• Anonym (nv)

    Har du gått med i ett politiskt parti?

    Har du gått med i ett politiskt parti? Hur var det? Har du förtroendeuppdrag? Hur gick det till? Hur fungerar det i ditt parti? Vad gör ni? Vad får du ut av det?
    Berätta!

  • Svar på tråden Har du gått med i ett politiskt parti?
  • Carambolan

    Ja. Jag blev medlem på hemsidan och började få nyhetsbrev. Såg en föreläsning som lät kul i min hemstad och gick dit, träffade lite folk, fikade och hade kul. Gick på ett glöggmingel på lokala kansliet ett par veckor senare. Fick frågan om jag ville hjälpa till att ta fram en ny strategi för skolområdet. Gick på ett par träffar och hjälpte till med det. Fick frågan om jag ville bli ersättare i en nämnd där vi hade en tom plats och blev det. Blev ordinarie efter valet året därpå. Vad vi "gör" utöver nämndmöten är gruppmöte för alla förtroendevalda i mitt parti varannan månad, sen lite mingelkvällar, en och annan föreläsning, kommungemensamma öppna arrangemang (medborgardialog etc.) och nu förstås planering av valrörelsen och lite torgarbete.

  • Anonym (nv)
    Carambolan skrev 2017-11-21 13:41:08 följande:

    Ja. Jag blev medlem på hemsidan och började få nyhetsbrev. Såg en föreläsning som lät kul i min hemstad och gick dit, träffade lite folk, fikade och hade kul. Gick på ett glöggmingel på lokala kansliet ett par veckor senare. Fick frågan om jag ville hjälpa till att ta fram en ny strategi för skolområdet. Gick på ett par träffar och hjälpte till med det. Fick frågan om jag ville bli ersättare i en nämnd där vi hade en tom plats och blev det. Blev ordinarie efter valet året därpå. Vad vi "gör" utöver nämndmöten är gruppmöte för alla förtroendevalda i mitt parti varannan månad, sen lite mingelkvällar, en och annan föreläsning, kommungemensamma öppna arrangemang (medborgardialog etc.) och nu förstås planering av valrörelsen och lite torgarbete.


    Tack. låter kul. Är det mycket tjafs internt?
  • Carambolan
    Anonym (nv) skrev 2017-11-21 13:43:35 följande:

    Tack. låter kul. Är det mycket tjafs internt?


    Nä, inte så mycket i min kommun. Däremot tjafsar vi en del med de som sitter i landstinget och riksdagen
  • Anonym (Självklart)

    Jag är Socialdemokrat och sitter i KF, BUN och styrelseledamot i Arbetarekommunen och vår S-förening.

  • Anonym (nv)
    Anonym (Självklart) skrev 2017-11-21 14:23:23 följande:

    Jag är Socialdemokrat och sitter i KF, BUN och styrelseledamot i Arbetarekommunen och vår S-förening.


    Hur gick det till när du fick alla uppdrag?
    Hur är stämningen?
Svar på tråden Har du gått med i ett politiskt parti?