• ungkvinna1

    Huggande valp! hjälp!

    Hej.
    Jag har en 9v. valp hemma som är helt galen. Jag är medveten om att valpar biter/nafsas, men är det normalt att valpen gör utfall? Följande scenarion kan inträffa under dagen.

    Scenario 1. Ligger i sängen, valpen attackerar och "tok-hugger", dvs sätter fast tänderna i armen och morrar. Löser det genom att ta bort valpen och ge leksak, därefter beröm. Ibland tar jag fram en godis för att bryta beteendet. Godis är det som funkar bäst men trots det gör han samma sak någon minut senare..

    Scenario 2. Tar på halsband, valpen vänder på huvudet och biter allt vad den kan för att få tag i handen och biter hårt. Löser det genom att hämta en godis, bryta beteendet och lugnt ta på halsbandet. Har inga problem när jag lyfter honom men kan ibland även där få "utfall" där han biter i handen etc.

    Jag tror att valpen har svårt att varva ner men jag vet inte hur jag ska lösa det då han är väldigt uppspelt och vad jag uppfattar som arg. I övrigt är han mysig, när vi går i djuraffärer/butiker kommer folk fram och är väldigt vänlig. Vet inte om det är värt att påpeka men han har inget vakt i sig, det är inga problem alls att jag lugnt tar någon leksak ifrån honom eller om jag ska ta ut ett föremål ur hans mun. I de flesta fall upplever jag inte honom som arg öht utan beteendet uppkommer hemma. Någon som har erfarenhet av en "arg" valp???

  • Svar på tråden Huggande valp! hjälp!
  • w123

    Sluta dalta med godis. Säg ifrån på skarpen omedelbart då det händer!

  • Jemp

    Vad menar du tyder på att han är arg?

    Varför belöna beteendet?

    Googla en övning som heter ryggsäcken för att träna passivitet och hantering.

    Tycker det låter som en rätt normal valp (och korrigera inte!)

  • ungkvinna1
    Jemp skrev 2017-11-21 22:25:46 följande:

    Vad menar du tyder på att han är arg?

    Varför belöna beteendet?

    Googla en övning som heter ryggsäcken för att träna passivitet och hantering.

    Tycker det låter som en rätt normal valp (och korrigera inte!)


    Med arg syftar jag på att han morrar.
    Det jag belönar är att han släpper handen och väljer att bita i en leksak istället. Jag har tagit efter Fredrik Steens råd vilket är att ta en godis och bryta fokuset, vilket inte ska vara samma som belöning.

    Jag har testat ryggsäcken och det fungerade 1 gång! När han är uppspelt kan jag inte med att tvångshålla honom (om det är det du menar?)
  • Anonym (Valp!!)

    Han är valp, han är inte arg och han morrar inte som en vuxen hund morrar. Han leker som han har gjort med sina syskon

    Tycker du ska så snart som möjligt gå en valpkurs eller liknande, inte för att vara elak men du verkar ha dålig koll på hunduppfostran. Det är inget man läser sig till direkt.

    Vad är det för ras? Vissa raser är mer verbala än andra.

  • ungkvinna1
    Anonym (Valp!!) skrev 2017-11-21 22:34:37 följande:

    Han är valp, han är inte arg och han morrar inte som en vuxen hund morrar. Han leker som han har gjort med sina syskon

    Tycker du ska så snart som möjligt gå en valpkurs eller liknande, inte för att vara elak men du verkar ha dålig koll på hunduppfostran. Det är inget man läser sig till direkt.

    Vad är det för ras? Vissa raser är mer verbala än andra.


    Hej och tack för svar.
    Jag skulle inte vilja påstå att jag har dålig koll på hunduppfostran då jag haft en tämligen krävande ras och bor i en familj med relativt mycket erfarenhet av hundar. Detta är ett beteende som vi INTE stött på tidigare därav vänder jag mig till forumet. Självklart förstår jag att han bits då han gjorde det med sina syskon, men som tidigare nämnt biter han när jag tar på kopplet och "hugger", du menar alltså att han uppfattar det som lek?

    Han vi har nu är en spets och detta beteende har vi inte stött på tidigare. Självklart bits valpar (det vet väl alla?) utan det jag pratar om är hugg och valpar som har generellt mycket svårare att varva ner. 


    Tror inte heller att man kan ha dålig koll på hunduppfostran då valpar är olika och tenderar att svara olika på olika metoder. Det finns valpar som har svårare att koppla av än andra. Även fast man haft hundar tidigare och erfarenhet så kan man alltid utvecklas i sitt hundägande. Mvh

  • Jemp
    ungkvinna1 skrev 2017-11-21 22:29:59 följande:

    Med arg syftar jag på att han morrar.

    Det jag belönar är att han släpper handen och väljer att bita i en leksak istället. Jag har tagit efter Fredrik Steens råd vilket är att ta en godis och bryta fokuset, vilket inte ska vara samma som belöning.

    Jag har testat ryggsäcken och det fungerade 1 gång! När han är uppspelt kan jag inte med att tvångshålla honom (om det är det du menar?)


    Ryggsäcken är ju en inlärningsmetod. Innebär inte tvångshållning och är inget som fungerar direkt utan som man lär hunden.

    Tvångshålla kan man behöva göra för att få en riktigt speedad och överträtt valp att landa dock.

    Morra kan tex bero på lek. Eller rädsla. Mm.

    Dina scenarion tolkar jag som rastlöshet/lekfullhet respektive "obehag"/ovana vid hantering när det gäller kopplet.
  • Anonym (Tid)
    ungkvinna1 skrev 2017-11-21 22:29:59 följande:

    Med arg syftar jag på att han morrar.

    Det jag belönar är att han släpper handen och väljer att bita i en leksak istället. Jag har tagit efter Fredrik Steens råd vilket är att ta en godis och bryta fokuset, vilket inte ska vara samma som belöning.

    Jag har testat ryggsäcken och det fungerade 1 gång! När han är uppspelt kan jag inte med att tvångshålla honom (om det är det du menar?)


    Han är en bebis som bara har bott med dig under en veckas tid. Bestraffa honom inte. Ta fram en leksak som han kan få bita på. Ändra hans fokus från dig till leksaken. Att testa ryggsäcken eller vilken uppgift som helst kräver mycket tålamod och många repetitioner. En gång är ingen gång. Hans mun kan klia pga tänderna. Ha tålamod och lek med honom.
  • ungkvinna1
    Anonym (Tid) skrev 2017-11-21 23:23:44 följande:
    Han är en bebis som bara har bott med dig under en veckas tid. Bestraffa honom inte. Ta fram en leksak som han kan få bita på. Ändra hans fokus från dig till leksaken. Att testa ryggsäcken eller vilken uppgift som helst kräver mycket tålamod och många repetitioner. En gång är ingen gång. Hans mun kan klia pga tänderna. Ha tålamod och lek med honom.
    Hej och tack för ett bra svar.
    Som du säger har han bara bott här en vecka. Jag ska fortsätta att öva kontakt med honom, mysa och leka. Kommer även att boka in en valpkurs.

    Tycker bara det är obehagligt att han "hugger" och det har jag inte stött på tidigare och jag har missuppfattat det som aggressivitet. Kommer absolut inte bestraffa honom eller smälla till honom vilket andra har indikerat, i min mening går ledarskap ut på att bilda ett förtroende till varandra och detta sker i första hand inte genom bestraffning. Ska tänka på att en vecka är väldigt kort tid.
    Mvh
  • Anonym (Pip)

    Med vår valp såg jag till att pipa/kvida till så ljust och högt jag kunde när den bet för att hunden skulle bli medveten om att det gör ont(och kan också få hunden ur balans så att den släpper). Fick tipset av andra hundägare och det funkade, bitandet försvann gradvis. Försökte det där med att avleda med godis/leksak och det hjälpte inget alls.

  • Aniiee

    Min spets (samojed) använder munnen mycket vid lek, och jag har förstått att det är vanligt för spetsar att göra det, särskilt ju närmare urhundstyp de är.  Jag vet inte vilken spetsras du har (kan ha missat det), men något att vara medveten om i alla fall (och du verkar ju ha blivit varse =) ) det är också vanligt att de är "pratiga". 

    Som Pip skrev, säg ifrån genom att pipa till, och bli stilla och se ner/ignorera hunden markerat (ok, svårt att förklara.....) när hunden använder tänderna för mycket. Vanligt "hundspråk". När hunden också blivit stilla, eller kommer försiktigt för att kolla vad som hände så kan ni återgå till lek.

    Ge något ordentligt att tugga på också, så att eventuellt kliande tänder har något att gå åt på, hellre än armar, koppel och i framtiden diverse skor med mera.

    På tal om koppel, så ja, inte helt enkelt att koppla en 9-veckors valp, Många valpar bär gärna kopplet i munnen dessutom, så det blir lätt trassel. tålamod i massor gäller....


    Jag älskar kanske mindre än vad jag gjorde förr, men mer än du nånsin får veta
Svar på tråden Huggande valp! hjälp!