• CinnamonGirl

    Rita eget hus

    Hur tjocka gör man innerväggar respektive innerväggar? Bärande innerväggar?


    Gräv inte en grop åt andra, det kan de göra själva...
  • Svar på tråden Rita eget hus
  • Michfris

    Hej, 

    Det finns ju byggbeskrivningar och websidor som behandlar dessa ämnen. 

    byggbeskrivningar.se 

    byggahus.se 

    traguiden.se 

    Eller gå till en husbyggare, ta en modell och be att få modifiera den. Varför uppfinna hjulet igen. Copy with pride och använd det ni gillar. Spar er tid och energi som ni kan lägga på annat. 

    Kolla länkarna och lycka till!

  • sextiotalist
    CinnamonGirl skrev 2017-11-21 10:18:07 följande:

    Hur tjocka gör man innerväggar respektive innerväggar? Bärande innerväggar?


    Att låta rita huset är nog den minsta kostnaderna man har när man bygger hus. Att rita en skiss hur man tänkt sig och låta andra göra det de kan är bättre.
    Att fundera på tjockleken på bärande väggar etc, då har man nog för lite kunskap. I husritande ska du även tänka ventilation, även tänka hur avloppsrör ska få plats, hur servisen ska placeras, vilka regelverk som gäller för el, VA och annan byggkonstruktion.
    Isolering, vilken typ och vad innebär det när det gäller dimensionen för väggarna

  • Skogshuggaren

    På mina skisser brukar jag göra det enkelt för mig och rita innerväggar 10 cm, bärande innerväggar 20 cm och ytterväggar 30 cm tjocka. Passivhus kan dock ha upp till 50 cm tjocka ytterväggar.

    De innerväggar jag har byggt i vårt hus har blivit 122 mm tjocka: Dubbel skiva (26 mm) + reglar (70 mm) + dubbel skiva (26 mm).

  • CinnamonGirl
    sextiotalist skrev 2017-11-21 15:38:26 följande:
    Att låta rita huset är nog den minsta kostnaderna man har när man bygger hus. Att rita en skiss hur man tänkt sig och låta andra göra det de kan är bättre.
    Att fundera på tjockleken på bärande väggar etc, då har man nog för lite kunskap. I husritande ska du även tänka ventilation, även tänka hur avloppsrör ska få plats, hur servisen ska placeras, vilka regelverk som gäller för el, VA och annan byggkonstruktion.
    Isolering, vilken typ och vad innebär det när det gäller dimensionen för väggarna

    Naturligtvis ska jag bara göra en skiss, och lämna över till proffs så det blir rätt i slutändan med allt. Men vill ändå ha ungefärliga proportioner på väggar.
    Gräv inte en grop åt andra, det kan de göra själva...
Svar på tråden Rita eget hus