• hpwsolna

    Arvskifta en bostadsrätt...

    Jag är änkling och äger en bostadsrättslägenhet som värderas till 2,5 Mkr och har en låneskuld på 0,9 Mkr. Jag har två arvtagare, A och B, som skall dela lika. A är intresserad av att ta över lägenheten. Hur löser jag detta? Tacksam för råd.

  • Svar på tråden Arvskifta en bostadsrätt...
  • Carambolan

    Ta över medan du lever? Lättast är väl att A då får köpa lägenheten av dig.

  • Lena

    A får väl ta lån. Annars får du skriva testamente och fördela arvet på något annat sätt.

  • Kjell2

    Vad vill du själv? Du kan styra en del med testamente och gåvor.

    Om arvet ska delas 50/50 mellan A och B får A ta lån för att lösa ut B, den ärvda brf kan användas som säkerhet, eller kanske skriva en skuldsedel till B och i lagom takt amortera.

  • Anna60

    Tänker du bo kvar tills du avlider? Låt då dina arvingar fixa det! Eller så flyttar du till hyresrätt, säljer lägenheten, löser skulderna och sen när du dör får dina arvingar dela på det som är kvar efter att räkningar och begravning är betald.
    I princip kan du faktiskt göra vad du vill med lägenheten. Dina pengar gör du exakt vad du vill med under tiden du lever. Du kan sälja den till A. Men lånen på lägenheten ska ju lösas. Så säljer du till marknadspris så kan du ju lösa lånen med köpeskillingen.

    Problemen är ju att det kan bli kludd och avundsjuka mellan A och B om du favoriserar A.

    Så jag tycker du ska prata med banken hur du bäst skall göra. De har jurister som kan sånt här.

  • Anna60

    Sen kan du testamentera hälften av din kvarlåtenskap och låta A och B dela på den andra hälften. Dvs laglotten. Den hälften utanför laglotten, kan du testamentera till A. Vilket också kommer skapa osämja mellan A och B. Är det något du vill?

    Jag tycker INTE du skall låta A få en större del än B om du bryr dig om båda två. De skall tvista och vara ovänner många år efter du är död. Men, jag vet inte vilken relation du har till A och B, men förmodar att det är dina barn.

Svar på tråden Arvskifta en bostadsrätt...