• Tuggben

    Läsa gymnasiekurser eller yrkesutbildning?

    Jag har inga gymnasiebetyg och har därför nu börjat på komvux. Jag har fått veta att antingen kan jag läsa en yrkesutbildning + olika kurser och på så sätt få gymnasiekompetens eller bara läsa vanliga kurser.

    Jag vet inte riktigt vad jag vill jobba med, har lite idéer men samtidigt har jag länge varit sjukskriven för utbrändhet och är lite rädd för att satsa allt igen och bli dålig. Skulle tex vilja gå på SLU och bli djursjukskötare. Tänk om jag läser flera år mot något speciellt och sedan inte pallar trycket?

    Att bara läsa in gymnasiet kanske inte ger mig någon chans på arbetsmarknaden, därför tänker jag att det är bättre att gå en yrkesutbildning också så kan jag iaf söka jobb inom det sen.

    Det jag vet är att om jag ska jobba vill jag ha en bra lön och sen kanske det är mer viktigt att jag hamnar hos en bra chef och med bra kollegor än att hitta mitt "drömjobb".

    Hur vet man vad man ska plugga när man inte vet hur det är att jobba med en del yrken? Hur väljer jag smartaste vägen och undviker att slösa bort csn veckor? Hjälp mig tänka snälla ni!

  • Svar på tråden Läsa gymnasiekurser eller yrkesutbildning?
  • UniformYankie
    Du tänker rätt med arbetsmarknaden. Har själv gått samhäll/beteende och visst, jag har lagt till några bra och roliga val som ger mig extra meriter när det gäller att söka mig in på högskolan, men under tiden som man inte går på högskolan så är det ganska svårt att hitta jobb. Hade jag gått t.ex frisör och sedan lagt till en massa extra kurser så hade jag iaf haft ett traineejobb idag. Hade jag gått kock och lagt till kurser hade jag garanterat haft jobb. 

    Mitt tips: gå in och kolla lite olika jobb som du kan tänka dig på lonestatistik.se. Så gjorde jag när jag började tänka över vilken högskoleutbildning jag ville gå, något som hjälpte mig enormt att komma fram till:
    * Vilka grupper som "behövs" alltså som marknaden skriker efter. 
    * Hur mycket man tjänar, ca. 
Svar på tråden Läsa gymnasiekurser eller yrkesutbildning?