• Anclo

    Hjälp med sömnen för 1,5 åring?

    Hej.

    Min härliga, energifyllda, trygga, viljestarka dotter har svårt att somna. Ingen fas. Det har alltid varit så. Vi har aldrig haft en läggning som tar mindre än 1 h.

    Vi söker nu desperat efter tips. Något har vi ju uppenbarligen gjort fel, men vad? Och hur kan vi ställa det till rätta?

    Hon ammades till sömns vid bröstet fram till hon var 9 månader. Då kunde nattningarna ta mellan 1-3 h. Sedan sov hon mellan oss föräldrar.

    Efter 9 månader så sov hon i sin spjälsäng. Där tog det runt 1-2 h av gallskrik innan hon somnade. Vi lämnade aldrig henne där utan har suttit bredvid pch sjungit, klappat osv.

    För någon månad sedan fick hon återigen flytta tillbaka till vår säng då jag var rädd att hon var otrygg på något vis. Nu ligger vi varje kväll båda föräldrarna bredvid henne till hon somnar mellan oss. Läggning tar ca 1 h.

    När hon väl somnat sover hon hela natten. Och skulle hon vakna till kan hon somna om själv.

    Problemet är tiden det tar och att hon är så fruktansvärt ledsen under hela tiden. Hon vägrar välling efter det hon kom på att det betyder kväll och sova. Hon vägrar numera sitt mjukisdjur för det betyder sova. Hon vägrar pyjamas, mys i soffan, etc etc allt som betyder kväll och snart sovdags.

    Samma visa på dagen. Hon vägrar åka vagn för där somnar hon. Får panik av att åka bil för där somnar hon. Hon vill helt enkelt inte sova.

    Vi ser på henne att hon är så trött att hon knappt kan hålla ögonen öppna men då sätte hon sig upp, slår sig själv i ansiktet, dunkar huvudet i väggen mm för att hålla sig vaken.

    Vi har provat allt känns det som. Dra ned på dagsvila. Lägga senare och tidigare. Mer mat. Mindre mat. Ljust i rummet. Mörkt i rummet. Läsa saga. Inte läsa saga. Låtsats sova själva (vilket inte går då hon slår oss och sig själv så vi måste finnas till hands)

    Jag får känslan av att hon är rädd för sömn?

    Hon är aldrig aggresiv mot sig själv eller oss annars. Världens gladaste, mysigaste unge. Vi är en kärleksfull, stabil familj, där hon är enda barnet.

    Men det här tar knäcken på oss allihopa snart.

    Är det någon som varit i samma situation och kan ge oss tips på hur vi hjälper henne att somna tryggt,? Vad har vi gjort för fel eftersom det inte är en fas?

    Känner mig helt hjälplös i det här.

    Tack.

  • Svar på tråden Hjälp med sömnen för 1,5 åring?
  • Fru Ve

    Har ni provat att söva henne i bärsele eller sjal och sen lägga ner henne då hon somnat in ordentligt? Så gör vi rätt ofta med vår 8-månaders då han har oroliga kvällar. Vi har honom i selen och går runt bara tills han somnar. Jag brukar passa på att städa eller se på tv under tiden.

  • Anclo

    Tack för svar! Selen/sjal har vi provat men hon får tuvärr panik av att vara fastspänd.

    Har börjat titta lite på Anna Wahlgrens sovkurer. Är det någon som provar här inne och kan ge lite feedback? Tänker att min dotter som är 1,5 år kanske är för gammal? Funkar det ändå?

  • TröttAnonym

    Ja, vi har kurat (Anna kallar det så) vår dotter som vaknade mellan 10-50 ggr varje natt... hon var vid kurandet 9 månader och vi var helt förstörda av sömnbrist. Av erfarenhet tror jag det är lättare med ett mindre barn men det går absolut med en 1,5 åring också, man får bara göra lite annorlunda än när det är ett mindre barn. Jag rekommenderar att du köper hennes bok och LÄSER den!!! När man startar så ska man vara 100% motiverad och övertygad om att det kommer gå (det är man om man sovit max 30 min i sträck de senaste 9 månaderna och provat allt!). Första natten vi kurade sov vår tjej 6 eller 7 h i sträck! Och sen dess har det ökat och nu (två år senare) sover hon vanligtvis 11-12 h i sträck varje natt. Vaknar hon så somnar hon om själv. Självklart påverkas det om hon är sjuk, men det är en enorm skillnad och jag ångrar inte att vi gjorde det!

Svar på tråden Hjälp med sömnen för 1,5 åring?