• lovali69

    Yrsel

    Har sen några veckor haft yrsel och svimmade även på till jobbet en morgon ,blev skickad till danderyd akut där prover och flera ekg togs ,.Allt såg tydligen bra ut ,har haft ont i huvudet till o från sen i sommras .har gjort rönken men inget fel där heller,,Är 28 år med ett ordnat liv o bra jobb o tycker inte själv att jag stressar även om jag ibland tar på mej mer än jag behöver och jobbar även fackligt.Har alltid ställt krav på mej själv att prestera toppresultat och vara omtyckt och alla till lags men känner nu att jag börjar tappa både tålamod o intresse över vad folk anser ,orkar liksom inte bry mej,.Nån med liknande erfarenheter ? Kan det vara stressrelaterat ändå?
  • Svar på tråden Yrsel
  • mso

    En kompiss som hade liknande visade sig ha epelipsi (upptäcktes när hon var 35+). Kan även vara lågt blodtryck, järnbrist osv.
    Och det kan absolut vara stressrelaterat.

  • Ewald01
    mso skrev 2017-11-22 08:54:33 följande:

    En kompiss som hade liknande visade sig ha epelipsi (upptäcktes när hon var 35+). Kan även vara lågt blodtryck, järnbrist osv.
    Och det kan absolut vara stressrelaterat.


    Blodtrycket kan man ju mäta ... 

    jag är ingen läkare men hade en fundering om det kan hänga ihop med eventuella fel på hjärtklaffen.

    Man borde göra en ultraljudundersökning!! Hon kan ju prata med läkaren/sjuksköterskan om det!

    Typiska symtom vid en aortastenos är ofta lågt blodtryck och yrsel vad jag vet.

    sv.wikipedia.org/wiki/Aortastenos
  • mso
    Ewald01 skrev 2017-11-23 12:10:28 följande:
    Blodtrycket kan man ju mäta ... 

    jag är ingen läkare men hade en fundering om det kan hänga ihop med eventuella fel på hjärtklaffen.

    Man borde göra en ultraljudundersökning!! Hon kan ju prata med läkaren/sjuksköterskan om det!

    Typiska symtom vid en aortastenos är ofta lågt blodtryck och yrsel vad jag vet.

    sv.wikipedia.org/wiki/Aortastenos
    Jo, men blodtrycket kan variera under en dag. Det kan dippa ner plötsligt och då ge yrselkänslor, och vid större dippar svimningsattacker. När blodtrycket stabiliserat sig igen så kommer det ju inte visa lågt längre.
  • Ewald01
    mso skrev 2017-11-23 14:31:07 följande:
    Jo, men blodtrycket kan variera under en dag. Det kan dippa ner plötsligt och då ge yrselkänslor, och vid större dippar svimningsattacker. När blodtrycket stabiliserat sig igen så kommer det ju inte visa lågt längre.
    Ja, bodtrycket kan variera. 

    Men just dessa symptom skulle ocks
    å kunna hänga ihop med hjärtklaffarna. Lågt blodtryck är ju ett av symptomen vid aortastenos. Säkrast är då en ultraljudindersökning. (TS skrev ju bara ngt om röntgen, inte att det gjordes ultraljudundersökningar).

  • Ewald01

    Tror att lågt blodtryck även kan orsakas av sköldkörseln.

    Men ofta händer l
    ågt blodtryck ihop med hjärtsjukdomar.

    Även unga och smala tjejer kan drabbas av l
    ågt blodtryck. I regel är lågt blodtryck inte farligt, men om det uppträder tillsammans med yrsel måste man vara försiktigt.

    S
    å en ultraljudundersökning av hjärtat och hjärtklaffarna är kanske en idé ...

Svar på tråden Yrsel