• amia01

    Kompisproblem

    Dottern på 11 år har en klasskompis som hon tycker är "efterhängsen och klängig". Kan tänka mig att kompisen är kontaktsökande och har lite svårt för sociala koder... De har annars en väldigt bra stämning i klassen, och alla brukar kunna umgås med alla. Det är alltså ingen fråga om att någon brukar hamna utanför eller frysas ut, utan de umgås alltid i olika konstellationer, där alla brukar få vara med. 
    Vår dotter har satt tydliga gränser för att hon inte vill bli kramad, dragen i kläderna eller höra på en massa tjat om att dela med sig av mellanmål mm.  Men det har inte hjälpt, och därför har hon  helt enkelt fått lösa det så att hon försöker att undvika den här tjejen som hon tycker är "jobbig", genom att byta till en annan grupp på rasterna eller att bara gå därifrån när hon kommer. Tycker det är helt ok, eftersom vår dotter har fler kompisar.
    För någon vecka sedan tog dottern även bort den här tjejen på snap, eftersom hon är lika "på" där. Hon orkar helt enkelt inte bemöta henne, och fick hela tiden höra att hon inte svarade tillräckligt ofta eller snabbt. 
    Nu är tjejen i fråga jätteledsen, och har tjatat på övriga i klassen att de ska skicka "hat-meddelanden" till vår dotter, för att hon blivit bortplockad på snap.
    Har sagt till dottern att hon inte behöver bry sig, utan att hon kan välja vilka hon vill snappa med, eller vem hon vill vara med, så länge det inte handlar om att någon blir utanför eller utfryst.
    Gör jag rätt? Har man inte rätt att välja bort någon man inte orkar med - så länge den personen inte lämnas helt ensam/utfryst?

  • Svar på tråden Kompisproblem
  • BahHumbug

    Av egen erfarenhet så får man välja bort personer man inte orkar med. I skolan kan man hälsa och vara trevlig, men på fritiden kan man inte tvinga sig på en relation.
    Vi vuxna kan välja vilka vi vill umgås med och vilka vi vill ha kontakt med, det gäller även skolbarn.

    Har du pratat med lärarna så att de kan hjälpa din dotter? Har man svårt att förstå sociala koder så förstår man inte varför man inte får vara med. En del inser inte att de kväver andra oavsett hur mycket man talar om det för dem. Spara alla sms och meddelanden som din dotter får och visa det för lärarna och rektorn.
    Det vore bra om skolan hade ett möte med dig och det andra barnets föräldrar så att de kan hjälpa till.

    Rykten och liknande är hemskt i den åldern, ingen av oss vet vad den andra har sagt till de andra tjejerna. Själv skulle jag inte låta mina framtida barn ha snap/ insta/k1k eller liknande då det lätt blir mobbning. Ju mer man skriver om sig själv på nätet desto mer utsatt blir man.

Svar på tråden Kompisproblem