• Anonym (:/:/:/:/)

    Råkade öppna grannens post och där i låg ett bankkort/kreditkort

    Har varit bortrest och nu när jag kom hem var min postbox fylld. Jag tog brevhögen och öppnade ena brevet efter det andra. Helt plötsligt hittar jag ett bankkort till en bank som jag inte har. Ser att det står min grannes namn på kortet. Vad gör jag nu? Känner inte grannen alls. Har sagt hej en gång typ. 

  • Svar på tråden Råkade öppna grannens post och där i låg ett bankkort/kreditkort
  • Anonym (Sandra)

    Skriv på kuvertet att du råkade öppna brevet av misstag och lägg det i hens låda.
    antar att pin-koden ändå inte står med i kuvertet.

  • Anonym (Inte så svårt)

    Du tar brevet med kortet i, går över till grannen, plingar på, räcker över brevet och berätta precis det du skrev här i tråden. Du har varit bortrest, fått massa post och öppnade allt på en gång. Ber om ursäkt för att du öppnat brevet, men det gick så snabbt. Så länge kortet är orört så är det ju ingen fara. Förstår inte problemet!

  • Anonym (?!,;)

    Hände mig med. Med ett paket. Jag skrev bara ett meddelande att jag råkat öppna och så la jag paketet i hans låda.

  • Anonym (:/:/:/:/)
    Anonym (Inte så svårt) skrev 2017-11-20 23:06:08 följande:

    Du tar brevet med kortet i, går över till grannen, plingar på, räcker över brevet och berätta precis det du skrev här i tråden. Du har varit bortrest, fått massa post och öppnade allt på en gång. Ber om ursäkt för att du öppnat brevet, men det gick så snabbt. Så länge kortet är orört så är det ju ingen fara. Förstår inte problemet!


    Men tänk om hon påstår sen att jag använt kortet? Är jag paranoid nu? Vet inte hur den banken fungerar, tänk om jag kan köpa saker på nätet med kortet? 

    Har själv beställt grejer från olika utländska hemsidor utan att använda mobilt bankid eller säkerhetskod. 
  • Anonym (:/:/:/:/)

    Man kan inte lägga brevet på en vanlig brevlåda? 

  • Jemp
    Anonym (:/:/:/:/) skrev 2017-11-20 23:11:38 följande:

    Men tänk om hon påstår sen att jag använt kortet? Är jag paranoid nu? Vet inte hur den banken fungerar, tänk om jag kan köpa saker på nätet med kortet? 

    Har själv beställt grejer från olika utländska hemsidor utan att använda mobilt bankid eller säkerhetskod. 


    Hon bör kunna ta kontakt med banken (eller ev se i appen) att kortet inte är aktiverat. Är hon orolig för att du skulle tex sparat kortuppgifterna kan hon ju spärra kortet. Betydligt bättre än att inte veta att det är på villovägar.
  • sebbe420
    Anonym (:/:/:/:/) skrev 2017-11-20 23:12:23 följande:

    Man kan inte lägga brevet på en vanlig brevlåda? 


    Social fobi alltså. Ja, tänk om hon blir arg... Ja men visst, lägg det öppnade kuvertet i ett annat kuvert, slicka igen, sätt på frimärke, skriv adress och lägg på lådan. Så slipper du den läskiga konfrontationen. 

    Varför lägger du inte bara kuvertet direkt i hennes brevlåda i så fall? Hon lär ju grubbla i år och dar över vem som öppnade kuvertet men hon kan inte veta att det var du.
  • Anonym (Slow)
    Anonym (:/:/:/:/) skrev 2017-11-20 23:11:38 följande:

    Men tänk om hon påstår sen att jag använt kortet? Är jag paranoid nu? Vet inte hur den banken fungerar, tänk om jag kan köpa saker på nätet med kortet? 

    Har själv beställt grejer från olika utländska hemsidor utan att använda mobilt bankid eller säkerhetskod. 


    Du var oskyldig va? För du beter dig suspicious lite.

    Har för mig att när detta hände mig fanns koden och rubbet i brevet men inte 100. Dock var det en släktings så var inte så svårt att ge det tillbaka direkt. Jag ska beställa nytt kort snart då kan jag meddela om koden finns med.

    Om du använt kortet och ger tillbaka brevet så kommer det synas i transaktioner so you better not be a liar

    Om du vill komma undan lägg det i hennes brevlåda. Fast jag vet inte om man kan spåra transaktioner till IPn du köpt ifrån. Någon High tec som vet?
  • Anonym (Inte så svårt)
    Anonym (:/:/:/:/) skrev 2017-11-20 23:11:38 följande:

    Men tänk om hon påstår sen att jag använt kortet? Är jag paranoid nu? Vet inte hur den banken fungerar, tänk om jag kan köpa saker på nätet med kortet? 

    Har själv beställt grejer från olika utländska hemsidor utan att använda mobilt bankid eller säkerhetskod. 


    Är du oskyldig så är du paranoid, ja. Har du inte använt kortet så spelar det väl ingen roll om hon påstår det eller ej?
  • Anonym (:/:/:/:/)

    Har självfallet inte använt kortet. Blev bara en aning paranoid för min mamma håller på att gå igenom sina kontoutdrag nu efter att hon sett några konstiga transaktioner. Tanken dök då upp att tänk om min granne använder kortet efter jag lämnat tillbaka det och låtsas att det är jag som använt det. Eller är det jag som är trött och paranoid efter timmars tentaplugg ;).

    Hon och jag är de enda som har postboxarna till vänster om entredörren, och jag tror därför hon skulle anta att det är jag som fått brevet i min postbox. 

    Aja, jag lämnar tillbaka det. Helt orört (kändes viktigt att betona det ännu en gång). 

Svar på tråden Råkade öppna grannens post och där i låg ett bankkort/kreditkort