• Anonym (Banken)

    Betala tillbaka det man är skyldig eller skita i det?

    Har en kompis som jag känner sen många år. Hon lånar ofta pengar av mig, allt från några hundringar till flera tusen.

    Jag får alltid tjata tillbaka pengarna och ofta ber hon om avbetalningar.

    Senaste skulde hon hade är precis betald. Hon sa då nåt i stil med att jag borde tänka mer socialdemokratiskt och inte kräva tillbaka sånt som jag inte behöver.

    Jag är ensamstående med ca 25k efter skatt. Hon o hennes man har ca 40k tillsammans efter skatt.

    Vi bor båda i bostadsrätt med ungefär lika kostnader öå boendet, men dom har massor med avbetalningar och två nya bilar.

    Jag har mycket mer pengar sparade än henne och har egentligen råd att ge henne pengar men är det verkligen rätt ? Hur hade ni tänkt?

  • Svar på tråden Betala tillbaka det man är skyldig eller skita i det?
  • Lavviy1937

    Klart hon ska betala tillbaka. Bara för att vi har ett socialdemokratiskt samhälle innebär det inte att människor kan skita i att ta ansvar för sin ekonomi och parasitera på andra. Man har både ett eget ansvar och ett kollektivt ansvar (men det tar man ju genom att betala skatt). Kräv tillbaka pengarna och låna inte ut till henne igen. Hon verkar helt ärligt sakna några riddare i borgen.

  • hejnina

    Eh. Självklart ska du ha tillbaks pengar som hon lånat. En middag kan man ju bjuda på då och då men man efterskänker inte pengar som någon satt i system att låna.

  • Anonym (Låna inte ut)

    Sluta låna ut till henne. Bara just så enkelt. Gör det inte.

    'Nej, jag har inte möjlighet att låna ut' bara bryt henne där. Du är inte skyldig henne en förklaring. Bara bryt efter frågan och prata om något annat.

  • Sophan

    Men nej! Hade jag behövt lägga så mycket energi på att tjata tillbaka pengar jag har lånat ut så hade jag slutat låna ut. Hon får använda sina egna pengar och inte snylta på andras och tro att hon ska få dem gratis. Vilket vidrigt beteende!

    Hon kan börja ge dig pengar gratis istället, eftersom det nu är så självklart för henne. 

    Undvik att prata pengar med henne. Hon behöver inte veta hur mycket du har. Ber hon om pengar så svara bara att du tyvärr inte har några att låna ut. Mer än så behöver hon faktiskt inte veta om din ekonomi.

  • Anonym (Klara)
    Anonym (Banken) skrev 2017-11-21 11:41:35 följande:

    Har en kompis som jag känner sen många år. Hon lånar ofta pengar av mig, allt från några hundringar till flera tusen.

    Jag får alltid tjata tillbaka pengarna och ofta ber hon om avbetalningar.

    Senaste skulde hon hade är precis betald. Hon sa då nåt i stil med att jag borde tänka mer socialdemokratiskt och inte kräva tillbaka sånt som jag inte behöver.

    Jag är ensamstående med ca 25k efter skatt. Hon o hennes man har ca 40k tillsammans efter skatt.

    Vi bor båda i bostadsrätt med ungefär lika kostnader öå boendet, men dom har massor med avbetalningar och två nya bilar.

    Jag har mycket mer pengar sparade än henne och har egentligen råd att ge henne pengar men är det verkligen rätt ? Hur hade ni tänkt?


    Då svarar du henne att hon kan låta bli att handla för pengar hon inte har.
  • Anonym (L)

    Men varför lånar hon pengar av dig? Att inte kunna lösa sina pengafrågor inom familjen tyder på större problem. Sluta låna ut pengar till din s.k ?vän?. Du ska bara säga nej. Utan att ange orsak.

  • Anonym (Banken)

    Känner mig så elak när jag säger nej :(

    O dom säger typ att barnen blir utan blöjor den månaden

    .. känner mig liksom tvungen då.

  • Anonym (Hallåja)

    Bara sluta låna ut. Simpelt. Du hör ju själv hur löjligt det låter.

  • Anonym (hm..)

    Det låter ju som att det finns andra problem i familjen än just pengabrist, alt. problem som leder till pengabrist. Spelberoende, missbruk, psykisk ohälsa? Oavsett ska du inte låna ut ett enda öre till. När hon säger att barnet blir utan blöjor så spelar hon på sina känslor och det är inte friskt att göra så.

Svar på tråden Betala tillbaka det man är skyldig eller skita i det?