• Mamma som önskar era tankar

    Ingen dagsvila - 1,5 år

    Hej,

    Önskar era tankar kring nedstående:

    Info:

    Flicka 1,5 år gammal

    Sover ca 19.00 till 07.00 (12h) per dygn, ingen dagsvila.

    2-3 uppvak under natten, men somnar om.

    Hon vaknar mellan 7 och 8 på morgonen.

    Sedan är hon vaken tills hon somnar vid 7-8 på kvällen.

    Hon är pigg och alert utan att vara överaktiv under hela dagen.

    Vid 16-17 har hon en liten dipp då hon blir trött och skulle kunna somna, men då vill jag inte att hon ska vila. Vilar hon då är hon vaken till 1-2 på natten (provat flera gånger).

    Jag har räknat ut att hon ofta är vaken och pigg ca 8-10h efter senaste sovtillfälle.

    Vi har nattningsrutiner som inte fungerar, eftersom hon inte är trött öht.

    För en månad sedan vilade hon 1,5h under dagen, men nu är hon inte trött alls. Hon lägger sig ned och vilar vaken en stund när jag försöker natta på dagen, sedan upp och hoppa igen.

    Är detta en fas vid 1,5 år? Känner du igen ovanstående beskrivning? Kan sömnmönster gå i arv? Min mamma säger nämligen att jag aldrig ville sova som barn. Jag har en äldre son där vi hade liknande rutiner vid samma ålder. Han sov som en stock, mycket och länge.

  • Svar på tråden Ingen dagsvila - 1,5 år
  • Stårschan

    Det låter som min äldsta vid 1,5-2 års ålder. Efter ett tag insåg de på dagis att det inte var idé att lägga henne med de andra småttingarna efter lunch, utan hon fick istället vara med på läsvila/pusselpyssel med de äldre barnen. Att sova var helt enkelt inte hennes grej (men hon tar igen det med råge nu som tonåring).

  • elin1989

    Min son slutade sova på dagen när han var typ 22 månader. Sov 19-8 på natten så det räckte väl. Skulle inte låta henne vila 16-17 heller.

  • elyse

    Vissa är ju naturligt pigga... Själv har jag en sovande treåring i knät. Lunchvilan på förskolan är för tidig, men när jag hämtar kl 15 är hon jättetrött och somnar oftast i vagnen/bilen på vägen hem, ca sju minuters promenad... Hon får sova för hon somnar i OK tid på kvällen ändå, 21-21:30.

  • milli79

    Vår dotter slutade sova på dagen när hon var ca 19 mån. Visst är det tidigt men alla är olika. Vår äldsta son har alltid sovit lite även som bebis. Hon verkar ju vakna av sig själv osv. Ni kan ju testa lägga henne lite tidigare och se om hon sover mer då annars låter det ok.

  • Jobojojo

    Jag hade låtit henne sova i fem minuter då vid 16-tiden när hon blir trött. Men då är det stenhårt fem minuter! Det har räddat många kvällar här hemma. 3-åringen somnar ändå vid 19.15 på kvällen men är istället glad fram till sovdags.

  • Liinaa91

    försök somna henne efter lunch i ca 45 minuter?

    min 3.5 åring sover fortfarande lunch i ca 30 - 45 minuter. somnar 20 - 20.30 på kvällarna fram till 7 - 8

  • milli79
    Jobojojo skrev 2017-11-21 18:07:09 följande:

    Jag hade låtit henne sova i fem minuter då vid 16-tiden när hon blir trött. Men då är det stenhårt fem minuter! Det har räddat många kvällar här hemma. 3-åringen somnar ändå vid 19.15 på kvällen men är istället glad fram till sovdags.


    För oss innebar 5 min sömn att det inte gick lägga våra barn förän 23. Det spelade ingen roll om det var 2 min eller 1h samma sak på kvällen de somnade inte. Dessutom är det inte riktigt schysst att behöva väcka barnet när det precis somnat
  • Frassenasse

    Mitt ena barn sov typ sådär i den åldern. Hon har aldrig återgått till att sova dagtid igen. Hon gick på förskola då och hade mystid och fick ha en pedagog för sig själv när alla andra sov.

  • Jobojojo
    milli79 skrev 2017-11-21 20:20:55 följande:

    För oss innebar 5 min sömn att det inte gick lägga våra barn förän 23. Det spelade ingen roll om det var 2 min eller 1h samma sak på kvällen de somnade inte. Dessutom är det inte riktigt schysst att behöva väcka barnet när det precis somnat


    Det har alltid funkat för oss, barn är ju olika...
  • milli79
    Jobojojo skrev 2017-11-21 20:44:29 följande:

    Det har alltid funkat för oss, barn är ju olika...


    Självklart :)
  • Mamma som önskar era tankar

    Tack för alla era synpunkter, tips och tankar. Förstår nu att min dotter inte är helt ensam med litet sömnbehov.

    Idag slocknade hon på sin pappas axel klockan 18.00. Det kan slå åt två håll - en hel natts sömn alt. att hon vaknar senare ikväll och är vaken i några timmar. För att hon ska sova hela natten har det tidigare krävts att hon somnat senare än 19, men då har hon iofs inte varit vaken hela dagen. Känner ni igen detta?

  • Mamma som önskar era tankar
    milli79 skrev 2017-11-21 20:20:55 följande:

    För oss innebar 5 min sömn att det inte gick lägga våra barn förän 23. Det spelade ingen roll om det var 2 min eller 1h samma sak på kvällen de somnade inte. Dessutom är det inte riktigt schysst att behöva väcka barnet när det precis somnat


    Som häromdagen, då sov hon i ca 15 min kl. 18 och var sedan vaken till långt in på natten.
  • Mamma som önskar era tankar
    Jobojojo skrev 2017-11-21 18:07:09 följande:

    Jag hade låtit henne sova i fem minuter då vid 16-tiden när hon blir trött. Men då är det stenhårt fem minuter! Det har räddat många kvällar här hemma. 3-åringen somnar ändå vid 19.15 på kvällen men är istället glad fram till sovdags.


    Tack för tipset. Tyvärr så gråter och gråter hon bara om hon inte får sova klart och så är hon ändå vaken jättelänge efter den korta powernapen.
  • BuoBä
    Mamma som önskar era tankar skrev 2017-11-21 20:57:57 följande:

    Tack för alla era synpunkter, tips och tankar. Förstår nu att min dotter inte är helt ensam med litet sömnbehov.

    Idag slocknade hon på sin pappas axel klockan 18.00. Det kan slå åt två håll - en hel natts sömn alt. att hon vaknar senare ikväll och är vaken i några timmar. För att hon ska sova hela natten har det tidigare krävts att hon somnat senare än 19, men då har hon iofs inte varit vaken hela dagen. Känner ni igen detta?


    Vår dotter på 20 månader är precis sådär. Vi skulle vilja att hon sov så att hon vaknar senast kl 15, för då brukar inte nattningen strula, men det tycker hon sällan är en bra idé. Istället dippar hon vid 16-17. Låter man henne sova en stund då somnar hon aldrig på kvällen sen. Alternativet är att hålla en gnällig unge vaken så länge det går och hoppas att hon somnar för natten när hon väl somnar. Ibland vaknar hon vid kl 1-2 igen och vill leka i ett par timmar...

    Hon är en riktig sömntuta på morgonen och kan lätt sova till 9-10. Men hon ska börja på förskola snart så vi hoppas att det blir bättre rutiner då, med något tidigare morgnar och mer aktivitet.
  • Fnutte

    Min äldsta har inte sovit på dagen alls sedan han var 1,5. Tyvärr har det varit så på dagis att han ändå tvingats vara med på vilan, vilket han avskytt. Tror absolut att sömnmönster går i arv för jag var precis likadan och krävde minimalt med sömn. Har nu en bebis på 11 mån som sover max 11 h per dygn, varav 9 på natten.

  • Jobojoj

    Men då fick hon ju sova 15 min och inte 5 min. Man har olika cykler som är på 5, 20, 45 min osv. Det är alltså inte optimalt att väcka efter 15 min, utan då hade 20 min varit bättre och hon hade fått sova en hel cykel. Men prova verkligen med bara 5 min, inte en minut till.

  • Mamma som önskar era tankar
    Jobojoj skrev 2017-11-22 06:59:26 följande:
    Men då fick hon ju sova 15 min och inte 5 min. Man har olika cykler som är på 5, 20, 45 min osv. Det är alltså inte optimalt att väcka efter 15 min, utan då hade 20 min varit bättre och hon hade fått sova en hel cykel. Men prova verkligen med bara 5 min, inte en minut till.

    Tack för ditt tips, nu idag somnade hon här vid 10, men ska ha det i åtanke.
  • lillterror

    Min dotter gör gärna likadant, "vägrar" sova middag trots att hon verkligen behöver det. Gjort så från 18 mån (nu 21 mån). Blir jobbigt för henne för hon har ett stort sömnbehov så när hon väl somnar på dagen sover hon gärna 2,5-3 timmar. Men de dagar hon inte somnar så blir hon så fruktansvärt trött när klockan närmar sig 16 och då är det tråkigt att behöva hålla henne vaken till minst 18-tiden. Kanske borde testa att ge henne 5 minuter vila då men oftast blir hon så fruktansvärt ledsen och grinig när hon blir väckt och fortsätter vara det tills det är läggdags..

    På förskolan får dom dock oftast (inte alltid) sövt henne dagtid, en stor tröst då det krävs mer energi att orka en eftermiddag där jämfört med hemma:)

Svar på tråden Ingen dagsvila - 1,5 år