• Äldre 21 Nov 11:45
    3148 visningar
    6 svar
    6
    3148

    Gravid flickvän ändrat beteende

    Hej,

    Jag och min flickvän väntar vårt första barn och vi har ett 3 års förhållande i ryggen, jag är 28 och hon är 23. Dock var det inget lätt beslut för mig att ta då jag har ett ganska intensivt liv då jag tidigare elitidrottat (5-6 träningar i veckan) och jobbat 75 %. Dock har jag trappat ner nu och spelar handboll på lite lägre nivå (3 träningar i veckan obetalt) men samtidigt älskar jag det och grämer mig över dagen jag måste lägga skorna på hyllan. Jag jobbar nu också 100 %. 
    Flickvännen studerar till sjuksköterska och skulle egentligen vara färdig sommaren 2019 (blir nu sommaren 2020 p.g.a föräldraledighet). Under 2017 så har både hennes bästa vän och syster blivit gravida och folk har skämtat med mig och sagt att "nu jävlar är det din tur Calle". Och så smått i våras började flickvännen prata om det då jag tidigare sagt "jag vill NOG bli farsa innan 30, och absolut inte efter 33" Dels för att mina föräldrar var 35~ när de fick mig och nu är rätt gamla (65~). Dock kände jag mig inte helt redo just nu då vi bor i hyresrätt, jag har precis börjat tjäna pengar och kan göra saker (exad civ. ingenjör för 2 år sedan). Dock drev hon tesen att nu är den perfekta tiden då hon är norsk och studerar i Norge och har helt andra förutsättningar att bli gravid och få helt ok med pengar då hon både får ersättning för jobb och någon slags "barn CSN bidrag" som var rätt ok.  Hon trodde också det skulle vara svårt att bli gravid precis när hon skulle skaffa sitt första "riktiga" jobb eller 6 månader in på jobbet, och att man då inte blir uppskattad eller till och med sparkad. Vi landade i två lösningar där ena var barn hyfsat snart, eller vänta tills hon jobbat med det riktiga i 1-1,5 år, vilket skulle betyda att vi antingen är 28 och 23, eller typ 32 och 27. Vilket hon tycker är lastgammalt, hennes päron var 25 och 22 när de fick henne. 
    Jag försökte övertala henne att vi skulle vänta lite till och jobba på förhållandet då vårat första år tillsammans var mycket turbulent då hon känner sig inte sedd och jag kände mig väldigt begränsad, t. ex. varje gång jag ska träffa vänner eller ska resa med jobbet så var det "skitjobbigt" att vara hemma själv,  medans jag gick runt konstant med frustration över att varje tillfälle jag ska ta en kväll med vännerna eller en weekend i min hemstad i Sverige eller dylikt, så kommer det i värsta fall bryta ut i ett bråk om hur jag bara "festar och beter mig som en 15 åring" när det som egentligen händer oftast är att vi max delar en vinflaska och spelar TV-spel eller ser en fotbollsmatch, tror jag varit på nattklubb cirka 5 gånger de senaste två åren, i bästa fall kommer jag undan med en kommentar över att jag värdesätter andra mer än henne osv. Dock hade jag en kväll då jag bjudit över en gammal vän då vi blev lite mer berusade än det och det slutade med att vi kom hem 04 och han spydde på vår toalett, denna referens får jag alltid höra som kontring när jag säger att det inte blir något galej. 
    När jag var tvungen att ta beslut om vi skulle pröva nu eller inte, så var jag enormt delad, det kändes som att fördelarna och nackdelarna var precis i jämnhöjd, tjejen är fantastiskt påläst om graviditeten och hon har utan tvivel alla förutsättningar att bli en supermorsa trots sin ringa ålder, hon får också möjligheten att bli gravid med sin syster och bästa vän, föräldralediga vid samma tid osv. Hon har också enorm barnlängtan, mina fördelar är att jag kommer givetvis älska barnet då det kommer ut i dagsljuset, och samtidigt kan känna att jag får 4-5 år tillgodo på både mina egna päron som farföräldrar och mig själv.
    Så efter mycket diskuterande där jag sa att jag vill fortfarande spela handboll och behålla så mycket jag kan av mitt sociala liv, så svara hon typ att "det enda du kan tänka på när vi ska få barn är över din handboll osv, självklart kan du spela" Osv. Så vi prövade även fast jag var lite vemodig, tänkte nog att det går nog inte vid första försöket då det inte är ovanligt att det tar 3-6 månader, så har jag köpt mig lite tid. MEEEEN så klart blev det två streck på direkten, i princip minuter efter avslutad session började tecknen komma. 
    Känslan när jag fick se de två strecken var nervöst positiv, jag var glad för att jag inte var infertil och samtidigt också glad för att se någon man älskar vara så lycklig, dock efter dessa två streck visades så var det som att dra i en strömbrytare till en tidsmaskin vad gäller tjejens beteende. 
    Jag gör mat 6-7 dagar i veckan, sköter nästan hushållet helt på egen hand, i vilket fall spenderas varje dag efter jobbet med att handla, plocka disk utspridd i lägenheten, ställa in ren disk, laga mat, träna, sova. Detta gör jag för att jag vet att hennes kropp är i kaostillstånd då hon är i vecka 10, och kombinerar jobb med studier. 
    Vi var hos barnmorskan och hon sa också att jag måste lägga manken till för tjejen är helt utkörd i denna perioden, vilket jag också gör men det enda man fick tillbaka var en syrlig kommentar för att jag vid ett tillfälle på 10 veckor, sagt att hon får faktiskt gå upp på vinden och hämta pryl X själv.
    Och sedan frågade jag henne om det var märkligt att gå på konsert 1 månad innan hon skulle föda, i en stad 10 mil bort, har  inte ens köpt biljetter, utan jag kände själv att detta kanske inte var 100 % lämpligt, hon svara klart du kan det, köpte fortfarande inte biljetter. Men hon började säga det till precis alla i vår omgivning "Calle, ja han ska på konsert när jag ska föda barn, hoppas han hinner hem till födseln".  Det känns som att hon tar varje chans hon får att framställa mig som någon lat idiot mot henne, häromdagen när jag haft en vecka som bestått av 50 h jobb, skippade träningar, massa matlagning och plockning av disk och skräp. Satt mig och spelat tv-spel en lördagsförmiddag, säger hon i samtal till sin morsa "ja calle sitter mest bara och spelar tv-spel".
    Jag har aldrig tänkt tanken att göra slut nu, men ibland drömmer jag mig iväg i ett scenario där jag för två år sen gick isär och att jag spenderade de två åren med resande världen över, trevliga kvällar med vänner, såväl nya som gamla. och Levande av ett glamoröst ungkarlsliv. Dock vet jag att detta är en glorifierad syn av singellivet då jag tidigare var singel i 4 år och vet att det kommer även dippar där och ensamma kvällar. 
    Är bara så hemskt rädd att livet när bebisen kommer är döden för mitt "externa" sociala liv. Mina kompisar jag håller nu nära kommer bara vara ytliga kontakter som kommer förbi på parmiddag för att diskutera bostadslån och amortering i 2 timmar för att sedan pipa i säng för man är helt färdig.  Då menar jag inte att det är på grund av bebisen, utan på grund av partnern, när bebisen är gammal nog att inte var i direkt behov av morsan så hade jag utan tvekan låtit henne dra på en weekend eller så med sina polare, och gjort vad fan dem ville. Detta kan jag tydligt märka nu igen, inte kommer fungera omvänt.
    Anledningen till att jag inte vill göra allt med min partner är att vi är helt skilda på semestrar, hon vill endast, upprepar endast, sola sig brun och äta på närmaste restaurang. och sedan sova. medans jag vill äventyra mer, löpa en tur på morgonen, se historiska platser m.m. Dessa saker hatar hon. 
    Våra päron bor också 40 mil åt varsitt väderstreck så kommer inte vara superenkelt att fixa barnvakt....
    Självklart kommer det bli mirakulöst att få ett barn av ens egna kött och blod, men jag känner samtidigt att en del av mig själv är på väg att dö...
    Frågeställningen blir således, är det möjligt att bibehålla någorlunda sitt sociala liv när man har barn och en trygghetsnarkoman till partner?
    Är det i allmänhetens öga ok att stick iväg en weekendtur till Barcelona? bestiga Kebnekaise? cykla vätternrundan? under barnets första 3-5 år. Alla dessa utan barn och partner, jag har ett enorm stark drivkraft att göra liknande saker. Och min partner vill mest att vi är hemma och håller parmiddagar, spa-turer, familjemiddagar, shoppingturer och dylikt.
    Vet att detta inlägg skrivs i viss bitterhet, skall sägas att tjejen är fantastiskt omtänksam, vill nog mitt bästa, men det blir ofta på ett för mig väldigt destruktivt sätt, d.v.s. stänga mig inne onödigt mycket i familjelivet. Vi har pratat om det och hon är envis som en åsna i att jag är den som är märklig som är borta hela tiden 
    de åren vi har varit tillsammans ser det ungefär ut såhär när jag varit på aktiviteter utan tjejen,
    2-3 träffar per år där jag besöker mina närmaste vänner i deras hemstad, vi är 5 st som hållt ihop sedan barnsben där alla bor på olika håll, det innebär att jag är borta en hel helg.
    1 handbollsturnering där vi lirar för skoj och dricker lite öl. 1 helg går åt
    1-2 resor med jobbet "konferens" borta torsdag-lördag
    1 weekendresa med vänner, t ex budapest eller milano.
    Bortamatcher i handbollen, en heldag går bort av antingen lördag eller söndag. 10 dagar på ett år.
    Rent krast är jag alltså borta 22 av 104 lördag/söndagar, är det mycket? alla högtider firar vi tillsammans så de är inte ens inräknade som helgdagar
  • Svar på tråden Gravid flickvän ändrat beteende
  • Anonym (Suck)
    Äldre 21 Nov 11:57
    #1

    Jösses det var mycket text.

    Kort och gott: vänta tills bebisen är född så får du se hur mycket du orkar med av ditt viktiga sociala liv. Att få barn är en enorm omställning och extremt uttröttande. Och ska du bilda familj så får du nog börja prioritera det som är viktigast. Att hänga så mycket med kompisar anser jag tillhöra barn och ungdomslivet. När man är vuxen och bildar familj så är det familjen som kommer först.

  • Anonym (Jösse­s)
    Äldre 21 Nov 12:13
    #2

    Jag vet inte om jag egentligen borde skriva så, för man ska inte sparka på den som ligger, men VAD I HELVETE TÄNKTE DU PÅ?

    En sak man ALLTID kan räkna iskallt med är att ett dåligt förhållande blir sämre av att skaffa barn. Garanterat. Nu är det som det är och du får stå ditt kast.
    Ska ni ha en chans att överleva spädbarnstiden bör du dock börja ställa lite krav.
    1. Din flickvän ska sluta hacka på dig. Nu! Om du sätter dig ner i fem minuter efter att du har gjort allt hushållsarbete och ställt in din träningstid för att hinna göra det så ska hon hålla käften. På riktigt!
    Hennes beteende är inte ok. Det var inte OK innan hon blev gravid heller, så du kan knappast vara förvånad.

    Om du inte tror att du kan förklara detta för henne på ett bra sätt själv så föreslår jag att du bokar en relationsterapisession åt er så att ni kan prata igenom det med hjälp utifrån. Ni behöver vara ett team nu när ni ska bli tre, det håller inte längre att ni tjafsar med varandra och försöker "vinna" mot varann.

    När bebisen kommer så kommer ditt externa liv att begränsas, så är det. Det kanske vore bra att ni kommer överens om hur ni ska ha det redan nu?
    Tex att du får en helg varannan månad så länge barnet är under 2, sen kan du få en helg i månaden kanske. Då ska du givetvis ta barnet 100% motsvarande antal helger så att hon kan välja att resa bort.

    Jag har två barn. Jag har varit kraftigt illamående, trött och haft foglossning med båda, och jag var sjukskriven 10v med ansträngningsförbud med andra men jag har ändå kunnat hjälpa till litegrann hemma under hela graviditeten. Under andra var jag ensam med ett litet barn på halvtid och jag klarade det med. Med det menar jag inte att jag var duktig, jag menar bara att saker som att ställa in sin egen disk i köket och plocka undan hjälpligt efter sig klarar man även om man mår skitdåligt som gravid. Hon använder som slav och sen kastar hon skit på dig, det är inte OK.

  • Anonym (d)
    Äldre 21 Nov 12:27
    #3

    TS, jag måste fråga, vad har ni gemensamt egentligen? För mig skulle ett förhållande där man har så lite gemensamma intressen vara omöjligt. (utan barn också). 

    Din idé om hur mycket du ska vara bort kanske funkar om din tjej är beredd på att ta det största ansvaret, men frågan är om det är en sån pappa du vill vara? En sån som sätter sina egna nöjen framför att umgås med sitt eget barn.

    Det enda rådet jag kan ge är: parterapi. Och det innan barnet är fött. Situationen ni har nu riskerar att bli så infekterad att ni inte kan reparera det.

  • Äldre 21 Nov 13:30
    #4

    Hej alla som svarat,


    Missat vissa väsentliga detaljer i trådstarten men tyckte det blev så jävla långt.

    Innan vi bestämde oss för att pröva var förhållandet bra, men som jag sa så var jag ändå inne på att vi skulle vänta lite till då det var turbulent två år innan. Skulle säga att vi knappt bråkat allvarligt ett år ifrån att vi bestämde oss, vi har båda varit lyckliga d.v.s. Jag vet att min nuvarande inställning till hur mycket jag kan spendera på vänner och sport inte kan va som det är. När vi bestämde oss var vi eniga om att jag kunde fortsätta sporta och det var larvigt av mig att gräma mig över att karriären var över.
    Summa summarum är ju att förhållandet var riktig bra fr. o. m. ett år innan vi bestämde oss, Sedan var det som en strömbrytare och vi liknar mer och mer som vi var i starten, olika uppfattning  om hur man är i ett förhållande. 
    Drivande till beslutet var också för mig att jag är berädd att offra något, men jag känner att vi hade lite av ett gentlemens agreement att jag ska fortsätta sporta, och även ta någon helg hos en vän, och som någon skrev, får jag en helg i månaden så är jag överlycklig. Och utan att blinka hade jag ställt upp på det motsatta. Men jag kan märka redan nu att det räcker med att jag säger att jag har en extrainsatt träning eller måste stanna 1-2 h extra på jobbet, så är stämningen dålig direkt. Och då har vi inte ens barn än
    När barnet väl är fött så kommer jag göra precis 100%. även om jag så måste sluta med sporten. tycker ändå jag ligger i lä med min inställning mot andras partners man läser om här på forumet som bara sitter och spelar tvspel 24/7
  • Anonym (d)
    Äldre 21 Nov 13:35
    #5
    Calle28 skrev 2017-11-21 13:30:30 följande:

    Hej alla som svarat,


    Missat vissa väsentliga detaljer i trådstarten men tyckte det blev så jävla långt.

    Innan vi bestämde oss för att pröva var förhållandet bra, men som jag sa så var jag ändå inne på att vi skulle vänta lite till då det var turbulent två år innan. Skulle säga att vi knappt bråkat allvarligt ett år ifrån att vi bestämde oss, vi har båda varit lyckliga d.v.s. Jag vet att min nuvarande inställning till hur mycket jag kan spendera på vänner och sport inte kan va som det är. När vi bestämde oss var vi eniga om att jag kunde fortsätta sporta och det var larvigt av mig att gräma mig över att karriären var över.
    Summa summarum är ju att förhållandet var riktig bra fr. o. m. ett år innan vi bestämde oss, Sedan var det som en strömbrytare och vi liknar mer och mer som vi var i starten, olika uppfattning  om hur man är i ett förhållande. 
    Drivande till beslutet var också för mig att jag är berädd att offra något, men jag känner att vi hade lite av ett gentlemens agreement att jag ska fortsätta sporta, och även ta någon helg hos en vän, och som någon skrev, får jag en helg i månaden så är jag överlycklig. Och utan att blinka hade jag ställt upp på det motsatta. Men jag kan märka redan nu att det räcker med att jag säger att jag har en extrainsatt träning eller måste stanna 1-2 h extra på jobbet, så är stämningen dålig direkt. Och då har vi inte ens barn än
    När barnet väl är fött så kommer jag göra precis 100%. även om jag så måste sluta med sporten. tycker ändå jag ligger i lä med min inställning mot andras partners man läser om här på forumet som bara sitter och spelar tvspel 24/7
    Nej, jag tycker inte det låter som om du har orimliga krav. Speciellt inte om ni har pratat om det innan. Det låter som om det är hon som ändrat inställning.
    Jag upprepar: parterapi. Låt någon utomstående medla i det här, någon som kan hjälpa er att komma framåt. För fortsätter ni så här så riskerar ni låsta positioner, grinighet och en allt annat än harmonisk relation.
  • Äldre 21 Nov 13:45
    #6

    Glömde säga att när vi fungerar så klaffar vi bra, vi gillar samma serier, samma humor, älskar mina svärföräldrar. Går på sport tillsammans. Så helt omaka är vi definitivt inte. Tror också föräldraskapet kan bli bra, hon hur full koll på allting, och jag är inte rädd för att få smuts under naglarna (byta blöjor, stå ut när barnet skriker och allt annat "obekvämt").

Svar på tråden Gravid flickvän ändrat beteende