• Milkway

    Kan vem som helst välja att vara lycklig?

    Analysera inte så mycket gå på första känslan och rösta.

    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Kan vem som helst välja att vara lycklig?
  • Mascaraklumpar

    Ordet välja känns väldigt fel i sammanhanget. Det är knappast så att olyckliga människor medvetet bestämt sig för att att vara olyckliga, och skulle man säga till en olycklig person att den kan välja att vara lycklig så är det i princip som att säga att personen får skylla sig själv för att den mår dåligt, oavsett vad den varit med om.

    Däremot är det ju så att det finns människor som varit med om många tråkiga händelser i livet eller som av olika anledningar kan ses som "mindre lyckade" av andra men som ändå skulle definiera sig som lyckliga. På samma sätt finns det människor som haft och har "perfekta" liv, som ser sig som olyckliga. Således verkar det inte bara vara yttre omständigheter som påverkar - om det sedan rör sig om genetiska skillnader eller om det är något inlärt, och hur man i så fall lär sig det, är nog omöjligt att svara på

  • Aniiee
    Mascaraklumpar skrev 2017-11-21 22:25:46 följande:

    Ordet välja känns väldigt fel i sammanhanget. Det är knappast så att olyckliga människor medvetet bestämt sig för att att vara olyckliga, och skulle man säga till en olycklig person att den kan välja att vara lycklig så är det i princip som att säga att personen får skylla sig själv för att den mår dåligt, oavsett vad den varit med om.

    Däremot är det ju så att det finns människor som varit med om många tråkiga händelser i livet eller som av olika anledningar kan ses som "mindre lyckade" av andra men som ändå skulle definiera sig som lyckliga. På samma sätt finns det människor som haft och har "perfekta" liv, som ser sig som olyckliga. Således verkar det inte bara vara yttre omständigheter som påverkar - om det sedan rör sig om genetiska skillnader eller om det är något inlärt, och hur man i så fall lär sig det, är nog omöjligt att svara på


    jag tänkte skriva något liknande "välja" känns fel i sammanhanget, och har dessutom personlig erfarenhet av att både vara den "lyckade" olyckliga (Carolas låt från 80?talet "the girl who had everything" handlar definitivt om mig...) och den mer misslyckade lyckliga.

    Det finn även en dimension fysiologi i det hela, då det finns de som till exempel har "dålig" hjärnkemi som ger kronisk drepssion, även om resten av livet är perfekt.
    Jag älskar kanske mindre än vad jag gjorde förr, men mer än du nånsin får veta
Svar på tråden Kan vem som helst välja att vara lycklig?