• JohannaN2015

    Stark ångest, hormoner?

    Hej alla fina!

    Jag är vad jag tror i vecka 6-7 har väldigt mycket illamående och är trött ofta. Men mitt största problem är just nu att jag fått ökad ångest? Vet inte om det har med hormonerna att göra, hade ångest även innan graviditeten och sjukskriven för utmattning, äter citalopram fortfarande ( min barnmorska sa att jag skulle fortsätta ) hade även lugnande jag kunde ta, men nu kan jag inte och min ångest är lite "all over the place" så att säga.. någon mer som haft samma problem? Något tips??

    Tror att det även påverkar mig att jag är så rädd för att inte kunna ta hand om mitt barn eller bli en dålig mamma, man har ju 100 frågor och orostankar som ny gravid med första barnet!

  • Svar på tråden Stark ångest, hormoner?
  • meicc

    Jag reagerar så på graviditet. Har tidigare i livet (10 år sedan) varit sjukskriven för utmattning och även nu när jag blev gravid så poppar det upp igen. För mig är det värst i första trimestern och sedan precis innan förlossningen och även efter.
    Jag har fått en samtalskontakt via MVC bara för att det är skönt att bolla med någon och även veta att man har stöd efteråt. Jag tar ingen medicin för ångesten utan det är helt ok med samtal när man faktiskt förstår vad som händer i kroppen osv.

    Alla reagerar olika på hormoner och ge dig själv lite utrymme att få må så här. Det är helt okej, även om det är skittrist. Jag försöker se det lite som ett symptom, vissa mår illa, vissa får ångest osv...

  • JohannaN2015
    meicc skrev 2017-11-20 12:29:35 följande:

    Jag reagerar så på graviditet. Har tidigare i livet (10 år sedan) varit sjukskriven för utmattning och även nu när jag blev gravid så poppar det upp igen. För mig är det värst i första trimestern och sedan precis innan förlossningen och även efter.

    Jag har fått en samtalskontakt via MVC bara för att det är skönt att bolla med någon och även veta att man har stöd efteråt. Jag tar ingen medicin för ångesten utan det är helt ok med samtal när man faktiskt förstår vad som händer i kroppen osv.

    Alla reagerar olika på hormoner och ge dig själv lite utrymme att få må så här. Det är helt okej, även om det är skittrist. Jag försöker se det lite som ett symptom, vissa mår illa, vissa får ångest osv...


    Åh tack så jätte mycket för ditt svar!

    Jag antar att det är hormonerna! Men man vill ju kunna njuta också, du skrev att det var i början och slutet? Hur såg det ut där i mellan? Jag är så orolig för att det ska påverka mig även efter bf, hur gick det för dig!?

    Massa kramar
  • meicc
    JohannaN2015 skrev 2017-11-20 16:02:28 följande:

    Åh tack så jätte mycket för ditt svar!

    Jag antar att det är hormonerna! Men man vill ju kunna njuta också, du skrev att det var i början och slutet? Hur såg det ut där i mellan? Jag är så orolig för att det ska påverka mig även efter bf, hur gick det för dig!?

    Massa kramar


    Jag mår bra i andra trimestern! Sen kommer det sakta smygande igen. Efter förlossningen mådde jag superbra i några dagar sen sa det pang och jag mådde skit. Det vände efter ungefär tre månader sen blev det sakta sakta bättre och efter ett halvår så kände jag mig som mig själv igen i princip.

    Jag har haft många missfall längs vägen så bara haft en förlossning, nu är det snart dags för nästa och därför har jag sett till att ha samtalskontakt för att kanske kunna korta ner tiden man mår dåligt. En annan tanke jag har är att börja med hormonellt preventivmedel ganska omgående efter förlossningen om det hjälper, ska bolla det med min psykolog.

    Jag tror att även om det bottnar i att det är rent hormonellt så kan man ju lära sig hur man reagerar på signalerna och därför hoppas jag att det ska gå bättre denna gången.

    Förstår att det är tufft, man ?ska? ju vara så glad och lycklig när man är gravid. Men nånstans får man acceptera att man kanske inte är det och att detta är något man helt enkelt får ta sig igenom. För, DET GÅR ÖVER! Lovar. <3
  • bebismys

    Hej & Grattis till graviditeten! Är i samma situation.. sjukskriven för utmattning och ångest, väntar dock 3e barnet.. skönt att inte vara ensam!

  • Kurlie

    Jag är hormonkänslig och kan känna mig svängig första veckorna samt några månader efter förlossningen. Värst var nu efter 3e barnet då jag hade massor med konstiga tvångstankar (haft det tidigare) gissar postpartum ocd men det gick över efter 3-4 månader och blev då bättre och bättre. Allra bäst har jag mått i andra och tredje trimestern. Alltså mått bättre psykiskt än vanligt. Nu märker jag tydligt ibland vid ägglossning och mens att jag får mycket oro och tvångstankar. Konstigt men det är övergående..

Svar på tråden Stark ångest, hormoner?