• Juliju­n
    Äldre 21 Nov 22:43
    5716 visningar
    19 svar
    19
    5716

    Livia, Lovisa, Cornelia?

    Livia, Lovisa, Cornelia. Vilket namn gillar ni bäst av dessa? Rösta gärna! Vi är oeniga och har så svårt att välja ????

    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Livia, Lovisa, Cornelia?
  • Kusin Krakel
    Äldre 22 Nov 01:00
    #1

    Jag gillar både Lovisa och Cornelia. Har dock ganska många vuxna bekanta som heter Lovisa varför det för mig känns lite fel på ett litet bran. Så röstade på Cornelia

  • Äldre 22 Nov 15:14
    #2

    Lovisa helt klart! Både rejält och vackert(och det vanligaste namnet på barn bland dessa, apropå ovan kommentar).

    Både Livia och Cornelia är bra namn, men inget i min smak.


    Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • senale­na
    Äldre 23 Nov 12:31
    #3
    röstade på Cornelia
  • Äldre 23 Nov 12:40
    #4

    Lovisa.

  • Kusin Krakel
    Äldre 23 Nov 16:12
    #5
    fluu skrev 2017-11-22 15:14:54 följande:

    Lovisa helt klart! Både rejält och vackert(och det vanligaste namnet på barn bland dessa, apropå ovan kommentar).

    Både Livia och Cornelia är bra namn, men inget i min smak.


    Mycket möjligt att det är vanligare bland barn, lyfte bara mina kopplingar. Hade två Lovisa ochen Louise som klasskamrater på 80-talet och har stött på många relativt jämnåriga med det namnet.

    Men finns ju fler namn som tex Sara, Hanna och Elin som också var relativt vanliga både då och nu. Pch många ger ju dessa namn till barn, det är förstås inte något fel bara olika hur man känner och acossierar.
  • Äldre 23 Nov 18:31
    #6
    Kusin Krakel skrev 2017-11-23 16:12:40 följande:

    Mycket möjligt att det är vanligare bland barn, lyfte bara mina kopplingar. Hade två Lovisa ochen Louise som klasskamrater på 80-talet och har stött på många relativt jämnåriga med det namnet.

    Men finns ju fler namn som tex Sara, Hanna och Elin som också var relativt vanliga både då och nu. Pch många ger ju dessa namn till barn, det är förstås inte något fel bara olika hur man känner och acossierar.


    Som du säger är vissa namn mer hållbara och har en längre poppisperiod. Som exempelvis Elin som du nämner, kom tbx redan sent 70-tal(om än så smått). Det tycker jag är något fint och bra hos ett namn. Sedan finns det ju namn som kommer från ingenstans och är sort under ett fåtal år för att sedan försvinna.
    Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • Remmen­s
    Äldre 23 Nov 18:32
    #7
    -1

    Lovisa, för barnets skull.

  • Remmen­s
    Äldre 23 Nov 18:36
    #8
    -1
    Kusin Krakel skrev 2017-11-23 16:12:40 följande:

    Mycket möjligt att det är vanligare bland barn, lyfte bara mina kopplingar. Hade två Lovisa ochen Louise som klasskamrater på 80-talet och har stött på många relativt jämnåriga med det namnet.

    Men finns ju fler namn som tex Sara, Hanna och Elin som också var relativt vanliga både då och nu. Pch många ger ju dessa namn till barn, det är förstås inte något fel bara olika hur man känner och acossierar.


    Det finns rätt och fel vad gäller namn. Det är naivt att tro något annat.

    Jag fäller alltid en tår inombords när någon ger sina barn namn som exempelvis Kevin, Sony, Savannah eller Kimberly. Det är tragiskt att barn redan från start börjar på minus för att de fötts i en familj med låg kunskapsnivå.
  • Kusin Krakel
    Äldre 23 Nov 19:32
    #9
    fluu skrev 2017-11-23 18:31:22 följande:

    Som du säger är vissa namn mer hållbara och har en längre poppisperiod. Som exempelvis Elin som du nämner, kom tbx redan sent 70-tal(om än så smått). Det tycker jag är något fint och bra hos ett namn. Sedan finns det ju namn som kommer från ingenstans och är sort under ett fåtal år för att sedan försvinna.


    Ja, som sagt tycker jag att Lovisa är ett fint namn och det har ju inte varot poppis lika länge som tex Sara och Hanna.
  • Äldre 23 Nov 19:36
    #10

    Gillar Lovisa bäst av dessa 3. Min favorit som är lite lik livia fast mkt finare är Liv! Väldigt fint namn tycker jag!


    BF 20 December 2017
  • Starli­ghts
    Äldre 24 Nov 20:12
    #11

    Eller en blandning av namnen Lovisa och Cornelia = Lovelia.

  • Äldre 25 Nov 15:12
    #12

    Tycker alla tre namn är jättefina! Av dessa tre hade jag kanske lutat lite mer åt Cornelia eftersom det känns mer gångbart internationellt, men tycker man inte att det är viktigt så funkar vilket som :)

  • Äldre 26 Nov 09:34
    #13

    Cornelia eller Olivia

  • Äldre 4 Dec 21:47
    #14

    Lovisa är finast, ett klasiskt och vackert namn! De andra är också fina men inte lika högtstående.

  • Äldre 4 Dec 21:49
    #15

    Livia!Vackert mjukt och unikt.

  • Äldre 14 Dec 19:35
    #16

    cornelia är jättefint namn! passar alla åldrar :)

  • Äldre 14 Dec 19:53
    #17
    Remmens skrev 2017-11-23 18:32:24 följande:

    Lovisa, för barnets skull.


    Varför "för barnets skull"  ?
  • Äldre 14 Dec 20:18
    #18

    Tror jag gillar Lovisa mest, men gillar nog Cornelia ganska bra oxå. Livia däremot vet jag inte riktigt, hade nog tyckt Olivia varit finare i så fall.

  • Äldre 15 Dec 09:15
    #19

    Skulle välja Lovisa. Livia är också ett helt ok namn men gillar Lovisa ännu mer. Cornelia tycker jag inte om.

Svar på tråden Livia, Lovisa, Cornelia?