• Anonym (Tssss)

    Tar ni lån till julklappar?

    Har hört att många tar lån för att köpa julklappar.

    Gör ni det? Hur mycket? Och varför?

  • Svar på tråden Tar ni lån till julklappar?
  • Anonym (Ja)

    Ja det har hänt. Bl a förra året i glapp mellan lön och sjukpenning.

  • taquine

    Nej, skulle aldrig falla mig in, inte till resor eller annat heller. Skulle jag inte ha råd så har jag inte.


    Goodness me
  • Carambolan

    Nej, verkligen inte. Möjligen att jag "lånar" av mig själv och nallar lite på sparkontot om julstorhandlingen görs före löning.

  • Anonym (Lia)
    Anonym (Tssss) skrev 2017-11-21 21:11:51 följande:

    Har hört att många tar lån för att köpa julklappar.

    Gör ni det? Hur mycket? Och varför?


    Ett år gjorde vi i princip det för att öht ha råd att fira jul. Jag var föräldraledig och maken sjukskriven. Vi beställde julklappar till barnen på avbetalning via klarna. Betalade av skulden (på totalt 5500kr+ränta) månatligen nästan hela följande år..

    Det var en jobbig tid för ekonomin men vi kom på fötter och betalade bort allt. Sedan dess har vi inte behövt varken låna eller köpa något på avbetalning. Vi har många barn, därför var slutsumman ganska stor trots att vi försökte handla förmånligt.
  • Physalis

    Aldrig i livet. Vi har det knapert för tillfället men det betyder att vi får tänka framåt och lägga undan pengar under lång tid. Det är ingen överraskning att julen kommer tillbaka varje år.

    Skulle något oförutsätt hända som gjorde att vi var tvungna att ta av de pengarna så hade vi haft billigare julklappar eller avstått något annat för att ha råd, men aldrig låna. Vem säger att inget nytt oförutsätt händer när det är dags att betala tillbaka på lånet?


    Korrekturläser som en kratta
Svar på tråden Tar ni lån till julklappar?