• Äldre 21 Nov 19:48
    749 visningar
    4 svar
    4
    749

    Hålla sig i "hemmakarantän" för att inte smittas av influensa?

    Min mamma som är 65 år och äter cellgiftsmedicin efter en tids cancer får tyvärr inte ta influensavaccin. Hennes sjuksköterska råder till att alla i hennes närhet bör vaccinera sig för att minimera risken att hon ska drabbas. Så eftersom det närmar sig jul (då jag, min man och våra barn ska fira med mina föräldrar) och influensatider så borde väl vi vaccinera oss.

    Min man tycker dock detta verkar onödigt, menar att eftersom inkubationstiden är ca 4 dagar så kan vi alla stanna hemma från jobb/skola/förskola i 4 dagar innan jul för att minimera att vi blir smittade. Men skulle det verkar funka så?

    För övrigt skulle barnen, som får 2 doser med en månads mellanrum, inte hinna uppnå ett fullt skydd från vaccinet till just julafton. .. Å andra sidan kommer vi ju träffa mina föräldrar fler gånger under vintern tänker jag.

  • Svar på tråden Hålla sig i "hemmakarantän" för att inte smittas av influensa?
  • Äldre 21 Nov 20:17
    #1

    Ni skulle alltså ta semester och ansöka om ledigt från skolan för barnen och sen inte träffa någon eller gå till affären tex... Låter inte så realistiskt enligt mig...

  • Caramb­olan
    Äldre 21 Nov 20:23
    #2

    Det tråkiga är väl om någon av er blir smittad sex dagar före jul innan ni påbörjar er planerade karantän.

  • Äldre 21 Nov 20:24
    #3
    Mälaröbo skrev 2017-11-21 20:17:17 följande:

    Ni skulle alltså ta semester och ansöka om ledigt från skolan för barnen och sen inte träffa någon eller gå till affären tex... Låter inte så realistiskt enligt mig...


    Haha nej jag menar det. Blir ju både billigare och "roligare" att leva som vanligt.
  • Äldre 21 Nov 20:27
    #4
    MeAndBaby skrev 2017-11-21 20:24:35 följande:

    Haha nej jag menar det. Blir ju både billigare och "roligare" att leva som vanligt.


    Tillägg av mannen: "Det är väl bara att bunkra upp med mat till de här 4 dagarna så man inte behöver besöka affären." (Suck.)
Svar på tråden Hålla sig i "hemmakarantän" för att inte smittas av influensa?