• Anonym (Orolig)

    Mobbing

    Jag vet ej om jag överreagerar . Men jag tror att min son blir mobbad på sin förskola . Han har kommit hem tilltufsad några gånger . Om jag frågar säger han bara "golare har inga polare" . Tyvärr inget uttryck han lärt sig i förskolan utan hemma . Min make har dock lärt honom att boxas lite lätt sedan andra gången han kom hem och var ledsen . Bör tillägga att min son är 3.5 år bara och gick nyligen upp i stora gruppen . Min son är väldigt omtänksam , nästan så att man kan bli irriterad på det . Han är väldigt känslosam vilket gör det ibland svårt för honom att veta hur han skall fråga om lov att vara med . Inomhus är det enklare för honom . Samt han är en helt annan kille när vi är utomlands och han tar kontakt med andra barn . Han leker gärna med alla för att alla skall vara med . Det är så vi uppfostrar honom att låta alla som vill vara med . Att man inte lämnar en kompis själv osv . Han är väldigt aktiv med simskola , fotboll osv .  Till sommaren vill han pröva ridning som syster . Men i dag brast det bara för mig . I dag kändes det verkligen illa . Jag skulle lämna honom och syster . På två röda har han och 2 andra ryckt i hop . 2 st står och slår och sparkar på min fantastiska unge . Men då ser jag helt plötsligt att han gör det pappa lärt honom hemma . Han matar in käftslag . Vilket inte är okey . Det ena barnet sparkar honom så nu vet jag vart alla blåmärken kommer i från . Jag gick dit bröt upp det hela berättade för barnen att det inte är ok . Berättade även för fröknarna . De sa att de sett att detta har eskalerat . Men att de har det under uppsikt . Men varför han ingen tagit det med mig . Visst jag är impad att min son gav tillbaka . Eftersom han är den där lilla timida killen som sitter längst bak och inte säger något i förskolan . Men det är inte okey att slåss . Jag sänder honom inga dubbla budskap på den punkten . Men pappan hans har väl planer på boxning/muay thai eller liknande så fort han kommer upp i den åldern . Jag kanske överreagerar för att jag blir utfryst av föräldrarna på denna förskola . I alla fall den kvinnliga delen . Nej de är inte avundsjuka på mig . Jag tror att de tycker att jag är för gammal för konstig . Bor i hyresrätt inte hus . Har inget körkort . Umgås med samma vänner som innan jag skaffade min familj . Just ja har ingen högskoleutbildning .  Men ja vem bryr sig , Jag har satt mina barn i ett föräldrarkooperativ för att jag älskar mina barn . Jag tror på likavärdesprincipen. Sunda åsikter osv . Men ärligt har jag märkt att många ser ned på oss .. Vi har inte barnen på förskolan hela dagen , vi tjänar bra i våra yrkesroller . Jag kan om jag vill ha hemma barnen en el två dager i veckan om jag vill .  Vi köper en resa varje år utomlands (helst lång resa) . Jag ogillar kallprat om heminredning , om färgen vitt eller äggskal . Men jag arbetar med folk och vill inte behöva göra mig till på fritiden också . Jag är en rättfram rättvis person . Jag blev grovt mobbad i skolan för att jag alltid stått på mig . Visst jag har en rikt liv nu . Men jag var väldigt ensam under stora delar av mitt liv . Och det vill jag inte att min son skall vara . Visst jag kanske överreagerar . Men när min son säger att han vill åka hem och jag vet att det är ett speciellt land som han menar . Och han säger att alla är mkt snällare där . Då gör mammahjärtat ont . 
    Jag har alltid sagt till min son att det är aldrig ok att starta ett bråk men att avsluta är a-o . När jag såg det slagsmålet blev jag bara förfärad att 2 st gav sig på honom . Visst han försvarade sig som han blivit lärd . Men när man är 3.5 år skall man väl ändå bara få vara barn ? Jag har som sagt pratat med fröknarna . Men jag är orolig att detta bara är början . 

  • Svar på tråden Mobbing
  • Anonym (Fsk.lärare)

    Du verkar vara en bra förälder som bryr dig om din son. Du är omtänksam och vill din sons bästa! Det märks att du är orolig både på vad andra ska tycka om dig och din familj. Var inte det.
    Mitt råd är att du litar på dig själv, att  din familj duger som ni är!! Låt dig inte påverkas av vad andra säger. Status är ytligt, det säger inget om hur man är som person. Däremot tycker jag det är" fel" att din man lär din son att slåss. Det är bättre att han stärker honom mentalt, ger honom självförtroende att våga svara emot, försvara sig muntligt och säga nej osv. Risken är annars att din utvecklas negativt. lycka till!

  • tvillingmammaVastmanland

    Vad är det för jättekonstig förskola där man låter barnen slåss??

    På vår förskola var det nolltolerans för sånt, minsta lätta spark togs jätteallvarligt.

    Mobbing på en förskola, det har jag aldrig hört talas om.

  • Anonym (Man)

    Du skriver att er son är för snäll och så uppfostrar ni honom ännu mer åt det hållet....

    Lär honom att bli mer egoistisk.

  • Anonym (Orolig)

    Min son är snäll . Han vill alltid andras bästa och han vill bli brandman när han blir stor . I hans ögon hjälper brandmän alltid andra . Det gör de . Jag vill inte uppfostra en egoist , Eftersom det finns många sådana i vårt samhälle . Men hemma , på sina fritidsaktiviteter är han framåt . Dock så fort han kommer till förskolan så tar han ingen plats alls . Jag personligen är väldigt verbal . Egentligen är min son det också . Han börjar alltid med att säga till folk "jag vill tala lite med dig" . Tyvärr är det många barn i förskolan vi går på som inte vill prata . Han vill gärna lösa problem.Han har ju inga direkta kompisar.Sonen kan leka med alla och bryr sig som sagt ej om vem han leker med . Fast pojkarna generellt på förskolan är väldigt fysiska.  Min make säger att han får aldrig starta ett bråk , men han vill att han skall kunna försvara sig om ngn ger sig på honom . Förskolan säger att det finns en viss ålder där barnen blir lite mer fysiska emot varann.Men eftersom min son ser större ut är jag orolig att ett äldre barn ger sig på honom.Nu i dag släppte det lite för att jag såg det jag såg.Han pratade lite om det när vi kom hem.Berättade att just de här två killarna är dumma emot honom. Jag frågade om de andra barnen då har han sagt att det är endel som går emellan .Så han är inte helt nödställd.När jag hämtade honom satt han och lekte med en han gick med förra året. Och han sa att han tagit hand om min lillkille för att han är superfin. Jag lär min son att tala för sig för med ord kommer man längre än med nävar.Min man är också inne på det spåret.Men han vill ju att han ska kunna försvara sig. Det vill ju jag också.Jag får följa min magkänsla och prata med honom lite mer om förskolan. Annars fall brukar han föra över samtalet till saker han tycker är mer intressant.Men kanske jag skall säga till honom att det är ok att ta plats på förskolan.

  • tvillingmammaVastmanland

    Vi pratar om en treåring. Barnen är fysiska mot varandra på dagis. Skall en treåring kunna ta plats? Uppfostras till att bli egoist?

    Jag undrar vad som pågår i detta land

    Jag tycker inte att detta verkar vara en bra förskola.

    Jag skulle byta förskola.

    Tyvärr finns väl inte så många bra.

    Waldorfdagis är nog bra, jag bor granne med ett sådant och de har små barngrupper, är ute jättemycket och leker mycket.

    Sen tror jag inte på Waldorfskola, men förskolan är nog bra.

Svar på tråden Mobbing