• Äldre 21 Nov 16:33
    5393 visningar
    7 svar
    7
    5393

    Slutat röka. Mår skit =(

    Hej på er!

    Har rökt i 20 år med uppehåll för graviditet tre gånger. Slutade tvärt i söndags mitt på dagen och har inte rökt eller fått i mig nicotin på annat sätt sedan dess. Den psykiska abstinensen känner jag knappt av. Bara snabba tankar på cigaretter så inga jätteproblem där. Fysiskt däremot!! Tryck över bröstet, sjukdomskänsla, ångest, dubbelseende, extrem trötthet, konstig smak i munnen, hård i magen, ont i magen osv. Fler som slutat att röka abrupt och fått liknande ?symptom?? Hur länge höll de i sig? Till saken hör att jag börjat med en ny mag-medicin i samma veva och försöker bena ut om det är biverkningar av den eller rökstoppet jag upplever =)

  • Svar på tråden Slutat röka. Mår skit =(
  • Anonym (Linda­)
    Äldre 21 Nov 18:56
    #1

    Hej! Först och främst - grattis till dig som valt att sluta röka! 

    Jag slutade för 4,5 år sen och är sååå glad för det.. 
    Vet att jag mådde dåligt de första dagarna, men hade inte alla de symptom du beskriver. Minns att jag hade en del ångest mot kvällarna, då kunde jag känna ett tryck över bröstet. Sjukdomskänsla och krånglig mage tror jag också att jag hade. Men det gick över ganska fort. 

    Så om det inte går över snart bör du nog kontakta läkare så det inte är något med din mag-medicin. 

    Lycka till!

  • Anonym (rökav­vänjar­en)
    Äldre 21 Nov 20:06
    #2

    Men har du läst bipacksedeln med vilka biverkningar som är vanliga att få av din medicin? Det borde ju säga någonting tycker jag.

    Att sluta tvärt med nikotin är det inte många som klarar, de flesta återfaller igen inom 12 månader.

    För att ändra beteendet först och ta abstinensen gradvis så kan det hjälpa med något rökavvänjningspreparat. Idag finns det många- tuggummi, plåster, tabletter och munspray t.ex. och studier visar att de som trappar ner med hjälp av dessa har lättare att förbli rökfria över tid jämfört med de som "bara slutar".

  • Äldre 21 Nov 20:14
    #3

    Tack för era svar!

    Min nya medicin har ingen av min upplevda ?biverkningar? som vanliga, vissa finns dock bland sällsynta och därför tänker jag att det är kopplat till rökstoppet. Får tyvärr inte, eller hur man ska säga, använda nicotinplåster, spray osv då jag har hypertyreos.

  • Äldre 23 Nov 11:25
    #4
    Bra jobbat, detta klarar du! Jag slutade röka för ett tag sedan och upplevde också tyngd i bröstet men det blev bättre med tiden. Däremot slutade jag röka med hjälp av e-cigaretter så jag hade fortfarande något i handen och puffa på så det gick mycket lättare än jag trodde, ingen ångest allt. Kanske vore något för dig om allt blir för jobbigt. Nu använder jag varken cigg, e-cig eller allt som har med rökning att göra längre. :) Lycka till!
  • Äldre 23 Nov 17:29
    #5

    Hej.

    Det är inte ovanligt med kraftiga fysiska symtom, inte minst då nikotin är centralstimulerande (något jag tycker vi pratar alldeles för lite om!!!). De abstinensbesvär man upplever efter nikotinavvänjning kan påminna om de som personer som slutat använda droger upplever.

    Läste en bra artikel om det häromdagen, mer konkret om vad som händer i kroppen efter man slutat röka: https://se.treated.com/sluta-roeka-och-sluta-snusa/sluta-roeka-vad-haender-i-kroppen

    Så du behöver inte oroa dig, det är helt vanligt, och det går över!

  • Anonym (misse­)
    Äldre 23 Nov 17:37
    #6

    Borde inte vara rökstoppet efter så många dagar. Det är bevisat att det "fysiska beroendet" bara håller i sig i 72 timmar då allt nikotin försvinner ur systemet.

    Kanske är medicinen ändå?

  • Äldre 24 Nov 06:35
    #7

    Tack gör era svar! Har hållt mig ifrån ciggaretterna än så länge =). En del ?symptom? har blivit bättre men lymfkörtlarna på halsen har svullnat upp så vårdcentralen ville att jag skulle komma dit och kolla läget. Hursomhelst så är det befriande att inte vara slav av nicotinet.

Svar på tråden Slutat röka. Mår skit =(