• Jjjjjjjeeaaannnee

    2mån hjälp?

    Hej! Hur ser er dag ut med er 2mån bebis.

    Min vaknar oftast sent 9-10 om han sover med mig. Sen vakna ammar kan han sova igen vid 11 och ibland till 13...ibland senare.

    Vaknar amma igen...försöker få han sova mellan 15 -16 annars bli kinkig...men oftast svårt sova då.

    Sen kommer pappa kommer hem vi ska äta middag och han sitter ibland med oss amma runt16.30. Efter de brukar han inte vilja sova om jag inte lägger mig med honom amma. Sen vakna om jag försöker flytta han vakna han. Ibland somna till brlst men vakna efter typ nån minut.

    Sen lägger jag mig halv 8- 8 och innan där blir han trött kinkig.

    Ofta sover han av o till ibland skrikdag då han hat gaser. Men runt 23 somna länge sen o vakna typ 2-3för snutta

    Så mina frågor

    1. Hur får jag han sova en stnd efter 16? Vill oftast bara amma o vara nära...typ sjal men även där streta emot

    2. När kan han börja vara mer själv utan mamma famn hela tiden? Typ babygym?

    3 vägra napp oftast

    4 jag hinner knapp städa lr göra nått för han kinkig

    5 hur får jag han sova själv?

    6. Vill bara vara min famn kvällen?

    7. Ammar så mkt på kvällen är de normalt?

    Hur ser er dagar ut 2mån och blir de lättare nån gång så man kan göra mer typ se på film iaf nån kväll? ???? älska min lilla grabb överallt annat men ibland känns som jag tappar all fritid att göra ngt.

    Tips råd någon ?

  • Svar på tråden 2mån hjälp?
  • emc85
    Jjjjjjjeeaaannnee skrev 2017-11-21 19:21:30 följande:

    Hej! Hur ser er dag ut med er 2mån bebis.

    Min vaknar oftast sent 9-10 om han sover med mig. Sen vakna ammar kan han sova igen vid 11 och ibland till 13...ibland senare.

    Vaknar amma igen...försöker få han sova mellan 15 -16 annars bli kinkig...men oftast svårt sova då.

    Sen kommer pappa kommer hem vi ska äta middag och han sitter ibland med oss amma runt16.30. Efter de brukar han inte vilja sova om jag inte lägger mig med honom amma. Sen vakna om jag försöker flytta han vakna han. Ibland somna till brlst men vakna efter typ nån minut.

    Sen lägger jag mig halv 8- 8 och innan där blir han trött kinkig.

    Ofta sover han av o till ibland skrikdag då han hat gaser. Men runt 23 somna länge sen o vakna typ 2-3för snutta

    Så mina frågor

    1. Hur får jag han sova en stnd efter 16? Vill oftast bara amma o vara nära...typ sjal men även där streta emot

    2. När kan han börja vara mer själv utan mamma famn hela tiden? Typ babygym?

    3 vägra napp oftast

    4 jag hinner knapp städa lr göra nått för han kinkig

    5 hur får jag han sova själv?

    6. Vill bara vara min famn kvällen?

    7. Ammar så mkt på kvällen är de normalt?

    Hur ser er dagar ut 2mån och blir de lättare nån gång så man kan göra mer typ se på film iaf nån kväll? ???? älska min lilla grabb överallt annat men ibland känns som jag tappar all fritid att göra ngt.

    Tips råd någon ?


    Min son ville amma konstant mellan ca 16 och 23 i den åldern, åt upp sig inför natten så han sov i längre intervall då. Jag satt i soffan och ammade samtidigt som jag tittade på serier eller någon film, min man fick skära maten åt mig så jag kunde äta med en hand. De är oftast piggast och mest vakna på kvällen vilket blir en del gnäll och oroligheter, amma på och bär runt.

    De vill vara nära och i famnen, kommer vara så länge, en del barn hatar babygym och att vara på golvet, vissa tycker om det. Babysitter kan funka ibland.

    Min son är 6 månader nu och han vill bli buren nästan jämt, har ergonomisk sele, han hatar sjal. Funkar med ringsjal på höften nu men det behöver de vara runt 6 månader innan man bär på höften.

    Går inte att få ett spädbarn att sova själv, är emot deras instinkt. De har varit omringade av värme och rörelse i magen och är nu helt utlämnade åt en kall värld, vill då vara nära och känna doft och hjärtslag.

    Pappan eller någon närstående får ta barnet så du kan städa lite eller göra något annat mellan amningstillfällena. Annars får pappan städa och du får ta hand om bebisen. Hoppas du kan läsa min röriga text. Lyssna på pampers barnvagnspromenader, en podd som tar upp allt om barn och bebisar.
  • Frassenasse

    Fritid finns inte riktigt när man har en bebis som man helammar. Men det blir lättare!

    Att amma mycket om kvällarna är vanligt, likaså att de vill vara nära hela tiden. Men även det blir bättre med tiden, när är väldigt individuellt.

    Bebisar ändrar vanor ganska ofta. Det är bara att hänga på. När man är mitt inne i det känns det ibland övermäktigt. Be andra om hjälp är mitt råd. Be vänner och familj om hjälp med städning, matlagning mm.

  • Jjjjjjjeeaaannnee

    Okej tack ni säger de är vanligt att de vill vara nära o amma hela tiden

    Var rädd jag ammade fel o han aldrig blir mätt.

    Vilken bärsele sjal rrkommendera ni bäst bära inne och vilken ute 2mån 6000g

  • Frassenasse

    Jag hade en trikåsjal. Man bar jättebekvämt i den men den är rätt knölig att knyta på. Men jag tyckte att det var värt det.

  • emc85
    Jjjjjjjeeaaannnee skrev 2017-11-21 21:20:09 följande:

    Okej tack ni säger de är vanligt att de vill vara nära o amma hela tiden

    Var rädd jag ammade fel o han aldrig blir mätt.

    Vilken bärsele sjal rrkommendera ni bäst bära inne och vilken ute 2mån 6000g


    Min gillar ergobaby 360, den kan man använda både inne och ute. Se om ni kan testa någon i butik.
  • Frassenasse
    emc85 skrev 2017-11-21 21:32:52 följande:

    Min gillar ergobaby 360, den kan man använda både inne och ute. Se om ni kan testa någon i butik.


    JA! Den hade jag när vårt barn blev typ 5 månader. Hur bra som helst för oss! Går att bära på ryggen i sen när barnet är lite större också.
  • milli79

    Tror du får tänka om. Du kommer få tillbaka din egentid men inte nu. Bara att inse att de vill vara nära i den åldern. Ergonomisk sele el sjal är toppen. Och som andra skriver så vill de flesta amma ofta speciellt på kvällarna.

    I den åldern blev det varken mycket sömn el egentid med mina barn men nu är yngsta 4 och tiden flyger iväg så njut av det som är

  • milli79
    Frassenasse skrev 2017-11-21 21:28:22 följande:

    Jag hade en trikåsjal. Man bar jättebekvämt i den men den är rätt knölig att knyta på. Men jag tyckte att det var värt det.


    För en bebis på 6kg skulle jag välja vävd sjal el i alla fall en lite mer stabil sjal än de flesta trikåsjalar. De växer ju så fort. Kolla in gruppen www.sjalbarn.se för massa tips om bästa sjalarna och där kan man även köpa begagnat.
Svar på tråden 2mån hjälp?