• Äldre 21 Nov 10:10
    1451 visningar
    2 svar
    2
    1451

    "Pick the gender of your baby"

    Det här med att det finns metoder för att få ett visst kön tycker jag är så intressant. Kan det verkligen stämma? Min teori är att det kan stämma till viss del, men att det är ingen garanti.

    Detta verkar vara stort i bla USA, och det kommer ju fler och fler kliniker runt om i världen dit man kan åka där man sorterar x-spermier och y-spermier för sig och sedan sätter in som en IVF-behandling där man får välja vilket kön man önskar.

    pickthegenderofyourbaby.com/

    Hittade länken ovan där en kvinna har skrivit en bok om ämnet och hävdar att om man följer hennes råd är det över 90% chans till att få det kön man önskar.

    Vad tror ni? Någon som provat seriöst? Hur gick det?

  • Svar på tråden "Pick the gender of your baby"
  • Äldre 21 Nov 10:29
    #1

    Jag tror ju på vetenskap mer än temperatur. Tex att tjejspermier är starkare men långsammare så att det är mer troligt att få en tjej om man har sex ett par dagar innan äl och undviker dagarna kring äl samt att killarna har bäst chans när äl är nära eftersom de är mindre och därför snabbare.

    Sen så måste ju höljet runt ägget fixeras innan en spermie kan glida in så det kan ju säkert ochkså hända att de snabba killarna har gjort grovjobbet lagom till att en långsam tjej hinner fram och liksom glider förbi om tex ägget hunnit ner en bit i äggledaren så inget är ju vattentätt hur man än vänder på det.

    Min dotter blev till genom en oplanerad graviditet när vi hade sex 10-8 dagar före äl. Att sperma överlever mer än sju dagar är extremt ovanligt och att kollapserna överlever mer än 3 dagar är ju också ovanligt så jag var övertygad om att vi skulle få en tjej redan när jag plussade och så var det ju :)

    Denna gången försöker vi mer aktivt och har haft sex både ett par dagar innan äl och tätare så tar det sig så har jag verkligen ingen susning om vad det blir :P

    Jag tror ju det krävs en del tålamod om man aktivt försöker få en tjej eftersom kvaliteten på killens sperma avgör hur länge spermierna överlever så man riskerar ju att missa sitt fertila fönster. Å andra sidan kräver ju aktivt försök att få en kille en del jobb. Dels att hålla sig till ägglossningen sker och samma där. Väntar man för länge kan ägglossningen redan ha skett när man tror att läget är optimalt,

    Kul att höra hur ni andra tänker :D

  • Äldre 21 Nov 10:46
    #2

    Det finns ju medicinska metoder där man sållar bort spermier/befruktade ägg av visst kön, de funkar ju.

    Att tex ha sex i vissa ställningar eller vissa dagar innan ägglossning verkar dock inte funka, det finns vissa studier som har försökt testa detta men man kan inte påvisa något samband, här är källa på en av dem:

    "There were no systematic differences between the patterns of intercourse that produced boys and the patterns that produced girls." 

    www.nejm.org/doi/full/10.1056/NEJM199512073332301

Svar på tråden "Pick the gender of your baby"