva bodelning och tingsrätten avslog. Ett annat fall väntade en annan maka i 9 år efter separation och ansökte om bodelning och tingsrätten godkände.


    Jag tror inte att rätten skulle vara riktigt lika frikostig med sambolagen som vid en skilsmässa. Särskilt inte om ena parten vid flera tillfällen har hotat med bodelning men aldrig kommit till skott
  • Äldre 20 Nov 10:31
    #6
    Carambolan skrev 2017-11-20 09:59:05 följande:
    Jo, eftersom de flyttade in tillsammans så kan han hävda att lägenheten anskaffats för gemensamt bruk och begära att den ingår i bodelningen. Även hyresrättsavtal kan överlåtas i bodelning oberoende av vem som står på kontraktet.

    Vet tyvärr inte svaret på TS fråga.
    Som Carambolan säger så ingår allting som införskaffats för gemensamt bruk i bodelning, även hyresrätter. Eftersom en hyresrätt saknar monetärt värde beslutas då istället om vem som har störst behov av lägenheten = den parten får behålla kontraktet.

    Jag har pratat med en del rådgivare dock och alla säger samma sak - Att risken att man ska anse att han har större behov av lägenheten än jag är ytterst liten. Detta baserat på att han tjänar ungefär dubbelt så mycket som jag, och ligger alltså betydligt bättre till på bostadsmarknaden. Jag skulle ha väldigt svårt att ha råd med ett dyrt andrahandskontrakt i Stockholm, och har absolut inte möjlighet att köpa en bostad, vilket han i teorin har. 

    Misstänker att anledningen till att de inte tar det vidare är därför att hans jurist också förstår det här - Att de inte skulle ha någon chans att faktiskt "vinna" kontraktet. Så istället hoppas de väl på att jag ska ge med mig om de tjatar och hotar...
  • Äldre 20 Nov 10:33
    #7
    Sophan skrev 2017-11-20 10:12:05 följande:
    "Sambos behöver enbart bodela om en eller båda parter så önskar. Dock måste bodelning ske inom ett år från separationen."

    Källa: zeijersborger.se/vara-arbetsomraden/skilsmassa-separation-och-bodelning/
    Vad tror du/ni om det här då:

    22 § Innehar den ena sambon den gemensamma bostaden med hyresrätt eller bostadsrätt och utgör egendomen inte samboegendom, har den andra sambon rätt att överta den när samboförhållandet upphör, om den sambon bäst behöver bostaden och ett sådant övertagande även med hänsyn till omständigheterna i övrigt kan anses skäligt. Om samborna inte har eller har haft barn tillsammans, gäller detta dock endast om synnerliga skäl talar för det.


    Anspråk på att ta över hyres- eller bostadsrätten skall framställas senast ett år efter det att samboförhållandet upphörde. Lämnar sambon bostaden, skall anspråket dock framställas senast tre månader därefter. Fristen på ett år gäller inte om den sambo som innehar bostaden avlider och den efterlevande sambon bor kvar i bostaden.

    Källa: Lagen.nu

    I detta fall har han ju lämnat lägenheten - Men frågan är vad "innehar den ena sambon dem gemensamma bostaden... ...och utgör egendomen inte samboegendom". Är det applicerbart? Eller utgör lägenheten samboegendom pga att vi flyttade in tillsammans med avsikt att bruka lägenheten gemensamt...?

  • Äldre 20 Nov 12:02
    #8
    Inte så classy skrev 2017-11-20 10:33:25 följande:
    Vad tror du/ni om det här då:

    22 § Innehar den ena sambon den gemensamma bostaden med hyresrätt eller bostadsrätt och utgör egendomen inte samboegendom, har den andra sambon rätt att överta den när samboförhållandet upphör, om den sambon bäst behöver bostaden och ett sådant övertagande även med hänsyn till omständigheterna i övrigt kan anses skäligt. Om samborna inte har eller har haft barn tillsammans, gäller detta dock endast om synnerliga skäl talar för det.


    Anspråk på att ta över hyres- eller bostadsrätten skall framställas senast ett år efter det att samboförhållandet upphörde. Lämnar sambon bostaden, skall anspråket dock framställas senast tre månader därefter. Fristen på ett år gäller inte om den sambo som innehar bostaden avlider och den efterlevande sambon bor kvar i bostaden.

    Källa: Lagen.nu

    I detta fall har han ju lämnat lägenheten - Men frågan är vad "innehar den ena sambon dem gemensamma bostaden... ...och utgör egendomen inte samboegendom". Är det applicerbart? Eller utgör lägenheten samboegendom pga att vi flyttade in tillsammans med avsikt att bruka lägenheten gemensamt...?


    Vid en bodelning kan det bli så att han får ta över kontraktet. Sannolikhetetn för det är dock låg. Du bör se till att du bor där.


  • Anonym (Haddy­)
    Äldre 20 Nov 12:36
    #9

    Gäller ens sambolagen för personer som inte är folkbokförda i Sverige?

  • Äldre 20 Nov 14:12
    #10
    Anonym (Haddy) skrev 2017-11-20 12:36:27 följande:

    Gäller ens sambolagen för personer som inte är folkbokförda i Sverige?


    Folkbokförd är han, och kommer från EU-land så han behöver inga uppehållstillstånd eller liknande... Vet dock inte hur det ser ut för de som inte är medborgare? Inte ens funderat på det.
Svar på tråden Hur länge kan han kräva bodelning?