• Valkyria08

    Gravid för första gången

    Hej, det är så att jag är gravid för första gången. Jag har tagit ett x antal tester som alla visat negativt. Denna gång mensen var försenad (bara ett par dagar) hade jag ändå på känn att det kanske var plus som skulle visas denna gång då senaste veckorna hade jag känt mig väldigt annorlunda. Yrsel om kameran på tvn snurrade runt för snabbt, jag sover alltid på mage men kändes typ som mensvärk när jag la mig till rätta för att sova, jag sov ovanligt mycket o länge plus att mina bh:ar började gå sönder i mitten (hahaha). När jag väl köpt graviditetstesten (på vägen till jobbet) så tänkte jag att jag kunde lika gärna göra det på jobbet för det kommer ju ändå vara minus. Min kollega stod utanför då jag plötsligt skriker till. Det var ett 2 streck. Jag bad min kollega dubbelkolla. Jajemen. 2 Klara streck. Jag sprang till apoteket för att köpa ett nytt. Då blev det ett tydligt Plus. Jag var chockad, det skulle ju vara ett minus. Förstå min lycka när jag velat detta i så många år, men fått svar från läkare att jag har väldigt svårt att bli gravid på olika problem och sjukdom. Nu vill jag ju bara berätta för alla. jag är dock max i vecka 3-4 o har tid hos MVC den 18e december. då borde jag vara ca 8-9 veckor. Jag slutade röka helt sekunden jag fick reda på det fast det var då det kändes som att jag behövde det mest. (ursäkta det långa inlägget, men då jag ej kan berätta för någon annan än så vill jag bara prata av mig (A)) Nu är frågan, min o min fästmans familj ska komma över till oss på julafton och fira. Tycker ni att det är för tidigt att berätta då? (då är jag i ca v 9-10). Jag väntar ju såklart o ser vad dom på MVC säger. Eller är risken så stor att få missfall innan vecka 12? 


    Tack på förhand, och återigen, ber om ursäkt för långt inlägg :) 

  • Svar på tråden Gravid för första gången
  • Frassenasse

    Grattis!

    Angående att berätta. En del vill inte berätta förrän v 12, en del inte förrän första ultraljudet. Andra berättar direkt. För en del känns det bra att kunna dela sorgen vid ett eventuellt missfall med tex släkten, andra vill hålla det för sig själva. Ni får fundera tillsammans över vad ni mår bäst av.

    Hur man mår kan också spela in. Mår man riktigt dåligt (kräks ofta mm) blir det oftast svårare att hemlighålla.

  • RJEL

    Jag och min sambo berättade för våra föräldrar om att jag var gravid när jag var i vecka 8-9 typ.
    Berättade för mina 2 närmaste vänner oxå. Och även min syster som är gravid.
    Nu i vecka 16, gick vi ut och berättade för alla.

    Tycker man väljer själv när man berättar. De är svårt att hålla sig. Ännu svårare om man ex mår illa och spyr o inte har någon aptit alls som jag hade mellan v.8-13

  • Pascal

    Hej och grattis till graviditeten!

    Alla är ju olika med hur tidigt man vill berätta. Jag är också gravid för första gången och Vi berättade inte för våra föräldrar förrän i vecka 15 då jag ville vara helt säker.
    Har fortfarande inte berättat det på jobbet och för andra utom familjen och nu är jag snart i vecka 17. Ska berätta för min chef efter vi vart på RUL och sett så allt förhoppningsvis är bra tänkte jag :)

  • Valkyria08
    Tack så mycket :) Ja jag spricker ju snart. Men min sambo vill inte alls berätta nu. Så jag föreslog Julafton och det gick han väl med på. (tror jag) Min pappa ska resa bort den 19e så jag ska berätta för honom när jag träffar honom om ett par veckor. Han brukar kunna läsa av mig rätt bra så han kommer fatta att något är på gång :P Mamma kommer jag behöva undvika att träffa för annars glappar jag nog. Haha. Ja så jag känner oxå. Att får jag missfall så vill ju jag ringa mamma och berätta. Men vi får hoppas på att den lille saken håller sig vid liv *Håller tummarna* :) 
  • ALM82

    Grattis! :)

    Vi berättade i vecka 10-11 nån gång, men då hade vi gjort ultraljud precis innan (vi bor i Frankrike och här gör man ultraljud en gång i månaden, vid varje besök) och gynekologen sa att nu är risken väldigt liten att få missfall eftersom han hade sett att hjärtat slog och att bebisen rörde på sig samt inga tecken på att något skulle vara fel. 
    Kanske vore det bra att göra privat VUL innan om inte barnmorskan vill göra ett ultraljud? Så har ni dessutom en bild att visa! :)

  • Pimpinellan

    Grattis! Om mensen var försenad är du i v.5. Äl är vecka 3 ,BIM 4+0. Risken för missfall beror på din ålder. Mellan 10-90% alltså, men i runda slängar 20%. Man får berätta precis när man vill om man är beredd på kommentarer ifall det skulle bli missfall. De flesta får dock inte missfall. Om man ser hjärtat v.9 är risken nere i 3%.

  • tramsbyxan

    Hej! :) 

    Jag har ju världens sämsta poker face så jag kunde ju inte dölja nyheten särskilt länge för familj och mina närmaste vänner! :D För mina närmsta kollegor berättade när jag var i v8, mådde rätt kasst och ville att de skulle veta vad det berodde på. Känns lättare att slippa nojjandet över att andra "kanske tänker att man gnäller ovanligt mkt och är slöare än vanligt". ;) Nu vet de vad det beror på och kan stötta mig på ett annat sätt! 

    Man ska känna efter vad som känns bäst för en själv och ens partner. Inget är rätt eller fel vad gäller när man "bör" berätta om graviditeten! Blir det missfall tänker som så jag att jag föredrar att andra förstår vad som hänt då jag isf kommer må fruktansvärt och behöver stöd från de omkring mig. Så resonerar jag!  

  • sobrio88

    Grattis Vi berättade tidigare för närmsta familjen först och gick ut med det "offentligt" efter kub-testet på båda. Med första barnet berättade vi i v7-8 nånting. Andra barnet vad vi trodde var v 6-7 men det var nog v 9-10 för jag blev framflyttad 3 v vid ul

Svar på tråden Gravid för första gången