• Anonym (hjälp)

    Vart vänder man sig om man inte har råd med långtidsboende/äldreboende

    Kan man vända sig någonstans för att få ekonomisk hjälp vid vård?


    Jag har två äldre släktingar. Maken har vårdats av frun under många år. Han blir bara sämre och sämre och hon blir ju inte direkt yngre. Efter den senaste sjukhusvistelsen - där han innan dess ramlade i hemmet - kan han inte resa sig upp alls och frun kan inte ens sätta honom upp honom i sängen, än mindre hjälpa honom till rullstolen eller med toalettbesök. De har fått en lift och hemtjänst som kommer flera gånger per dag för hjälp med toalettbesök och lyft ur sängen men frun är helt slut och klarar ändå inte riktigt situationen. Maken är på korttidsboende en vecka i månaden, i övrigt hemma.


    Nu har det (äntligen) börjat pratas om långtidsboende. Maken kan få en plats, men nu är det finansieringen som sätter käppar i hjulet. Platsen kostar 7000 kronor i månaden, men han har bara garantipension. Fruns pension är inte heller särskilt stor. De har helt enkelt inte råd med platsen. Jag känner bara att det här måste ju gå att lösa på något vis. Hon klarar ju inte av att ta hand om honom längre. Kan socialen gå in och täcka upp kostnader eller finns det någon annan myndighet eller liknande som kan betala en del av kostnaden? Till saken hör att de har ett hus. Att sälja huset är inte alls aktuellt eftersom det för det första inte är värt så mycket, och för det andra så har de inga lån på det. Skulle frun flytta till den minsta enrummare så blir kostnaden betydligt högre mot vad det kostar att bo i huset, där de i princip bor gratis. Kan huset ställa till problem om det annars hade gått att täcka kostnaden med exempelvis ekonomiskt bistånd? Hur går sådant här till egentligen? Hur gör man om man behöver vård men inte har råd?

  • Svar på tråden Vart vänder man sig om man inte har råd med långtidsboende/äldreboende
  • Anonym (Sandra)

    Bostadstillägg. Gå in på pensionsmyndighetens hemsida. Eller ännu hellre, ring till dem så får du bäst hjälp :) 

  • Anonym (Sandra)

    Har för mig att vid dessa fall där ena parten ska flytta in på äldreboende kan de räknas som ensamstående så att huset inte påverkar. Men jag är osäker, har för mig att det var så förr. Men som sagt, ring och fråga! :)

  • Anonym (anonym)

    Platsen kommer inte kosta så mycket för mannen om det inte räknas som om han har förmögenhet pga. värdet av huset.
    Min pappa betalde 8 700 kr för en plats fick 400 kr i bostadstillägg men han hade då 12 400 i inkomst efter skatt en annan person med garantipension betalde bara 3 400 kr för en exakt likadan plats på boendet.
    Kommun beräknar kostnaden utifrån inkomst varifrån ett förbehållsbelopp dras bort som ska täcka personliga utgifter som kläder, sjukvård, medicin osv.

  • Anonym (gammla föräldrar)
    Anonym (hjälp) skrev 2017-11-20 22:09:56 följande:
    Nu har det (äntligen) börjat pratas om långtidsboende. Maken kan få en plats, men nu är det finansieringen som sätter käppar i hjulet. Platsen kostar 7000 kronor i månaden, men han har bara garantipension.
    ---
    Hur gör man om man behöver vård men inte har råd?
    Det finns ett kostnadstak som beräknas på din inkomst.

    De som har bra pension får betala mer och det som inte har bra pension får betala mindre. Man får fylla i en ansökan om kostnadsreduktion. Kontakta kommunens biståndshandläggare. Ring kommunens växeln och förklara vad du vill ha hjälp med så kopplar de dig vidare till rätt person.
  • Anonym (hjälp)
    Anonym (gammla föräldrar) skrev 2017-12-01 01:59:00 följande:
    Det finns ett kostnadstak som beräknas på din inkomst.

    De som har bra pension får betala mer och det som inte har bra pension får betala mindre. Man får fylla i en ansökan om kostnadsreduktion. Kontakta kommunens biståndshandläggare. Ring kommunens växeln och förklara vad du vill ha hjälp med så kopplar de dig vidare till rätt person.
    Tack alla! Med era råd ser det just nu ut som att det kommer att lösa sig med bostadstillägg!
Svar på tråden Vart vänder man sig om man inte har råd med långtidsboende/äldreboende